کد مطلب: 49550
 
گزارش زاهدانه از دخترانی که نمی توان در حاشیه حبسشان کرد؛
از حاشیه نشینی در زاهدان تا وارد شدن آسیب اجتماعی به زنان/ زنان اولین قربانیان معضلات اجتماعی
یک کارشناس جامعه ‌شناسی گفت: از آنجایی که روحیه زنان نسبت به مردان حساس تر است بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، کودک آزاری، بی ‎سوادی، مشکلات بهداشتی، اجتماعی وغیره قرار دارند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
 
به گزارش زاهدانه، حاشیه نشینی یک معضل یا پدیده اجتماعی بوده که ریشه در ادوار گذشته دارد، بگونه ای که یکی از مشکلات دامنگیر شهرهای بزرگ بشمار می آید.
شهرستان زاهدان نیز از این امر مستثنی نبوده و در زمینه حاشیه نشینی با رشد فزاینده ای روبرو است بگونه ای که مناطق کریم آباد، شیر آباد، همت آباد و بلوار رسالت در این شهرستان از نواحی حاشیه نشین به شمار می آید.
کمبود امکانات رفاهی و آموزشی در مناطق حاشيه ‌نشين‌ از سویی و وجود افراد بیکار و معتاد، نبود روشنایی کافی در معابر، وجود خرده فروشان مواد مخدر وغیره نیز از سویی دیگر باعث شده زنان و دختران در این مناطق از امنیت کافی برخوردار نباشند.
به گفته برخی از مسئولان ازدواج‌های ثبت نشده، فرزندان بی‌شناسنامه، وضعیت بد بهداشتی، بی‌سوادی و رعایت نشدن عدالت در حق زنان از مهم‌ترین مشکلات جامعه زنان در نقاط حاشیه‌ ای شهر زاهدان است که می طلبد مسئولین امر با برنامه ‌ای دقیق حداقل‌ های زندگی را به آنان هدیه دهند تا آنها هم بتوانند ذره ای از زندگی سایر زنان شهری را تجربه کنند.
در این زمینه یک کارشناس جامعه ‌شناسی با اشاره به معضلات حاشیه نشینی و ارتباط آن با زنان اظهار داشت: زنان به دلیل روحیه حساس و آسیب ‌پذیری که نسبت به مردان دارند بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، کودک آزاری، بی ‎سوادی، مشکلات بهداشتی، اجتماعی و غیره قرار دارند.
سارا فیروزیان با بیان اینکه در مناطق حاشیه نشین افراد در مکان هایی به دور از امکانات رفاهی، اجتماعی و با موقعیت اقتصادی ضعیف زندگی می ‌کنند، گفت: اولین پیشنهاد برای رفع آسیب‌های وارده به زنان حاشیه‌ نشین فراهم کردن امکانات مورد نیاز در حاشیه شهر برای آنها و همچنین ارائه آموزش‌های لازم برای بالا بردن رفاه فردی این قشر از جامعه است.
وی با اشاره به اینکه زن به عنوان پایه اصلی خانواده نقش بسیار حساس و تاثیرگذاری در پرورش فرزندان دارد، افزود: ایجاد محیط ناامن در حاشیه شهرها دختران را بیش از مردان آسیب‌پذیر می‌کند و مشکلاتی چون آزار جنسی، تکدی گری، اعتیاد، از دست دادن تعلق شهروندی، از دادن عزت نفس و غیره را برای آنها به وجود می‎آورد.
این کارشناس اجتماعی در تکمیل مطلب فوق بیان داشت: به وجود آمدن این مشکلات برای دختران بیش از مردان خطرناک است به گونه‌ای که اگر دختران در این محله‌ها از نظر اجتماعی حفظ نشوند جامعه‎ آینده دچار معضلات و آسیب‌های غیرقابل جبران خواهد شد.
فیروزیان با اشاره به اینکه دختران حاشیه‌ نشین را نمی‌ توان در همان حاشیه حبس کرد، گفت: در صورت انجام چنین کاری آسیب روانی بیشتری به زنان وارد شده که این امر به مشکلات بیشتری دامن می زند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark