کد مطلب: 45474
 
ارتقای سلامت مادران باردار اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
نشست هم اندیشی مدیران شبکه ها و روسای مراکز بهداشت با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سه محور طرح تحول سلامت حاشیه شهرها، ارتقای سلامت مادران و نوزاد و کاهش مرگ و میر مادران و طرح تحول سلامت دهان و دندان برگزار شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۲
ارتقای سلامت مادران باردار اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این نشست اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار زایمان در منزل را در کشور دارد.
طباطبایی با اشاره به ارتقای سلامت مادر و کودک به عنوان یکی از اهداف اصلی سامانه بهداشت و درمان افزود: با برنامه ریزی در راستای ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی می توان از عوارض بارداری و زایمان های پرخطر از جمله مرگ های قابل اجتناب مادران باردار پیشگیری کرد.
وی ادامه داد:در این راستا باید از پتانسیل بین بخشی از جمله همکاری ائمه جمعه و جماعات، روحانیون و معتمدین در جهت افزایش سطح آگاهی جامعه و از توان سایر ارکان توسعه به منظور افزایش دسترسی مادران به خدمات استفاده نمود.
معاون بهداشتی دانشگاه، بر حضور روسای مراکز بهداشت شهرستان ها در نماز جمعه، جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی در شهرستان ها با رویکرد هماهنگی و حمایت طلبی برای ارتقای سلامت مادران و کاهش موارد مرگ مادری تاکید کرد و خاطر نشان کرد: با همکاری تمامی ارگان ها و نهاد های دولتی، خصوصی، سازمان های مردم نهاد می توان در کاهش موارد مرگ مادری گامهای موفق تری برداشت.
طباطبایی با اشاره به نظام مراقبت 15 ساله ارتقای سلامت مادران تاکید کرد: با تشکیل کارگروه های سلامت در شهرستان ها و جلب همکاریهای بین بخشی و فرصت های موجود ،مداخلات موثرتری در ارائه خدمات با کیفیت به مادران باردار طراحی و اجرا گردد.
همچنین در این نشست مراکز بهداشت شهرستان ها موظف به برنامه ریزی در خصوص مدیریت ویژه مادران باردار پرخطر شدند.
رییس مرکز بهداشت استان نیز در زمینه برنامه ریزی مدیران جهت ارایه خدمات سلامت دهان ودندان به مردم تاکید کرد و گفت: طرح نظام سلامت دهان و دندان از دی ماه 93 به منظور ارتقای شاخصهای سلامت در ایران آغاز شده است که در استان سیستان وبلوچستان کلیه مراکزی که به تجهیزات دندانپزشکی مجهز هستند این خدمات را به مردم ارائه می دهند.
دکتر طباطبایی لازمه فراگیر شدن این طرح را اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه ها وخبرگزاری های مختلف عنوان کرد و یاد آور شد طرح خدمات سلامت دهان ودندان دانش آموزان و وارنیش فلوراید دانش آموزان از جمله طرح هایی است که در همیت قالب صورت می گیرد.
پرداختن به اجرای طرح تحول سلامت در حاشیه شهرها نیز از دیگر عناوین مورد بحث در این مراسم بود که معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد 560 هزارنفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می کنند گفت: براساس طرح تحول سلامت تمامی این افراد از خدمات سلامت بهره مند می شوند که بر این اساس 63 پایگاه بهداشتی در حاشیه شهرهای استان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به این اقشار خدمات سلامت ارائه می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه با تقدیر از همکاری داوطلبان سلامت در این طرح گفت: خدمات سلامت در این طرح همانند روستاها بصورت اکتیو انجام می شود که شامل تمام گروههای سنی شامل جوانان،کودکان،نوجوانان ومیانسالان خواهد شد.
لازم به ذکر است در طرح تحول سلامت حاشیه شهرها دعوت افراد به پایگاههای بهداشتی جهت ارائه خدمات سلامت از مهمترین برنامه های داوطلبان سلامت است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark