کد مطلب: 62311
 
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:
خلیج فارس راهبردی‌ترین مرکز ارتباطی بین سه قاره
کارشناس سیاسی گفت: خلیج فارس راهبردی‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی و روزی که یادآور ازخودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه بر سواحل جنوبی کشور (۲۱‌آوریل ۱۶۲۲ میلادی) است.

شاه عباس صفوی در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد.

روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.

روز ملی خلیج فارس امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای ایران زمین است، تمدنی که بر شالوده مستحکم فرهنگ و هنر بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس آن غیر قابل انکارترین سند هویتی در جهان باشد.

خلیج فارس، یکی از پراهمیت‌ترین آبراه‌ها در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و این آبراه در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار گرفته، و سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید و از لحاظ موقعیت کشور ما را به به افریقا و شبه قاره هند وصل می‌کند.


کرانه‌های این مرز نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل برخاسته از این خطه است، اشتراکات فرهنگی بسیار در تجارت و داد و ستد تا عرصه‌های متنوع هنر از معماری تا موسیقی و حوزه گردشگری و خوراک و پوشاک شواهدی بر این واقعیت هستند.

در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز و خلیج فارس، زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و‌اندیشه مرزداری‌ایشان عجین شده تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمود‌های تازه آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهانیان عرضه کنند.

بزرگترین عامل اهمیت خلیج فارس وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است به‌طوری‌که این منطقه را مخزن نفت جهان نام نهاده‌اند.

یعقوب کریمی، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است.

وی افزود: وسعت آن ۲۴۰ هزار کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می‌شود.

کریمی گفت: خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریا‌های آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارت‌اند از خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم، و لاوان که تمامی آن‌ها به ایران تعلق دارد.

کارشناس سیاسی ادامه داد: روز ملی خلیج فارس روز افتخار، اقتدار، شادابی و می‌منت ایرانیان است و امسال پیشوازی این روز خجسته را با هفته هرمزگان به فال نیک باید گرفت، گزاره‌ها و رخداد‌هایی که همدلی و هم افزایی مردمی را پویاتر و فرهنگ عمومی را بالنده‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: خلیج فارس به عنوان یکی از مرز‌های آبی ایران در طول تمام سده‌ها از مناطق استراتژیک به شمار می‌رود و جایگاه این منطقه را در تحولات مختلف تاریخ ایران می‌توان به روشنی مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که در دوره‌های گوناگون، ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران متأثر از ویژگی‌های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک آن بوده است.

کریمی گفت: از دیگر موارد اهمیت خلیج فارس، بعد نظامی و راهبردی است، از نظر نظامی وجود پایگاه‌های متعدد دریایی، هوایی و زمینی در خلیج فارس و حضور ناو‌های جنگی کشور‌های غربی به خصوص آمریکا در این آب‌ها اهمیت نظامی و راهبردی این منطقه را نمایان می‌سازد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس به همراه اربابان غربی‌شان سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشتند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند که اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر هیچگاه موفق نشدند.

وی با اشاره به اهمیت خلیج فارس از حوزه اقتصادی گفت: خلیج فارس در واقع محور ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی و از نظر راهبردی در منطقه خاورمیانه، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز ارتباطی بین این سه قاره‌است.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark