کد مطلب: 62178
 
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:
انسان سنتی در نبرد بین سنت و مدرنیسم
کارشناس سیاسی گفت: بسیاری از جوامع سنتی امروزی در مرحله‌گذار یا تنش بین سنت و مدرنیسم قرار دارند حتی در مواردی جوامع سنتی مابین سنت، مدرنیسم و پسامدرنیسم قرار گرفته‌اند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۳
 
احمدرضا طاهری در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: جوامعی که در گذشته وجود داشته، جوامع سنتی بوده است، جوامع امروز دو دسته مدرن و در حال‌گذار هستند.

وی افزود: جوامع در حال‌گذار جوامعی هستند که بخشی از آن‌ها مدرن و بخشی سنتی هستند.

به گفته طاهری؛ این جوامع به مرور با مدرنیزاسیون به سوی مدرنیته پیش می‌‏روند و معمولاً با بحران دست به گریبان به‏ویژه بحران هویت هستند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: در گذر از سنت به مدرنیته یک گسست معرفتی رخ می‌‏دهد؛ به‏طوری که همه واژه‏‌ها معنای جدیدی پیدا می‌‏کنند.

طاهری ادامه داد: دین سنتی نیز کاملاً از دین مدرن متمایز می‌‏شود در دوران سنت، دین را جامع و کامل می‌‏دانستند تا به همه سؤالات بشر پاسخ دهند ولی دین در دوران مدرن، تنها عهده‏دار عبودیت و بندگی خالصانه است و به حوزه خصوصی رانده می‌‏شود.

وی گفت: چیزی که گوهر مدرنیته را تشکیل می‌‏دهد، یک نوع خاصی از عقلانیت است که به آن عقلانیت انتقادی می‌‏گویند.

این کارشناس سیاسی تشریح کرد: دوران سنت هم مبتنی بر عقلانیت ولی عقلانیت آن دو تفاوت گوهری با یکدیگر دارند حداکثر کاری که از عقلانیت سنتی بر می‌‏آید، عقل تفسیری است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوامع سنتی امروزی در مرحله‌گذار یا تنش بین سنت و مدرنیسم قرار دارند حتی در مواردی جوامع سنتی مابین سنت، مدرنیسم و پسامدرنیسم قرار گرفته‌اند.

طاهری بیان کرد: گرچه مدرنیسم و پسامدرنیسم با خود مزایای زیادی برای جوامع به همراه دارند ولی تبعات منفی آن‌ها را نمی‌توان در یک جامعه سنتی نادیده گرفت.

به گفته کارشناس سیاسی؛ شاید مهم‌ترین آن‌ها به چالش کشیدن سنت باشد به‌عنوان نمونه؛ برخلاف سنت در مدرنیسم علم، دانش، عقاید و باور‌ها را نمی‌توان مطلق دانست.

وی ادامه داد: در‌گذار از سنت به مدرنیسم انسان‌ها با تحولات فرهنگی و اجتماعی عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

طاهری افزود: در این روند انسان‌هایی که انعطاف فکری دارند و پذیرای تحولات هستند سعی دارند خود را با شرایط وفق دهند و در نتیجه با مسائلی که همراه این فرآیند ظهور می‌کنند کنار می‌آیند.

کارشناس سیاسی اذعان کرد: اما مسأله اصلی برای انسان سنت گرا است، انسان سنتی تلاش می‌کند تا به طریق مختلف به مصاف این پدیده برود؛ با این حال با ابزار‌های سنتی که در اختیار دارد در نهایت موفق به شکست مدرنیسم نمی‌شود، زیرا دوران مصرف آن ابزار‌ها یا رو پایان بوده و یا خاتمه یافته است.

این استاد دانشگاه گفت: در دنیای روبه‌رشد (به لحاظ ارتباطات و تکنولوژی) امروزی برای ارزش‌های سنتی دیگر نمی‌توان جایگزین‌های سنتی پیدا کرد.

طاهری افزود: بنابراین، بشر به‌تدریج مجبور به استفاده از جایگزین‌های ارزشی مدرن می‌شود.

وی تشریح کرد: در دنیایی که جهانی شدن فرهنگ روزبه‌روز در حال گسترش است، با ورود نسل جدید افکار نو به وجود می‌آیند، و ازآنجائی‌که افکار متفاوت هستند سنت‌های اجتماعی را به چالش می‌کشانند.

کارشناس سیاسی بیان کرد: هر پدیده‌ای دورانی دارد و زمان افول آن که برسد به تاریخ می‌پیوندد، ارزش‌های سنتی یک جامعه هم از این قاعده مستثنی نیستند که در این‌گذار فرهنگی، ظاهراً کاری از انسان سنتی برنمی‌آید.

طاهری گفت: ازاین‌رو، به نظر می‌رسد قبل از آنکه روزگار ارزش‌های مدرن را بر انسان سنتی تحمیل کند انسان باید شرایط وفق‌دادن خود را با چنین تغییراتی مهیا کند.

وی افزود: تکنولوژی امروزی نیز بیشتر در خدمت پدیده‌های غیرسنتی (مدرنیسم، پسامدرنیسم، لیبرالیسم، جهانی‌شدن) تا سنتی است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر سنت‌های پروکیال (محدود) مقابل تکنولوژی قرار گیرند یعنی خود را مقابل ارزش‌های غیرسنتی قرار داده‌اند.

طاهری خاطرنشان کرد: نتیجه این تنش می‌تواند وضع موجود را به هم زند و برای سیستم جامعه‌ای که در حال‌گذار است، تنازعات (فرهنگی و سیاسی) ایجاد کند که به نظر می‌رسد در پایان این نبرد فرهنگی، سنت چاره‌ای ندارد جز اینکه به‌تدریج تن به سنت‌شکنی و ساختارشکنی دهد و به استقبال ارزش‌های غیرسنتی برود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark