کد مطلب: 62636
 
پزشک متخصص چشم:
عارضه‌‎هایی که گرما و گردوخاک بر چشم می‌گذارد
پزشک متخصص چشم گفت: گرما و گردوخاک در سیستان و بلوچستان سبب عوارض خطرناکی در چشم می‌شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۰
 
محمود امیریان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: باتوجه‌به گرما و گردوخاکی که در سیستان و بلوچستان است معمولاً چند عارضه بسیار مهم در چشم ایجاد می‌شود برخلاف این که نور خورشید می‌تواند مفید باشد؛ ولی در چشم باعث ایجاد عارضه‌های مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از عارضه‌ها می‌تواند آب‌مروارید باشد هرچه شدت نور بیشتر باشد عدسی چشم کدرتر می‌شود در نتیجه آب‌مروارید بیمار بیشتر می‌شود.

پزشک متخصص چشم تصریح کرد: عارضه بعدی ناخنک است بافتی که در داخل چشم باعث ایجاد برجسته‌شدن عروق چشمی می‌شود از سمت بینی به سمت قرنیه بیمار می‌آید کاهش بینایی بیمار می‌شود به‌خصوص در این استان این بیماری شایع است.

وی افزود: عارضه بعدی ورم قرنیه است قرنیه ورم می‌کند و باعث می‌شود بیمار احساس خشکی چشم داشته باشد در مراجعه به اورژانس بیمار اذعان می‌کند که احساس وجود جسم خارجی را درون چشم خود دارد درصورتی‌که بعد از معاینه مشاهده می‌شود که در واقع چشم بیمار و قرنیه دچار خشکی شده است معمولاً اشک مصنوعی تجویز می‌شود.

امیریان اذعان کرد: عارضه بعدی اثر بر روی شبکیه چشم و مرکز بینایی اثر می‌گذارد که به‌صورت مستقیم به نور خورشید نگاه می‌کنند روی مرکز بینایی اصطلاح پزشکی بر روی ناحیه ماکولا می‌گذارد و عارضه غیرقابل‌برگشت ایجاد می‌کند، مرکز بینایی مهم‌ترین قسمتی است که بیمار می‌تواند دید داشته باشد.

وی گفت: عارضه دیگری که آفتاب ممکن است ایجاد کند سرطان اطراف پوست چشم (SCC و BCC ) است این عارضه در کشاورزان و ماهیگیران چون در تماس مستقیم با آفتاب هستند بیشتر شایع است.

پزشک متخصص چشم تشریح کرد: می‌توان از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کرد در اطراف چشم استفاده شود از این عارضه‌ها نمی‌تواند به‌صورت صددرصد جلوگیری کند؛ ولی باعث کاهش محسوس این عارضه‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از عینک‌آفتابی باعث می‌شود اثر این عارضه‌ها کاهش پیدا کند؛ اما نه هر عینک‌آفتابی باید از عینک‌آفتابی باکیفیت استفاده کرد عینک‌آفتابی مناسب و باکیفیت است که آنتی یو وی باشد و عینکی مدنظر است که آنتی یووی ۴۰۰ باشد برای اشعه خورشید بهتر جواب می‌دهند و هرچه عینک‌آفتابی تیره‌تر باشد بهتر است و یووی بالای ۴۰۰ داشته باشد مطلوب‌تر است.

امیریان در انتها بیان کرد: هرچه مواجهه با آفتاب کمتر باشد عارضه‌ها نیز کمتر می‌شود در هنگام بیرون رفتن بهتر است از کلاه‌های لبه‌دار استفاده شود تا سایه ایجاد شود یا استفاده از قطره‌ها و ژل‌های مرطوب‌کننده درون چشم سعی کرد که عوارض و خشکی چشم کمتر شود بهترین مورد این است که قبل از ایجاد عارضه‌های چشمی بتوانیم با رعایت‌کردن جلوگیری کنیم.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark