کد مطلب: 48598
 
گزارش زاهدانه از مشکلات ازدواج فامیلی در جنوب شرق کشور؛
از کم شنوایی نوزادن تا رکوردداری سیستان و بلوچستان در ناشنوایی
عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان به دلیل ازدواج‌های فامیلی بیماری کم‌شنوایی در نوزادان و کودکان شایع است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
 
به گزارش زاهدانه، عقد پسرعمو و دخترعمو در آسمان ها بسته است، ازدواج با فامیل بهتره، دختر به غریبه نمی دهم وغیره جملاتی است که بارها از زبان بزرگترهای فامیل شنیده شده است.
درست است که ازدواج همچون هندوانه ای سربسته است و هیچکس از بعد آن خبری ندارد اما در ازدواج های فامیلی علاوه بر آنکه رابطه فامیلی تحت الشعاع روابط زوجین قرار می گیرد و دخالت خانواده ها در آن بیشتر است، شاهد بروز مشکلات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی زیادی مانند تالاسمی، ناشنوایی و نابینایی های ارثی و بیماری هایی از این دست نیز هستیم.
عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سمینار گروه شنوایی‌شناسی اظهار داشت: در سیستان وبلوچستان به دلیل ازدواج‌های فامیلی کم‌شنوایی در نوزادان و کودکان شایع است.

علی‌اکبر نصراصفهانی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و متخصصان اطفال، گوش و حلق و بینی و مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: این افراد باید با آخرین مطالب علمی روز دنیا در خصوص مباحث تخصصی حیطه‌های مختلف شنوایی آشنا شوند.
وی پرداختن به مباحث کم‌شنوایی‌های گوش میانی، غربالگری شنوایی در نوزادان، ارزیابی‌های الکتروفیزیولوژیک شنوایی، تجویز سمعک در کودکان و نوزادان و کاشت حلزون شنوایی را از جمله مباحث مطرح کرد که باید بدان توجه شود.
در این راستا نیز معاون توانبخشی بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها از وجود 3 هزار ناشنوای ثبت شده در بانک جامع معلولان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفته بود: بیشتر این افراد متعلق به شهرستان های زاهدان و سراوان می باشند.
زهرا بامری از عمده دلایل ناشنوایی در جامعه را اختلالات ژنیتیکی، ارثی و آلودگی‌های محیطی عنوان کرد.

یک متخصص گوش، حلق و بینی نیز با بیان اینکه ناشنوایی اغلب در سه حالت ناشنوایی کامل، کم شنوایی و کری‌های ناگهانی بروز می کند، گفت: علل ژنتیکی و مادرزادی، اکتسابی مانند بیماری یرقان، تولد زودرس، ضربه به ناحیه گوش و سر، عفونت‌ها و اثرات دارویی آسیب رسان به گوش از جمله مواردی می باشد که موجب بروز انواع ناشنوایی در افراد می‌شود.
دکتر بهنام کاظمی افزود: تکلم نیازمند فن آموزش است که این مهم خود منجر به شنوایی می‌شود.
وی بیان کرد: افرادی که با اختلالات شنوایی مواجه هستند، در صورت بی‌توجهی و تشخیص دیرهنگام از تکلم نیز بی‌بهره می‌مانند از این رو در تمامی بیمارستان ها تست های غربالگری شنوایی برای نوزادان در بدو تولد انجام می شود اما اگر این تست اجرا نشد، والدین به خصوص کسانی که دارای سابقه ناشنوایی در خانواده خود دارند باید تا پیش از دو سالگی برای انجام آن اقدام کنند.

این پزشک متخصص انجام مشاوره‌های ژنتیک پیش از ازدواج به خصوص در افرادی با سابقه ناشنوایی مطلق در خانواده را الزامی دانست و ادامه داد: رسیدگی به موقع در هنگام صدمات سر و توجه درمانی و مراقبتی با بروز بیماری های عفونی مانند اوریون موجب پیشگیری از پیشرفت ناشنوایی در افراد می شود؛ چراکه باوجود پیشگیری آسان از ابتلا به بیماری های عفونی، دارای عوارض ناشنوایی غیر قابل برگشت در افراد می شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark