کد مطلب: 45968
 
یارانه غیر نقدی ماه رمضان از شنبه قابل دریافت است/برای بیش از 76 میلیون نفر امروز یارانه واریز شد
سخنگوی دولت گفت: امروز برای 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر یارانه واریز شد. یارانه غیر نقدی به مناسبت ماه رمضان از شنبه قابل دریافت است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۶
 
به گزارش زاهدانه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به ارائه گزارشی از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت و گفت: 7هزار و 296 میلیارد تومان از اعتبارات این تملک دارایی سرمایه‌ای به خزانه داری ابلاغ شد که امیدواریم پس از پرداخت حقوق خرداد ماه متناسب با وصولی‌ها پرداخت‌های طرح‌های عمرانی آغاز شود.

وی با اشاره به مطالبات پیمانکاران نیز گفت: پیمانکارانی که همواره با دولت همکاری دارند و برای اجرای طرح‌های قبلی‌شان مطالبات‌هایی را داشتند این مطالبات به زودی به آنان پرداخت خواهد شد.

نوبخت افزود: درخصوص اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها، 2700 میلیارد تومان از 5 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی، به 31 استان تخصیص یافت که 50 درصد از اعتبارات عمرانی طرح‌های استان‌ها در این تخصیص مورد توجه قرار گرفته است.

 سال گذشته تخصیص اعتبار به استان‎ها خوب بود

وی تأکید کرد: سال گذشته تخصیص اعتبار به استان‌ها خوب بود و به کارگاه‌ بزرگی تبدیل شده بود و طرح‌های عمرانی قابل توجهی پیش رفت و 246 طرح بزرگ استانی در سال گذشته به پایان رسید امسال هم طرح‌هایی که تا پایان سال به پایان خواهند رسید 50 درصد اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

 افزایش سرمایه‎گذاری دولت در طرح‎های عمرانی در قالب طرح خروج از رکود

نوبخت تأکید کرد: مصمم هستیم برای استمرار و اجرای خروج از رکود، سرمایه گذاری دولت را در طرح‌های عمرانی افزایش دهیم و برای صرفه‌ جویی در اعتبارات جاری یک دستورالعمل 12 ماده‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سایر دستگاه‌ها ابلاغ شد و 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری به اعتبارات عمرانی اضافه خواهد شد این اقدامات در رابطه با اقتصاد مقاومتی نگاه به داخل و مقاوم کردن بنگاه‌های اقتصادی لازم است.

*امشب برای بیش از 57 هزار نفر یارانه واریز کردیم

سخنگوی دولت با اشاره به پرداخت یارانه به اقشار مختلف جامعه گفت: امروز برای 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر بالغ بر 3 هزار و 460 میلیارد تومان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که امشب ساعت 24 می‌توانند آن را دریافت کنند.

نوبخت اضافه کرد: این یارانه فقط مربوط به خردادماه است و در پایان خرداد ما هنوز حقوق کارمندان دولت را واریز نکرده‌ایم و طبیعی است که تا پایان ماه پرداخت شود تأخیر دو سه روزه پرداخت یارانه‌ها مربوط به این قانون است و ما مطابق قانون نسبت به پرداخت یارانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت همچنین درباره یارانه غیرنقدی اشاره کرد و گفت: این یارانه به صورت سبد غذایی در ماه مبارک رمضان از شنبه قابل دریافت است و سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتبار نقدی این ارقام را به حساب وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی واریز کرده است.

نوبخت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: دولت این سیاست را همواره رافع مشکلات خود می‌داند و نسبت به تهیه، تنظیم و بازبینی برنامه و تخصیص آن در شورای اقتصاد و ابلاغ به سایر دستگاه‌ها اقدام کرده است و این دستگاه‌ها طی این یک سال علاوه بر برنامه‌ریزی عملکرد خود را نیز گزارش می‌دهند تا جامعه در جریان این فعالیت‌ها قرار بگیرد.

سخنگوی دولت افزود: اقتصاد مقاومتی را در شرایط تحریم و غیرتحریم برای کشور خود لازم می‌دانیم و وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی گزارشی را ارائه کرده است.

 افزایش 11.5 درصدی تولید میعانات گازی در سال 93

وی در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به گزارش عملکرد وزارت نفت پرداخت و گفت: سیاست سیزدهم از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مرتبط با مقابله و ضربه پذیری از درآمد حاصل از نفت و گاز است که در این رابطه توصیه شد که ما باید تولیدمان را در این صنعت افزایش دهیم و در این راستا متوسط تولید میعانات گازی در سال 93 با برنامه‌هایی که در چارچوب دست یافته به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود معادل 466 هزار بشکه در روز یعنی 11 و نیم درصد بیش از سال 92 افزایش تولید داشتیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: متوسط صادرات گاز طبیعی در سال 93 معادل 6. 26 میلیون متر مکعب افزایش حاصل شد که 1.2 میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 92 افزایش یافت.

نوبخت با اشاره به عملکرد فراورده‌های اصلی نفت در سال 93 اظهار داشت: گاز مایع از ده میلیون و 34 هزار لیتر به ده میلیون و 99 هزار لیتر در روز افزایش پیدا کرد و بنزین پایه از 62 میلیون و 45 لیتر به 60 میلیون و 43 لیتر رسید نفت سفید از 12 میلیون و 14 هزار لیتر به 12 میلیون و 820 هزار لیتر و گاز از 93 میلیون و78 هزار لیتر به 97 میلیون و 7 هزار لیتر در روز افزایش یافت .

سخنگوی دولت افزود: نفت کوره از 17 میلیون و 45 هزار لیتر در سال 92 به 26 میلیون و 34 هزار لیتر در روز افزایش یافت سیاست چهاردهم که مربوط به افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز است که می‌تواند در بازار جهانی نفت و گاز اثرگذار باشد برای فاز یادآوران درصد پیشرفت فیزیکی آن در مقایسه با سال 92 و 93 افزایش تولید داشتیم.

وی افزود: فاز 1 یادآوران از 88.8 درصد به 55.74 درصد پیشرفت فیزیکی داشت یادآوران جنوبی از 10.7 درصد به 26.1 افزایش داشت یادآوران شمالی از 10.3 درصد به 39.7 درصد افزایش پیدا کرد اقلام ریز این گزارش در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت در سال 93 و افزایش آن نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که دولت با توجه به اثربخشی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد این مهم را با جدیت دنبال می‌کند.

سکوت در برابر تحریم ظلم مضاعف به مردم است

نوبخت در ادامه با اشاره به افزایش رتبه ایران در تولید نفت در کشورهای منطقه اظهار داشت: این موضوع بصورت بالقوه افزایش صادرات را ایجاد کرده و این یک واقعیت است ما همواره تحریم‌ها را مغایر با عرف بین‌المللی می‌دانیم و با همت مردان دیپلماسی کشور قطعا این تحریم‌ها روزی لغو خواهد شد و دولت از هیچ فعالیتی برای رفع این ظلم کوتاهی نخواهد کرد.

سخنگوی دولت افزود: ما همواره نسبت به تحریم‌های ظالمانه باید موضع‌گیری مناسبی داشته باشیم چرا که سکوت دربرابر آن ظلم مضاعف مردم خواهد بود و همه باید بدانند آنهایی که از عرف بین‌المللی حرف می‌زنند خودشان ناقض آنند. بلوکه کردن منابع ما و محدودیتی که در صنعت نفتمان ایجاد شد امکان وارد کردن و استفاده از منابع ارزی را با مشکلاتی روبرو کرده و این ظلم با تحریم به اقتصاد ما وارد شده است.

وی تأکید کرد: در این راستا فضایی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم می‌شود که نه تنها سرمایه‌گذاران خارجی اجازه سرمایه داشته باشند. بلکه سرمایه‌ گذاران داخلی نیز از آن مورد مفقول واقع نشوند و با احتیاط وارد عمل شده تا دست به سرمایه گذاری بزنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به سخنان رئیس جمهور پیرامون تحریم گفت: وی به واقعیت این فشار اقتصادی پرداختند که در این راستا متأسفانه قدرت انتخاب از فروشندگان کالاها وجود ندارد و مجبوریم انحصاری از چند کشور کالاهایی را خریداری کنیم.

* مدعیان کاهش محبوبیت دولت را به کف خیابان‎ها ارجاع می‎دهم

نوبخت درباره اینکه برخی رسانه‌ها ادعا دارند که میزان محبوبیت دولت کاهش پیدا کرده اظهار داشت: این رسانه‌ها که این ادعا را دارند می‌توانند برای اثبات نادرستی ادعایشان به کف خیابان‌ها و به میزان استقبال مردم در سفرهای استانی مراجعه کنند عواطف مردم همواره این اطمینان را نسبت به دولت می‌دهد و مردم ما بخوبی و با دقت همه موضوعات را می‌توانند از هم تفکیک کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش نرخ تورم نیز گفت: تنها بنده در این باره اطلاع‌رسانی نمی‌کنم هم محافل بین‌المللی و رسمی بر این امر واقف هستند ما در شرایطی که دولت را تحویل گرفتیم درآمد نفت نصف شده بود و با وجود تشدید تحریم‌ها نرخ تورم بالای 40 درصد را به زیر 15 درصد تقلیل دادیم و با علم و نظریات ثابت شده اقتصادی شاهد روند فعالیت‌های مثبت در این زمینه هستیم.

 تیم مذاکره کننده اقدامات تأمینی در مذاکرات را مد نظر دارند

وی درباره جاسوسی رژیم صهیونیستی در راستای مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: آنها همواره رفتارهای مجرمانه دارند و منتظریم بدانیم که نتیجه مذاکرات چه می‌شود و در این راستا اقدامات تأمینی لازم صورت خواهد گرفت و تیم مذاکره کننده‌مان همواره همه موارد را مدنظر قرار خواهد داد.

 دولت مدافع مصرف کنندگان است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره ستاد تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان نیز گفت: این ستاد درباره تأمین منابع و خوراک مردم اقداماتی انجام داده و وزیر صنعت گزارشی را به دولت منعکس می‌کند تا هیچ بهانه‌ای جهت افزایش قیمت نباشد و کنترل‌های لازم صورت گیرد و دولت همواره از مصرف‌کنندگان دفاع می‌کند.

نوبخت درباره تجمعات صنفی پزشکان گفت: بنده به علت سفری که به خراسان شمالی داشتیم از این خبر بی‌اطلاعم اما همواره باید بدانید که وزیر بهداشت در راستای طرح تحول نظام سلامت از انجمن‌های علمی مشاوره می‌گیرد و این انجمن‌ها با حضور وزیر بهداشت رایزنی دارند که البته سخنی که در این رابطه مطرح می‌شود قابل قبول نیست.

کاهش ذخایر گندم در سال گذشته

سخنگوی دولت درباره واردات گندم گفت: در سال گذشته ذخایر استراتژیکی ما از جمله گندم کاهش پیدا کرده بود و دولت دراین باره سعی دارد ذخایر کالاهای استراتژیک را افزایش دهد این کالا مقطع زمانی به بیش از 6 ماه افزایش داشت و در گزارشی که جهاد کشاورزی به ما ارسال کرد ما افزایش واردات را نیز داشته‌ایم.

 تشکیل دپارتمان‎ برای جذب سرمایه‎گذار خارجی

وی درباره وجود معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه گفت: نمایندگانی از ایران در سایر کشورها دپارتمان‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری فعال کردند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی از این معاونت در وزارت امورخارجه حمایت می‌کند و این سازمان با استدلال منطقی این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دولت خواهان شفافیت مالی کاندیداهاست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره آخرین وضعیت لایحه منابع مالی کاندیداهای انتخابات گفت: دولت علاقه دارد که قانون انتخابات اصلاح شود. چرا که این لایحه این امکان را فراهم می‌کند که منابع مالی که کاندیداها برای تبلیغات استفاده می‌کنند شفاف شود و امیدواریم به سرعت این لایحه به نتیجه برسد.

نوبخت درباره وضعیت اشتغال جوانان نیز گفت: در سال جاری وجود تنگناهای مالی بیش از 5 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای استخدام 38 هزار جوان در دستگاه‌های دولتی اختصاص یافت در همین راستا مسکن زوج‌های جوان نیز مورد توجه ماست و ما با توجه به منابع مالی خود تلاش می‌کنیم شغل مناسبی را برای جوانان ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت درباره نامه نهاوندیان به وزرای دولت گفت: دستگاه‌های دولتی همواره گزارشات خود را به ما ارائه می‌دهند و شاهد هستید که ما با وجود تحریم در سال گذشته چندین طرح را به سرانجام رساندیم و چقدر راه‌ها آسفالت و سدها تکمیل شد و گزارش همه این موارد به رئیس جمهور منعکس می‌شود.

 به نظر نمایندگان احترام می‎گذاریم

وی همچنین درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح استیضاح تنها طرحی نیست که در مجلس مطرح است در ماه‌های پایانی کار نمایندگان تعدد طرح‌های استیضاح وزرا رو به افزایش است و تا آخرین روزی که نمایندگان در مجلس نهم حضور دارند می‌توانند از ابزار قانونی خود استفاده کنند و ما به فعالیت‌های آنان احترام می‌گذاریم.

 اختصاص مازاد اعتبار به فرهنگیان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره مطالبات فرهنگیان گفت: وزارت آموزش و پرورش و دولت همواره نسبت به این قشر حساس است و در سال گذشته از 19 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار به فرهنگیان پرداخت کردیم و امسال نیز علاوه بر این اعتبارات با اصرار مجلس 24 هزار میلیارد نیز به اعتباراتشان اضافه کردیم سالجاری که طرح رتبه‌بندی معلمان تصویب شد 1350 میلیارد تومان مازاد بر اعتبارات گذشته به این مهم اختصاص یافت و اگر در این راستا مجلس منابع دیگری به ما معرفی کند از آن استقبال خواهیم کرد.

 سرمایه‎گذاران خارجی در انتظار لغو تحریم‎ها

نوبخت در ادامه این نشست به قرارداد ایران و چین و حجم افزایش شرکت‌های خارجی خواستار سرمایه‌ گذاری در ایران گفت: ما با یک استقبال قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مواجه هستیم که منتظرند تحریم‌ها لغو شود در ماه جاری از کشور اندونزی هیئتی بلند پایه برای افزایش ارتباط اقتصادی به ایران آمدند و خواستار احداث پالایشگاه و نیروگاه بودند.

 سفر هیئت بلندپایه اروپایی به ایران در آینده نزدیک

سخنگوی دولت افزود: کشور عراق نیز برای تأمین بخشی از منابع مالی خواستار صادرات کالا از کشورمان شد و در آینده‌ای نزدیک هیئت بلند پایه اروپایی به ایران سفر خواهند کرد و به رقم وجود تحریم‌ها با مدیریت صحیح امیدواریم این سرمایه‌ گذاری‌ها در کشور افزایش پیدا کند.

وی درباره وجود پلیس اقتصادی در نیروی انتظامی گفت: این موضوع در دولت مطرح نشده است و در وزارت اقتصاد و امور دارایی مطرح شده و وزیر اقتصاد در این باره باید اظهار نظر کند.

مردم در شرایط تحریم استیضاح وزرا را داوری کنند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره افزایش سوالات نمایندگان استیضاح و کارت زرد وزرا گفت: فعالیت نمایندگان در چارچوب قانون است و ما نیز در استیضاح پاسخ منفی خواهیم داد و رسانه‌ها هم می‌توانند آن را اطلاع‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در شرایط تحریم این موضوع را داوری کنند.

تصمیم‌گیری درباره مفاسد اقتصادی در شورایی با حضور قوا

نوبخت درباره مفاسد اقتصادی تصریح کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی نیازمند قانون و اجرایی شدن آن است در شورایی که از سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه تشکیل شده تصمیماتی گرفته می‌شود و موضوعات مرتبط به هر حوزه با کارشناس مرتبط با آن موضوع بررسی می‌شود و جدیت در اجرای قانون در این راستا بسیار مهم است.

سخنگوی دولت درباره زمزمه افزایش نرخ مکالمات تلفنی گفت: وزیر ارتباطات نسبت به این موارد بسیار حساس است و امیدوارم که افزایش نرخ مکالمات تلفنی رخ ندهد و در این باره با وزیر ارتباطات صحبت خواهم کرد.

طرح آمران به معروف و نهی از منکر تعارضات قانونی داشت

وی درباره طرح آمران به معروف و نهی از منکر گفت: این طرح یک مغایرت و تعارضاتی با قانون اساسی داشت و در حال پیگیری است تا پس از پیگیری به نحو احسنت و مناسبی به آن بپردازیم تا مشکلی برای اجرا نداشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پایان درباره تجمعات اخیری که در شهرستان آمل بوجود آمده بود و در آن به یکی از مسئولین سیاسی تعرض شده بود گفت: ما همواره تابع قانون هستیم و هیچ هدف قانونی را نمی‌توان از روش غیرقانونی دنبال کرد وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز باید مجوزهای قانونی را صادر کند و ما همواره به آزادی‌های مشروع مردم احترام بگذاریم و امیدواریم از این دست اتفاقات در کشور ما رخ ندهد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark