کد مطلب: 40379
 
ایران و 1+5 احتمالا توافق موقت جدیدی امضا می‌کنند
خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده است که حصول توافق هسته‌ای تا 24 نوامبر بعید است و طرفین مذاکرات احتمالا توافق موقت جدیدی را امضا می‌کنند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۱
ایران و 1+5 احتمالا توافق موقت جدیدی امضا می‌کنند
 
به گزارش زاهدانه ، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات غربی و ایرانی نوشته است که با وجود مذاکرات یک ساله ایران و 6 قدرت جهانی برای رسیدن به توافق جامع، بعید از این امر تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر محقق شود.

بر اساس این گزارش مقامات کشورهای غربی و ایران در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند دو طرف احتمالا در خصوص یک موافقتنامه موقت دیگر توافق خواهند کرد که بر اساس آن، کاهش محدود تحریم ها که سال گذشته در خصوص آن توافق شد گسترش پیدا خواهد کرد و همزمان، دو طرف در ماه های آینده تلاش خواهند کرد اختلافات خود را حل کنند.

یک مقام ارشد غربی در این باره گفت: "ممکن است تا 24 نوامبر شاهد کلیات یک موافقتنامه نهایی باشیم، اما احتمالا خود موافقتنامه  محقق نخواهد شد."

ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به همراه "کاترین اشتون" مسئول ارشد پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال برگزاری گفتگوهایی هستند که محل برگزاری آنها در بروکسل، عمان و وین متغیر بوده است.

همه طرفین مذاکرات اعلام می کنند هنوز امکان دستیابی به یک موافقتنامه جامع به منظور پایان دادن همه تحریم ها در ازای محدودیت های بلند مدت برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

مقامات ارشد وزارت امور خارجه  مذاکره کنندگان سه شنبه آینده، هفته نهایی گفتگوها را در وین آغاز می کنند.

یک مقام ارشد ایرانی در این باره گفت: "آنچه که بسیار محتمل است، دستیابی به یک نسخه جزئی تر از موافقتنامه ژنو است که برای از بین بردن رکود در ایران و همچنین تمدید گفتگوها کفایت خواهد کرد." اشاره وی در این سخنان به موافقتنامه موقتی است که سال گذشته در ژنو مورد پذیرش دو طرف قرار گرفت.

برخی مقامات دیپلماتیک در این باره اعلام کردند تمدید ساده مذاکرات امکانپذیر است. یک مقام ارشد ایرانی نیز در این باره گفت این تمدید مهلت ممکن است تا ماه مارس صورت بگیرد. 

یک دیپلمات ارشد غربی که از فرآیند مذاکرات آگاه است و نخواست نامش فاش نشود، تاکید کرد 6 کشور قدرتمند هنوز هر اقدام ممکن را انجام می دهند تا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، به یک موافقتنامه منسجم و جامع دست پیدا کنند.

مقامات کشورهای غربی و ایران اعلام کردند ناکامی در گفتگوها محتمل نیست، زیرا همه طرفین خواهان پایان این اختلاف 12 ساله هستند.
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark