کد مطلب: 28115
 
در سخنراني در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي؛
آمانو: بازرسان آژانس برای بازدید از راکتور اراک 17 آذر به ایران دعوت شده‌اند
یوکیو آمانو اعلام کرد ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازدید از رأکتور آب سنگین اراک در روز 8 دسامبر (17 آذرماه) دعوت کرده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۵
به گزارش زاهدانه به نقل از خبرگزاری رویترز، يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه اعلام کرد ايران از اين نهاد بين المللي دعوت کرده است تا هشتم دسامبر از تاسيسات هسته اي توليد آب سنگين اراک بازديد کند.
 
يوکيا آمانو در سخنراني خود در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي که روز پنجشنبه نشستي دو روزه را در پشت درهاي بسته آغاز کرده است ، گفت : « مي توانم به شوراي حکام اطلاع دهم که ما دعوتنامه اي از ايران مبني بر بازديد از تاسيسات توليد آب سنگين اراک در تاريخ هشتم دسامبر دريافت کرده ايم.»
 
آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش از اين ، به طور مرتب از اين راکتور بازديد کرده است.
 
ايران در توافقنامه نخست شش بندي با هدف ايجاد اعتماد بيشتر بين دو طرف ، متعهد شده است اين تاسيسات را به روي بازرسان آژانس بگشايد.

اين توافقنامه هنگام سفر يوکيا آمانو به ايران ، 11 نوامبر در تهران به امضا رسيد.

همچنين ايران متعهد شده است اطلاعاتي درباره پروژه هاي احتمالي راکتورهاي هسته اي جديد يا ديگر تاسيسات غني سازي اورانيوم در اختيار آژانس قرار دهد. 

آمانو، همچنین اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی این مسئله است که چگونه توافق روز یکشنبه ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در "ژنو" با توجه به نقش آژانس در بررسی این توافق عملی شود.
 
«يوکيا آمانو» امروز در نخستين روز کاري نشست شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه اي به ديدار با صالحي و ظريف دراوايل همين ماه در تهران اشاره کرد و گفت: در يازدهم نوامبر نيز بيانيه مشترکي را درخصوص چارچوب همکاري ها با جمهوري اسلامي ايران با معاون رييس جمهور ايران امضا کردم.
 
مديرکل آژانس افزود: براساس اين چارچوب، ايران و آژانس موافقت کردند همکاري ها و گفت وگوههاي خود را براي حل مسائل باقيمانده ادامه دهند.
 
آمانو همچنين گفت: من نامه اي از خانم کاترين اشتون نماينده عالي اتحاديه اروپا از طرف چين ، فرانسه ،آلمان ، روسيه ، انگليس و امريکا در باره برنامه مشترک اقدام که در تاريخ 24نوامبر با ايران در ژنو مورد توافق قرار گرفت، دريافت و طبق درخواست کشورهاي عضو آن را توزيع کردم.
 
وي افزود: در اين نامه امده است که آژانس نقش مهمي در راستي آزمايي اقدامات مربوط به امور هسته اي که در ژنو مورد توافق قرار گرفته است خواهد داشت.من از اين برنامه مشترک اقدام استقبال مي کنم.
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark