کد مطلب: 35347
 
آیا دوستی میان "ایران و آمریکا" امکان پذیر است ؟
بی اعتمادی و اختلاف میان تهران و واشنگتن دیرینه و عمیق است دو کشور تلاش می کنند با وجود چنین وضعیتی به گفتگو با یکدیگر ادامه دهند .
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۳۲
به گزارش زاهدانه به نقل از پایگاه خبری همیلتون ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "برایان گیبسون"‌نوشت : از زمان انقلاب اسلامی ایران در سالهای 1978_1979 تعداد اندکی از مقامات , کارشناسان یا حتی مردم عادی در غرب زمانی را برای بررسی و تحقیق درباره دلیل این اقدام از سوی ملت ایران اختصاص دادند ؛ این که چرا تهران دیدگاه بدبینانه ای نسبت به غرب دارد و چرا این دیدگاه نسبت به آمریکا و اسرائیل با شدت بیشتری همراه است . تل آویو و واشنگتن از سوی ایران شیطان بزرگ و کوچک نامیده شده اند . 

هنگامی که قرار است آمریکا با کشور مخالف خود در حد ایران معامله کند لازم است موضوعات و مسائل را از جنبه آن نگاه کند . در غیر این صورت نباید انتظار موفقیت یا برقراری ارتباط صحیح و مفید را داشته باشد . چه آنکه چنین کاری موجب تشدید اختلافات و تنش های فی مابین دو طرف می شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : در زمان حکومت محمدرضا پهلوی , شاه مخلوع ایران ایالات متحده نقشی کلیدی در براندازی دولت محمد مصدق _ که به شکل کاملا دموکراتیک و بر اساس رای مردم انتخاب شده بود _ ایفا نمود . مصدق نیز همانند بسیاری از ایرانیان نسبت به کشور و ملت خود تعصب فراوان داشت . وی بهره برداری های بی حد و حساب انگلیس از ذخایر نفتی ایران را با " ملی کردن صنعت نفت " متوقف نمود . 

شرکتی که امروز در انگلیس به "بریتیش پترولیوم " شهرت دارد در آن زمان با نام شرکت نفت " ایران _ انگلیس " و با حق 50 درصدی سهام فعالیت می نمود . 

بدنبال همین اقدام مصدق و در راستای تنش های جنگ سرد لندن ایالات متحده را متقاعد کرد که مصدق به فعالیت های کمونیستی مشغول است . بنابراین واشنگتن و تل آویو با کمک دیکتاتوری 25 ساله پهلوی " حکومت محمد مصدق " را با اجرای یک کودتا در سال 1953 سرنگون کردند. 

برای ایرانیان نقش آمریکا در کودتای 1953 گناهی نابخشودنی به شمار می آید چرا که این کودتا حق یک ملت را برای دستیابی به آرمان های دموکراتیک خود ضایع کرده و باعث محرومیت آنان از حقوق طبیعی خود شده بود . 

از سوی دیگر واشنگتن ماجرای " تسخیر سفارت آمریکا در تهران " در سال  1979 را گناه بزرگ ایران می داند . ماجرایی که در آن دیپلمات های آمریکایی سفارت به مدت 444 روز بدست نیروهای انقلابی ایران زندانی بودند . این بحران موجب سقوط دولت " جیمی کارتر " شد و در عین حال تنش های میان آمریکا و شوروی فروپاشی شده را تشدید نمود . 

در سپتامبر 1980 , صدام بعنوان تنها قدرت شناخته شده و مطرح در عراق  و تصمیم به تغییر توازن قدرت در منطقه شد . از این رو با تجاوز به خاک ایران به اصطلاح نارضایتی برخی از کشورهای دنیا از جمهوری اسلامی را جبران نمود . 

این تجاوز طولانی مدت هشت سال بطول انجامید و طی آن حدود 300 هزار ایرانی کشته و و بیش از یک میلیون تن زخمی شدند . هنگامی که ایران مسئله این تجاوز را به سازمان ملل عنوان نمود تا زمانی که جنگ ادامه داشت هیچگوه همدردی یا حمایتی از سوی این سازمان نسبت به جمهوری اسلامی انجام نگرفت . 

این پایگاه خبری همچنین تاکید کرد : شکست و ناتوانی جامعه بین الملل با برای واکنش به  تجاوز عراق به ایران در سال 1980 برهه ای مهم و تعیین کننده برای جمهوری اسلامی به شمار می آید . بدتر اینکه طی هشت سال جنگ ایران با عراق غرب بطور اشکار و علنی از صدام حمایت می کرد و در بخش های تسلیحاتی و اطلاعاتی کمک های فراوانی به نیروهای عراقی ارائه می داد . این در حالی بود که تعداد زیادی از سربازان ایرانی در میدان های جنگ با گازهای غربی , شیمیایی می شدند . 

ایرانی ها از همان زمان دریافتند که نمی توانند اعتمادی به بسیاری از سازمان های بین المللی داشته باشند بنابراین تصمیم گرفتند در اکثر امور داخلی استقلال فکری و عملی داشته و روی پای خود بایستند . این تجربه بخوبی می تواند دلیل اصرارهای کنونی هیات ایرانی مبنی بر تولید داخلی سوخت هسته ای در مذاکرات را دریافت . همین سیاست از سوی ایران موجب خودکفایی این کشور شده که از نظر غرب و بخصوص ایالات متحده مشکوک و غیرقابل پذیرش است .  

در انتهای این مقاله آمده است : برای رهبری ایران دلایل زیادی وجود دارد که نسبت به آمریکا بی اعتماد باشد . از زمان انقلاب ایران تا کنون موارد بسیار زیادی از خصومت و دشمنی واشنگتن علیه تهران اثبات شده است که از جمله‌ آنها می توان به تلاش هایی برای تغییر نظام و اعمال دورهای مختلف تحریم اشاره نمود . در مقابل موارد زیادی وجود دارد که نشان دهنده تلاش تهران برای اصلاح روابط با غرب بوده است . 

حقیقت این است که آمریکا و دیگر اعضای 5+1 باید عمق بی اعتمادی ایران به کشورهای غربی و سازمان های بین المللی را درک کرده و آن را بپذیرند . 


انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark