کد مطلب: 47298
 
نماینده فرهنگی و امور جوانان در زاهدان:
سیستان و بلوچستان رکوردار رتبه نخست در امر ازدواج
نماینده فرهنگی وامور جوانان در زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان رتبه اول در ازدواج و رتبه آخر طلاق در کشوررا دارد که عمده دلیل این مهم پایبندی به آداب و رسوم سنتی در استان است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
 
به گزارش زاهدانه، علیرضا کلانتری در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در زاهدان با بیان اینکه از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود، اظهار داشت: در سال گذشته 724 هزار واقعه ازدواج و 163 هزار طلاق در کشور ثبت شده است که نسبت این آمار پنج به یک می باشد.
وی با اشاره به این که 14 درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی و 48.5 درصد آن‎ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد، افزود: این آمارها گویای تغییر فرهنگ و سنت در امر مقدس ازدواج است.
کلانتری با بیان اینکه سبک زندگی، نوع فرهنگ و اشتغال باعث شده طلاق سیر صعودی را طی کند، گفت: این مهم نگران کننده است که برخلاف این که ازدواج سیر نزولی داشته طلاق نیز سیر صعودی داشته و از هر 100 ازدواج 23 ازدواج منجر به طلاق شده است.
نماینده فرهنگی و امور جوانان در زاهدان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رتبه اول در ازدواج و رتبه آخر در طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است، بیان کرد: یکی از دلایل این اتفاق پایبندی به اعتقادات و سنت‌ها در استان است.
وی سایر عواملی را که منجر به پدیده طلاق می گردد را مشکلات اقتصادی و فقر فرهنگی، اختلاف فرهنگی و نداشتن تفاهم، تنوع طلبی، اعتقاد نداشتن به ادامه زندگی در چهارچوب شکل سنتی خانواده، تمایلات استقلال‌طلبانه زنان و شهرنشینی و زندگی مدرن عنوان کرد.
این مسئول با توجه به این که در قرآن از ازدواج بعنوان وسیله ای برای آرامش یاد شده است، گفت: امروزه در اکثر جوامع آن گونه که باید به بحث ازدواج توجه نمی شود و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد.
کلانتری با اشاره به اینکه اعتبارات فرهنگی در خیلی از بخش‌ها و دستگاه‌ها به هدر می‌رود، تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگی اولویت‌ها را فراموش کرده‌ایم و باید در بحث امر به معروف برای امر به ازدواج اهمیت بیشتری قائل شویم.
وی به نقش والدین در تربیت فرزندان اشاره کرد و ادامه داد: امروز نقش والدین در تربیت فرزندان بسیار کم‌رنگ شده و به جای آن رسانه نقش بیشتری دارد و آن طور که باید والدین نقش مثبتی را ایفا نمی‌کنند.
این مسئول در پایان به ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه تاکید کرد و گفت: برای الگو سازی این مهم باید همه در کنار هم تلاش و همت خود را مضاعف کنند تا شاهد ارتقای امر ازدواج در جامعه باشیم.
Share/Save/Bookmark