کد مطلب: 44690
 
انقلاب اسلامی ایران بر صفحه شطرنج جغرافیای سیاسی غرب آسیا به شدت اثر گذاشت
نشریه فرونت پیج مگزین در یادداشتی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بررسی این رویداد مهم سیاسی پرداخت و نوشت نظام جمهوری اسلامی بر صفحه شطرنج ژئوپولیتیکی و استراتژیک غرب آسیا تاثیر قابل توجهی گذاشت.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۴
انقلاب اسلامی ایران بر صفحه شطرنج جغرافیای سیاسی غرب آسیا به شدت اثر گذاشت
 
به گزارش زاهدانه ، در این یادداشت که توسط "مجید رفیع زاده"  رئیس شورای ایرانیان امریکا نوشته شده ابتدا به معرفی انقلاب اسلامی پرداخته شده و آمده است:
 
بازگشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، آیت الله روح الله خمینی، به تهران از تبعید در پاریس در  1 فوریه 1979(12 بهمن 1357)آغاز مراسم دهه فجر، و همچنین سالگرد انقلاب اسلامی سال (1357)1979است .

در 16 ژانویه سال 1979(26 دی 1357)، محمد رضا شاه، متحد ایالات متحده، ایران را برای همیشه ترک کرد و در 11 فوریه، رژیم او، به رهبری شاپور بختیار، سرنگون شد. خیلی زود پس از آن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

این نشریه اذعان کرد اگر چه برخی مدعی بودند انقلاب اسلامی دوام نخواهد آورد، اما این نظام 36 سال زنده مانده است.

تحول بنیادین در نظام سیاسی – از یک نظام سکولار، مورد پسند دولت های غربی به نظامی عمدتا ضد غربی ضد آمریکایی، مذهبی و مبتنی بر نظام حکومت شریعت - نه تنها امور اجتماعی، سیاسی، و داخلی کشور را به طور قابل توجهی تغییر داد، بلکه بر صفحه شطرنج ژئوپولیتیکی و استراتژیک غرب آسیا تاثیر چشمگیری گذاشت.

بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی(ره)، مفهوم جدیدی در نظریه ها و اندیشه شیعه معرفی کرد. تفکر ولایت فقیه به طور مستقیم روحانیون شیعه را وارد امور سیاسی کرد، و به فقیه (جانشین امام غایب  حضرت مهدی) حق سرپرستی بر مردم را داد.  امام خمینی معتقد بود که یک کشور و ملت نیاز به یک رهبر دارد تا بتواند امور و سرنوشت آنها را اداره و مدیریت کند. 

در ادامه این یادداشت به مسئله سیاست خارجه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شده و آمده است: 

در رابطه با سیاست خارجی، ایدئولوژی بنیادگرا به سنگ بنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شد. ایران به منظور پیشبرد اهداف خود و عقب راندن اهداف سیاست خارجی آمریکا و اسرائیل در منطقه، اتحاد و پروکسی جدیدی به وجود آورد. مقامات ایرانی سوگند یاد کردند که ایدئولوژی شیعی را در سراسر جهان  به پیش ببرند و بگسترانند و مبارزه با دو دشمن بزرگ جدید یعنی ایالات متحده و اسرائیل بجنگند.

ایجاد ائتلاف‌های جدید و سرسخت (مانند  اتحاد با دولت علوی اسد)، و پروکسی هایی در سراسر مناطق (مانند حزب الله، سازمان المهدی، بدر، و غیره) به ابزاربسیار مهمی برای جمهوری اسلامی تبدیل شد.

 علاوه بر این، در 36 سال گذشته، دولت ایران در دو حوزه سرمایه گذاری  زیادی انجام داد: نظامی و هسته ای. 

 فرونت پیج در بخش دیگر این مقاله به مسئله هسته ای پرداخته و مدعی شده است:پس از آن که بخاطر مقاومت هسته ای، تحریم های بین المللی بر رهبران ایران تحمیل شد نظام به تازگی یک تغییر تاکتیکی انجام داده است یعنی صحبت نرم و در عین حال دنبال کردن سیاست خارجی ایدئولوژیک سابق و اهداف داخلی خود.

این پایگاه اینترنتی و نویسنده مقاله بدون آن که اشاره ای به حضور گسترده جوانان در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بکند  ادعا می کند  نظام سیاسی جدید جمهوری اسلامی و سیاست های داخلی آن عواقب ناخواسته ای، مانند نارضایتی جوانان را در پی داشته است. 

و در  تحلیلی فکاهی و طنزگونه نوشته است پیگیری برنامه هسته ای را می توان به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از هر گونه مداخله در آینده دانست.

این یادداشت در پایان می نویسد اصول اساسی ایدئولوژیک که توسط آیت الله خمینی و دیگر رهبران ایران تعیین شد سنگ بستر جمهوری اسلامی باقی خواهد ماند. هر گونه تغییر حتی ظاهری در سیاست ها، فقط تغییرات تاکتیکی است.

 
 
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark