کد مطلب: 37163
 
آیا امروز استیضاح وزیر جنجالی دولت تدبیر و امید تعیین تکلیف خواهد شد؟
عملكرد وزیر علوم در طول كمتر از 9 ماه فعالیت، زمينه‌ نارضايتي دانشگاهیان و به تبع آن نمایندگان مجلس را فراهم کرد و این نارضایتی با تذکرات مکرر نمایندگان و فرصت‌های چندین باره به وزیر علوم دولت یازدهم درمان نشد و فرجی‌دانا پس از دریافت تذکرات از مجلس نیز همچنان رویه خود را ادامه داد و این عملکرد مغرضانه تلقی شده و فریاد استیضاح چند نماینده مجلس را بلند کرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۳
به گزارش زاهدانه ، "رضا فرجی دانا"، متولد سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای مذهبی درقم است. او در سال ۱۳۵۷ دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک از دبیرستان حکیم نظامی قم گرفت و در‌‌‌ همان سال در کار‌شناسی مهندسی برق دانشگاه شیراز پذیرفته شد. وی پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۵۹به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها در پاییز سال ۱۳۶۱ مسئولیت‌های مختلفی را در سپاه عهده‌دار بود.

پس از بازگشایی دانشگاه‌ها به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در سال ۱۳۶۵ با کسب رتبه ممتاز دانش‌آموخته شد. وی تحصیلات کار‌شناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه "واترلو کانادا" به پایان رسانید و در سال ۱۳۷۳ به عضویت هیات علمی گروه مهندسی برق و کامپیو‌تر دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.

وی تاکنون اعضای راهنما و مشاور بیش از پنجاه پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد و ۱۰ رساله دکتری بوده و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است. بیش از ۵۰ مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی، ۷۵ مقاله در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین‌المللی دستاوردهای کار علمی او در زمینه تخصصی مخابرات است.


پس از انتخاب حجت السلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، وی در روز مراسم تحلیف خود وعده داد تا اسامی پیشنهادی اعضای کابینه‌اش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند، با این وعده رئیس جمهور دولت تدبیر و امید، حاشیه‌های پیرامون اسامی وزرای پیشنهادی دولت افزایش یافت. همچنین گمانه‌زنی درباره گزینه‌های وزارت علوم و تحقیقات کابینه یازدهم، از‌‌ همان نخستین روزهای پس از پیروزی حسن روحانی آغاز شد.

«عبدالله جاسبی» رئیس سابق دانشگاه آزاد و «جعفر توفیقی» وزیر علوم دولت اصلاحات، «رضا فرجی دانا»، رئیس اسبق دانشگاه تهران و «محسن اسماعیلی» عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران از نام‌های مطرح شده برای تصدی این وزارتخانه بودند.

آیت الله صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در جریان خطبه نماز جمعه، درباره فردی که قرار است مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در دست بگیرد به دکتر روحانی هشدار داد؛ و گفت: "در انتخاب وزیر علوم یا روسای دانشگاه‌هایی که بوی فتنه می‌دهند، خودداری شود."

سرانجام پس از حاشیه‌های داغی که برای انتصاب وزیر علوم و تخیقات پیش آمد، در نهایت فرجی‌دانا توانست با کسب ۱۵۹ رای موافق از مجموع ۲۶۱ آرای ماخوذه به عنوان یازدهمین وزیر علوم انتخاب شود و بدین ترتیب تکلیف سکاندار این وزارتخانه در دولت یازدهم مشخص شد.

پس از تکیه‌ فرجی‌دانا بر کرسی وزارت علوم، وی در اولین اقدام خود طی احکامی «میلی‌منفرد» و «توفیقی» را به سمت معاون آموزشی وزارت علوم و مشاور عالی خود منصوب کرد. این انتصاب‌ها اولین دهن‌کجی وزیر علوم به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

اما مسأله به اینجا ختم نشد و انتصاب‌ها و تغییرات پی‌درپی در وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها نشان از برنامه‌های هدفمند در حساس‌ترین وزارتخانه کشور داشت که باعث شد در‌‌ همان نخستین روزهای فعالیت‌ ۸۲ نماینده مجلس تذکری کتبی به وی ارسال کنند، اما عدم‌توجه به این تذکر باعث شد چند روز بعد ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او درخواست کنند تا در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند.

همچنین نمایندگان ملت در 8 دی ماه 92 اولین کارت زرد را به وزیر علوم دادند به طوری که بهارستان‌نشینان با 73 رای موافق، 149 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر علوم در مورد سوال مطرح شده قانع نشدند.

نارضایتی از فرجی با تذکرات مکرر نمایندگان و فرصت‌های چندین باره به وزیر علوم دولت یازدهم درمان نشد و وزیر علوم پس از دریافت تذکرات از مجلس نیز همچنان رویه خود را ادامه داد و این عملکرد مغرضانه تلقی شده و فریاد استیضاح چند نماینده مجلس را بلند کرد. لذا استیضاح اولین وزیر دولت یازدهم صبح روز ۲۱ مراداد ۱۳۹۳ در صحن علنی مجلس با ۵۱ امضا به هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و قرار است امروز چهارشنبه (۲۹ مرداد ماه) جلسه استیضاح فرجی‌دانا با حضور نمایندگان دولت در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از اعلام وصول استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: قبلا این استیضاح داده شد، دوستان صحبت‌های خود را آمدند و مطرح کردند و بعد از بحث‌هایی بین استیضاح کنندگان و وزیر، نظر استیضاح کنندگان این بود که استیضاح اعلام وصول شود که امروز اعلام وصول شد.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های صورت گرفته بین دولت و هیئت رئیسه زمان طرح استیضاح در مجلس مشخص خواهد شد.

بعد از قطعی شدن استیضاح وزیر علوم ابتدا دکتر روحانی پیشگام این حمایت‌ها شد و در اظهاراتی قابل تامل گفت که "هیچ‌ وقت در فضای دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنین فضای آرام در عین حال بانشاطی در دانشگاه ها نبوده‌ایم". وی همچنن عنوان کرد دولت امیدوار است نتیجه بررسی، اعتماد بیشتر به وزیر علوم باشد.

با اعلام وصول استیضاح وزیر علوم  برخی از روزنامه نیز به حاشیه‌های طرح استیضاح فرجی‌دانا دام زنند و در مطالب خود مطرح کردند که تعداد امضاهای فرجی دانا نمی‌تواند وی را از سمتش عزل کند، این در حالی است که علی زارعی عضو کمیسیون آموزش و تحقبقات مجلس در جمع خبرنگاران از افزایش تعداد امضاهای طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: در روزهای نزدیک به استیضاح، 11 امضای دیگر به تعداد امضاهای این طرح افزوده شده و احتمالا  تعداد امضاها افزایش خواهد یافت.

نمایندگان منتقد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در طرح استیضاحی خود ۴ محور را به عنوان دلایل سوال از فرجی دانا عنوان کرده‌اند:

۱-عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و ارایهٔ مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها با وجود تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از استادان اخراج شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع مرتبط دانشگاهی؛

۲-اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کار‌شناسان، ارزیابی عملکرد رییسان دانشگاه‌ها که زمینهٔ ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوهٔ انتخاب رییسان دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری؛

۳-منصوب کردن عناصر دارای سابقهٔ مشخص در فتنهٔ ۸۸ در مسوولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی بویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها؛

۴- عدم مواجههٔ درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایش‌های شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب طلب.


بنابراین با توجه به اینکه شمارش معکوس برای آغاز استیضاح وزیر علوم آغاز شده است، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا امروز نمایندگان خانه ملت با رای‌شان سکان وزارت علوم را از فرجی‌دانا می‌گیرند یا خیر؟ و همچنین باید منتظر ماند که آیا رئیس جمهور برای دفاع از وزیر خود به صحن علنی مجلس خواهد آمد؟

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark