کد مطلب: 48786
 
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان:
سیستان وبلوچستان رکورددار نرخ ثبت ولادت در کشور
مدیر کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آمارهای ثبت شده در هر شبانه روز 275 نفر و در هر ساعت 12 نوزاد در استان متولد می شوند که به این علت سیستان و بلوچستان رتبه اول نرخ ثبت ولادت در کشور را به خود اختصاص داده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۰
 
به گزارش زاهدانه، در حالی که آمارها نشان از کاهش میزان زاد و ولد در کشور دارد که سیستان وبلوچستان دومین استان پهناور کشور حجم وسیعی از زاد و ولدها را بعلت متفاوت بودن ویژگی های قومی و فرهنگی که دارد به خود اختصاص داده و لقب جوانترین استان کشور را یدک می کشد.
همچنین در حال حاضر سیستان وبلوچستان با 181 هزار و 785 كيلومتر مربع مساحت رتبه اول نرخ ثبت ولادت، پایین ترین سن ازدواج و کمترین نرخ طلاق در کشور را به خود اختصاص داده است.

75 هزار و 881 واقعه ولادت در سیستان وبلوچستان
در این زمینه خبرنگار ما با مدیر کل ثبت احوال استان به گفت و گو پرداخته است که وی در خصوص میزان ولادت های به ثبت رسیده در طی 9 ماهه گذشته از سال اظهار داشت: در سیستان وبلوچستان 75 هزار و 881 واقعه ولادت تاکنون به ثبت رسیده است که از این تعداد 38 هزار و 938 واقعه پسر و 36 هزار و 943 واقعه دختر بوده است.

در هرساعت 12 نوزاد در استان متولد می شود
رضا راحت دهمرده در ادامه افزود: بر اساس آمارهای ثبت شده در هر شبانه روز 275 نفر و در هر ساعت 12 نوزاد در استان متولد می شوند که به این علت سیستان و بلوچستان رتبه اول نرخ ثبت ولادت در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی در تکمیل این مطلب بیان داشت: به ازای هر هزار نفر جمعیت در سیستان وبلوچستان تعداد ۳۵ ولادت در استان به ثبت می رسد که با توجه به میانگین آمار کشور که به میزان ۱۹ می باشد این استان بالاترین نرخ ولادت را دارا است.

11 هزار و 201 واقعه وفات ثبت شده در استان
راحت دهمرده با اشاره به ثبت وقایع وفات در استان نیز افزود : از ابتدای سال تا کنون11 هزار و 201 واقعه وفات به ثبت رسیده است که از این تعداد شش هزار و 147 واقعه مرد و پنج هزار و 54 واقعه زن بوده است.
این مسئول با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پایین ترین سن ازدواج در کشور را دارد، ادامه داد: در 9 ماهه امسال 16 هزار و 854 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که بیشترین ازدواج در مردان با گروه سنی 20 تا 24 سال و در زنان در گروه سنی 15 تا 19 سال بوده است.

کمترین نرخ طلاق در سیستان وبلوچستان
وی در ادامه با بیان اینکه کمترین نرخ طلاق در کشور نیز مختص به این استان است، گفت: از ابتدای سال تاکنون یک هزا و 381 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است که بیشترین طلاق برای مردان با گروه سنی 25 تا 29 سال و در مرحله بعد نیز زنان با 20تا 24 سال بوده است .

سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور
مدیر کل ثبت احوال استان در خصوص ثبت ولادت در مهلت قانونی نیز بیان داشت: مهلت قانونی ثبت ولادت در کشور 15 روز پس از تولد نوزاد است که والدین باید در این مهلت به ادارات و یا نمایندگی های ثبت احوال در بیمارستانها مراجعه و نسبت به اخذ شناسنامه اقدام کنند در غیر این صورت جریمه خواهند شد که در این راستا توانسته ايم خدمات رسانی به مردم را به سمتی پيش ببريم كه علاوه بر تسهيل ، تسريع و تكريم ارباب رجوع شاخص ثبت ولادت در مهلت قانونی از 15 روز به ثبت تا يكسال برسد که نشان دهنده ثبت وقایع حیاتی در مهلت هایی که قانون گذار تعیین کرده باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 70 درصد جمعیت این استان را افراد زیر 30 سال در بر گرفته اند، گفت: این مهم نشان از جوان بودن جمعیت سیستان و بلوچستان نسبت به تمام کشور است.

بالغ بر یک سوم جمعیت استان دارای شناسنامه مکانیزه هستند
این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر یک سوم جمعیت استان دارای شناسنامه مکانیزه هستند، افزود: طرح مکانیزه کردن شناسنامه ها در استان همزمان با سراسر کشور به اجرا گذاشته شد اما در این طرح فراخوانی اعلام نشده و برای افرادی که به 15 سال رسیده، افرادی که تغییر اسم داشته یا به هردلیلی درخواست المثنی داده اند شناسنامه مکانیزه صادر می شود که در این راستا بالغ بر یک سوم جمعیت استان دارای شناسنامه مکانیزه می باشند.
وی ادامه داد: بالغ بر 200 هزار جلد شناسنامه مکانیزه دیگر نیز در استان صادر خواهد شد.
راحت دهمرده مهمترین هدف ایجاد سازمان ثبت احوال را ثبت به موقع و سریع ازدواج و زاد و ولد عنوان کرد و گفت: ثبت به موقع فوت ها، صدور و یا باطل کردن اسناد هویتی به همراه تولید و انتشار آمار دقیق جمعیتی کشور به مسئولین از دیگر اهدافی است که برای محقق شدن آن در استان بالغ بر 50 اداره در شهرستانها به همراه 8 نمایندگی در بیمارستان ها ایجاد شده است.

فعالیت بیش از 2 هزار یاور ثبت احوال در سیستان وبلوچستان
مدیر کل ثبت احوال استان در پایان با اشاره به حضور فعال و موثر یاوران ثبت احوال بیان کرد: بالغ بر 2 هزار یاور ثبت احوال در سطح استان با اداره کل فعالیت دارند که اغلب آنان در روستاها فعال هستند که حضور این افراد باعث شده تا اقدامات اداره کل ثبت احوال در استان افزایش داشته باشد.


گزارش: نجمه خسروپرست

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark