کد مطلب: 29425
 
مرحله دوم مرمت اثر تاریخی ساختمان گمرک قدیم زاهدان پایان یافت
قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: مرحله دوم عملیات مرمت و بازسازی ساختمان گمرک قدیم زاهدان به عنوان یکی از آثار تاریخی فاخر استان به پایان رسید.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۱
ساختمان قدیمی گمرک  زاهدان
 
ساختمان قدیمی گمرک زاهدان

ˈبه گزارش زاهدانه ، مجتبی میرحسینی گفت: مرحله دوم مرمت و بازسازی ساختمان گمرک زاهدان از محل اعتبارات اداره کل گمرک سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف از جمله لایه برداری، آجرکاری فضای اداری و بخش هایی از محوطه، مرمت سرستون ها، ایوان و برخی نماهای آسیب دیده از سال 91 آغاز شد.

وی اظهار داشت: مرحله نخست مرمت این بنای با 90 سال قدمت مربوط به دوره پهلوی اول با 200 میلیون ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در سال های 89 تا 90 با بازسازی آجر فرش، گچکاری و سنگ فرش پشت بام و فضای داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت ساختمان گمرک قدیم زاهدان در سه مرحله انجام می شود گفت: با مساعدت گمرک سیستان و بلوچستان مرحله سوم مرمت این پروژه در قسمت ساختمان های انباری در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: ساختمان گمرک قدیم زاهدان دارای 480 متر فضای اداری و هزار و 100 متر انباری است که به عنوان یکی از آثار ارزشمند این شهر بحساب می آید که در مجاورت مسیر نخستین راه آهن کشور قرار دارد.

میرحسینی گفت: این مجموعه ارزشمند متشکل از ساختمان های اداری و مجموعه ای از انبارها است که از جمله بناهای نخستین شهر زاهدان محسوب می شود.

وی افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در نظر دارد برای مرمت بناهای تاریخی با ادارات کل استان که دارای ابنیه تاریخی ثبت شده هستند به صورت مشارکتی همکاری کند.

 

انتهای پیام /

Share/Save/Bookmark