کد مطلب: 47911
 
گزارش زاهدانه از تاثیر پذیری جوانان از تبلیغات دشمن؛
تقویت فرهنگ ملی و بومی راهی برای مقابله با آسیب های ماهواره
کارشناس مرکز مشاوره مهر هدف نهایی و پنهان همه شبکه های ماهواره ای بخصوص شبکه های فارسی زبان را فروپاشی بنیان خانواده ها و عادی سازی بسیاری از گناهان در بین جوانان عنوان کرد و گفت: لازمه مواجه صحیح با این اهداف تصمیم بجا و منطقی خانواده ها در استفاده از ماهواره است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
 
به گزارش زاهدانه، جوانی فصل شورانگیز زندگی و مظهر نشاط و سازندگی است. روح لطیف و قلب ظریف جوان جلوهٔ زیبای آفرینش و صحیفه‌ مصفای هستی است که شور زندگی و آهنگ سازندگی در نگاه روشن و امیدوار جوان متجلی می شود با این وجود اگر شور و احساس جوانی با شعور عمیق دینی و سلاح توانای ایمان الهی تجهیز شود، سعادت نسل جوان و سلامت جامعه تضمین خواهد شد.
آنچنان که امام علی (ع) می فرمایند"ذهن جوان مانند زمین حاصل خیز است که هر چه در آن بکارند،رشد خواهد کرد" بنا براین یکی از تهدیداتی که ممکن است متوجه نظام اسلامی شود این است که جوانان از تبلیغات دشمن متاثر شوند و در همین راستا مقام معظم رهبری تبلیغات دشمن راغ موجب سستی و بی تفاوتی جوانان دانسته و می فرمایند: بیشترین چیزی که روی ذهن جوان اثر می‌کند، دو عامل است: یکی تبلیغات گوناگون دشمن است؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب به عنوان مسلّمات و پایه‌ها و ستون‌های اصلی اعتقاد شناخته شده، سست و بی‌تفاوت کند و عامل دوم، عدم تبیین و دفاع صحیح از این حقایق و اصول است.
در این رابطه حمیرا مهدوی فر کارشناس مرکز مشاوره مهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: امروزه جوانان زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه های ماهواره اختصاص می دهند و همین امر باعث ایجاد سستی در نظام بیشتر خانواده های ایرانی شده است.

آشکارترین پیامدهای منفی ماهواره، حیازدایی از خانواده است

این کارشناس ادامه داد: یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای ، حیازدایی در بین جوانان و خانواده ها است.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه ماهواره در شمار ابزارهايي قرار گرفته كه به مرزهاي عقيدتي انسان ها حمله ور شده و قصد دارد اساس عقاید مردم را در هم بريزد.

سوغات ماهواره، از بین رفتن بنای مستحکم خانواده است

وی از جمله اثرات ماهواره برخانواده را از بین رفتن قوانین دینی و مذهبی، شکسته شدن حریم‌ها و چارچوب‌ فرهنگی از طریق راهیابی فرهنگ ناشناس غربی عنوان کرد و افزود: از جمله سوغات ماهواه ها تزلزل کیان و صیانت خانواده‌ها است و همین امر موجب بالا رفتن سرسام آور آمار طلاق در جامعه شده است.
وی با بیان اینکه برخی از برنامه های ماهواره ای محتوای علمی و آموزنده هم نیز دارند، خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه بیشتر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند و بیشتر تمایل به دیدن برنامه هایی دارند که آنها را در برنامه های داخل کشور نمی یابند از ماهواره استفاده می کنند که این امر زمینه انحراف و سقوط اخلاقی در این برنامه ها برای قشر جوان بسیار بالا است.

هدف شبکه های ماهواره ای، فروپاشی بنیان خانواده است

وی هدف نهایی و پنهان همه شبکه های ماهواره ای بخصوص شبکه های فارسی زبان را فروپاشی بنیان خانواده ها و عادی سازی بسیاری از گناهان در بین جوانان عنوان کرد و ادامه داد: لازمه مواجه صحیح با این اهداف تصمیم بجا و منطقی خانواده ها در استفاده از ماهواره است .
مهدوی فر با اشاره به اینکه ما هم اکنون در جنگ نرم با دشمنان به سر می بریم، افزود: جنگ نرم اگر چه به معنای ظاهری تحلیل رعب انگیزی ندارد اما در عمق و باطن مطلب مخرب دارد و آسیب های زیادی را در پی داشته که امروزه دامن نیمی از جوانان ما را گرفته است.

تقویت فرهنگ ملی و بومی تنها راه مقابله با آسیب های ماهواره است

وی با اشاره به راهکار مناسب برای مقابله با آسیب های ماهواره و ابزار رسانه ای، خاطر نشان کرد: بهترین راه برای مقابله با اسیبهای ماهواره و ابزار رسانه ای، تقویت فرهنگ ملی و بومی ،دفاع از ارزشهای ملی و ارتقاع سطح آگاهی خانواده ، برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان و ترویج الگوهای رفتاری مناسب در خانواده و اجتماع است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نقش خانواده در جلوگیری از این آسیب بسیار موثراست زیرا خانواده می تواند با آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به موقع و صحبت پیرامون آثار مثبت و منفی این ابزار رسانه ای سعی کنند فرهنگ و اعتقادات مذهبی را آموزش دهند.
کارشناس روانشناسی با بیان اینکه ماهواره اثرات و کوتاه مدت و دراز مدت بر جوانان دارد عنوان کرد:ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما امروزه با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان این شبکه ها فقط سعی در تضعیف بنیان خانواده ها دارند.
مهدوی در پایان به بهتر شدن برنامه هاي رسانه ملي تاکيد کرد و گفت: قطعا اگر رسانه ملی برنامه های خوب و متنوعی برای جلب نظر مردم داشته باشد و پاسخگوي نيازهاي افراد باشند مردم کمتر به سمت شبکه های ماهواره ای که چیزی جز ازبین بردن بنیان خانواده ها و گمراهی جوانان ندارد، می روند.
منبع: جوان
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark