کد مطلب: 31955
 
مردم افغان و انتخاباتی سرنوشت‌ساز/ افغانستان پس از کرزی
هر روز با نزدیک شدن به تاریخ تعیین شده انتخابات، فضای شهرهای مختلف افغانستان بویژه کابل بیشتر از گذشته رنگ و بویی سیاسی می‌گیرد و متعاقب آن صف‌بندی جناح‌های سیاسی جلوه بارز‌تری پیدا می‌کند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۶
به گزارش زاهدانه ، سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین 1393(5آوریل 2014) برگزار می‌شود. این انتخابات برای جامعه افغان از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه با گذشت حدود 13 سال از سقوط طالبان و تجاوزگری نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا، مردم مسلمان افغان با ارتقاء سطح بینش سیاسی خود درصدد هستند تا با مشارکتی تعقل‌گرایانه، سرنوشت خود را تعیین کنند، سرنوشتی که در آن خبری از بنیادگرایی طالبانی نیست و ردپایی هم از مداخله گری‌های بیگانگان به چشم نمی‌خورد.
 


هر روزبا نزدیک شدن به تاریخ تعیین شده انتخابات، فضای شهرهای مختلف افغانستان بویژه کابل بیشتر از گذشته رنگ و بویی سیاسی می‌گیرد و متعاقب آن صف‌بندی جناح‌های سیاسی جلوه بارز‌تری پیدا می‌کند. 

 باور افکارعمومی افغان بر این است که اگر انتخابات ریاست جمهوری 2014 افغانستان بطور شفاف ودموکراتیک برگزار نگردد، افغانستان به سوی بحرانی امنیتی ویا حتی بسوی جنگ داخلی کشانده خواهد شد، از این رو ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی رابطه تنگاتنگی به نحو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2014 دارد.

برخی صاحبنظران و اندیشمندان، انتخابات پیش‌رو در افغانستان را باتوجه به بافت سیاسی و اجتماعی این کشور، چالش‌برانگیز می‌دانند؛ این صاحبنظران چنین استدلال می کنند که، گستراندن بساط دموکراسی به عنوان یک پدیده جامعه مدرن که لوازم و اقتضائات خاص خود را دارد، در جامعه به شدت سنتی و قبیله‌گرا افغانستان یک پارادوکس سیاسی تلقی می‌گردد.


دموکراتیزه شدن یک کشور، طی یک فرایند متقن سیاسی و فرهنگی امکان‌پذیر است و حتی کشورهایی که  بیش از یک قرن پشینه دموکراتیک دارند هنوز مرحله مطلوبی از دموکراسی را تجربه نکرده‌اند. در حالی که افغانستان هنوز در آغاز راه قرار دارد. البته توجه به این امر ضروری است که از پدیده دموکراسی تعاریف گوناگونی ارائه شده است و تاریخ ثابت کرده است که همواره حاکمان خود کامه برای توجیه قدرت خود، سوءاستفاده‌های بیشماری از دموکراسی کرده‌اند.

ساختار انتخابات سوم


در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یازده نامزد، با هم به رقابت می‌پردازند.مرحله رسمی مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری از اوایل ساعات ابتدایی دوشنبه ۱۴بهمن آغاز شد و تا ۴۸ ساعت پیش از روز برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت.


انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از نظر بسیاری از تحلیل‌گران به دلایل متعدد، مهمترین انتخابات ریاست جمهوری در دو دهه گذشته افغانستان به شمار می‌رود و در حالی برگزار می‌شود که نیروهای خارجی به موجب توافق صورت گرفته، قرار است از افغانستان خارج شوند.

شمار نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان به یازده نفر می‌رسد. هر یک از این نامزدان دو معاون دارند که طبق قانون اساسی باید هنگام نامزد شدن، آن ها را معرفی کنند. در بین ۲۲ نامزد پست معاونت ریاست جمهوری سه نفرشان زن هستند.


براساس قانون اساسی افغانستان معاونان ریاست جمهوری باید تبعه افغانستان، مسلمان و متولد از والدین افغان باشند. تابعیت کشور دیگری را نداشته باشند و بالای چهل سال باشند و از سوی دادگاه صالح، به ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت و یا محرومیت از حقوق مدنی محکوم نشده باشند.

از مهمترین کاندیداهای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌توان به "عبدالله عبدالله"، "عبدالرحیم وردک"، "اشرف غنی احمد زی"، "زلمی رسول"،"قطب‎الدین هلال"،"گل آغا شیری"،"رسول سیاف" و "هدایت امین ارسلا" اشاره کرد.

عبدالله عبدالله

"عبدالله عبدالله" وزیر خارجه اسبق افغانستان که در انتخابات جنجالی سال 2009 با اختلافی اندک مغلوب "حامد کرزی" شد، در انتخابات پیش‌رو یکی از شانس‌های پیروزی محسوب می‌شود.


"عبدالله" به عنوان نامزد مورد حمایت "جمعیت اسلامی افغانستان" معرفی شده است. "محمد خان" و "محمد محقق"، معاونان اول و دوم آقای عبدالله در انتخابات پیش‌ رو هستند.

یک روز پیش از آغاز رسمی مبازرات انتخاباتی در افغانستان، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" در شهر هرات هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد؛ تحلیل‌گران مسائل افغانستان، این ترور را خط و نشانی دانستند که گروه‌های بنیادگرای وابسته به طالبان با هدف به عقب راندن "عبدالله" از کارزار انتخاباتی انجام داده‌اند.

"عبدالله" را باید یکی از سرسخت‌ترین مخالفان "حامد کرزی" رییس‌جمهور کنونی افغانستان دانست؛ عبدالله در جریان مبارزات انتخاباتی خود، از هر فرصتی برای انتقاد از عملکرد 10 ساله کرزی در پست ریاست قوه مجریه بهره می‌جوید.


 وی چندی پیش کرزی را به رعایت نکردن اصل بی طرفی در جریان مبارزات انتخاباتی متهم کرد و در میان هزاران تن از هواداران خود مدعی شد که رییس جمهور فعلی از کاندیدایی خاص در انتخابات آتی حمایت می‌کند؛ هرچند این ادعای عبدالله، سیل واکنش‌ها و تکذیب‌ها را از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان بدنبال داشت اما بدون تردید در مخدوش کردن چهره سیاسی کرزی و به حاشیه کشاندن انتخابات افغانستان تاثیر‌گذار بود. 

پس از مطرح شدن بحث پیرامون انعقاد پیمان امنیتی میان واشتگتن و کابل، در حالی که افکار عمومی افغانستان و مواضع بسیاری از شخصیت‌های دینی و سیاسی این کشور مخالف امضای این توافقنامه بود، "عبدالله" با اعلام حمایت صریح و قاطع از این توافق، دولت کرزی را به قصور در برقراری امنیت افغانستان متهم کرد.
 
البته "کرزی" استنکاف خود از امضای پیمان امنیتی با کاخ سفید را چنین توجیه کرد که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان به هیچ وجه مناسب نبوده و با گذشت 12 سال، این مسئله به خوبی ثابت شده است. طی این مدت آمریکایی‌ها هیچ ارزشی برای جان و زندگی مردم افغانستان قائل نبوده‌اند.

عبدالرحیم وردک


ژنرال "عبدالرحیم وردک" از دیگر نامزدهای سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است که در کارنامه سیاسی او  تصدی مناصب مهمی از جمله وزارت دفاع افغانستان دیده می‌شود.


"وردک" در سپتامبر 2012 پس از آنکه از سوی پارلمان افغانستان مورد استیضاح قرار گرفت، از وزارت دفاع خارج شد و به عنوان مشاور ارشد دفاعی و اصلاحات نظامی "حامد کرزی" مشغول به کار شد."شاه عبدالاحد افضلی" و"سید حسین انوری" معاونان ژنرال وردک درانتخابات پیش‌رو هستند.

اشرف غنی احمدزی

یکی دیگر از مخالفان "کرزی" که در رقابت‌های انتخاباتی حضوری فعال دارد،"اشرف غنی احمدزی" است. ریس سابق دانشگاه کابل در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در سال 2009 برگزار شد یکی از رقیبان کرزی بود که رای چندانی بدست نیاورد.


انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی داخلی، یکی از برنامه‌های کرزی در دور دوم ریاست جمهوری خود بود که مسئولیت این امر خطیر برعهده "اشرف غنی احمدزی" گذاشته شد. "عبدالرشید دوستم" و "غلام سرور دانش"، معاونان اول و دوم "احمدزی" در انتخابات هستند.

انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در افغانستان یک آزمون مهم برای مردم و مقامات این کشور محسوب می‌شود و پیروزی جامعه افغان در این آزمون مهم، بدون تردید راه را برای دست درازی‌ها و فزون طلبی‌های آمریکا در این کشور سد خواهد کرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark