کد مطلب: 45382
 
خلیج فارس، نامی به قدمت تاریخ سرزمین ایران
خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن ترین منابع،زیرا که از قرن ها پیش از میلاد با نامهای فارس وپارس به نام سرزمین ایران گره خورد وموردتایید وثبت جهانی قرارگرفته است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
خلیج فارس، نامی به قدمت تاریخ سرزمین ایران
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه ،دهم اردیبهشت ماه در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتقالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ برسواحل جنوبی کشور در پی رشادت‌های سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلی‌خان) می باشد.شاه عباس صفوی در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است. در ۲۲ تیرماه ۸۴ هیات دولت مصوبه ای را تایید کرد که به موجب آن دهم اردیبهشت هرسال ، روز ملی خلیج فارس نامیده شد.
در روز ملی خلیج فارس خبرنگار زاهدانه با فیض ا.. دهقانی کارشناس ارشدتاریخ به گفتگو می پردازد.
نامگذاری خلیج فارس در دل تاریخ
کارشناس ارشد تاریخ می گوید:از آن هنگام که تاریخ بشرمکتوب شدو جغرافی بگونه ای علمی در مقایسه با سطح واحد تحقیق ومطالعه در دوران باستان مورد بررسی قرار گرفت، نام خلیج فارس جزء چهار دریای شناخته شده بودکه به اعتقاد یونانیان کهن ازیک اقیانوس عظیم به وسعتی معادل همه آبهای جهان سرچشمه می گیرد.
دهقانی در خصوص قدمت خلیج فارس معتقد است که خلیج فارس گهواره ی تمدن عالم یا خاستگاه نوع بشراست وساکنان آن جز نخستین انسانهایی هستند که روش دریانوردی را آموختند وبااختراع کشتی شرق وغرب رابه یکدیگر پیوند دادند.
وی در ادامه همین مطلب می گوید: دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس قریب 500سال پیش از میلاد مسیح و دردوران سلطنت داریوش اول آغاز شد واین بود که داریوش بزرگ نخستین ناوگان دریایی جهان را بوجود آورد.
وی بیان می کند: ایران در خلیج فارس دارای800 کیلومترمرزآبی ودردریای عمان حدود2000کیلومتر ساحل داردکه در سراسر این مرز طولانی هزاران روستا،شهر ونقاط ساحلی وجود دارد که برای ایران خصوصا در تجارت بین الملل حائز اهمیت فراوانی دارد.
خلیج فارس آبراهه ای بین بریتانیا وهندوستان
این کارشناس ارشد می گوید:بررسی وتحقیق در خصوص اهمیت خلیج فارس پهنه وسیعی را می طلبد زیرا این محل وموقعیت تاریخی وجغراقیایی را می توان از جنبه های سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی، استراتژیکی ونظامی مورد ارزیابی قرار داد واگربخواهیم در چند سطر اهمیت خلیج فارس را توصیف کرد؛باید گفت این گذر گاه مهم وارزشمند در مسیرکل جهان قرار دارد واین مهم در هردوره ای از زمان عظمت خاص خود را حفظ کرده .
وی از اهمیت خلیج همیشه فارس این نکته را یادآور می شود که در بستر حیاتی این خلیج روزانه هزاران انسان روزی خود رامهیامی کنند وهزاران قرارداد اقتصادی،سیاسی و... در طول تاریخ برلوح این خلیج به ثبت رسیده است.
دهقانی می گوید: ازقرن هجدهم انقلاب صنعتی باعث تحولات زیادی در دنیاشدبه گونه ای که کشتی های قاره پیما در آبهای آزاد نمایان شدند.
همچنین بیان می کند: قرن نوزدهم میلادی سالهای نخست ورود انگلستان به منطقه است که خلیج فارس به عنوان آبراهه ای بین بریتانیا وهندوستان برای آنان اهمیت پیدا کرد.همچنین از اوایل قرن بیستم مسائلی چون ارتباطات ،کشف نفت وبرخی مسائل راهبردی دیگر به اهمیت خلیج فارس افزودو درمجموع یک موجودیت سیاسی واقتصادی خاصی راتشکیل داد که سبب شد سیل عظیمی از نمایندگان وکنسولگری های خارجی رهسپاراین منطقه جغرافیایی شوند.
وی درپایان خاطر نشان می کند: امروزه به برکت انقلاب اسلامی ایران وپرچمداران این مرز وبوم اگر کسی بخواهد کوچکترین تفرقه ای به این دیار وارد کند در امواج خروشان خلیج همیشه فارس ناپدید خواهدشد واین راهمه بدانند که خلیج همیشه فارس همیشه پابرجا خواهد ماند.
Share/Save/Bookmark