کد مطلب: 62332
 
کودکان سایبری؛
اعتیاد به بازی‌های اینترنتی معضل پیش روی فرزندان است
اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای در فرزندان یکی از معضلات پیش رو است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، کلمه اعتیاد به طور کلی برای اشاره به وابستگی فیزیولوژیکی مواد مخدر و الکل استفاده می‌شود اما امروزه از این کلمه در حوزه‌های دیگری مانند اعتیاد کودکان به بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

عادت‌های بد یا اعتیاد‌های رفتاری به دور از مواد شیمیایی تا چند سال پیش در طبقه‌بندی‌های رسمی به عنوان اعتیاد به حساب نمی‌آمد.

اما امروزه اعتیاد‌هایی مانند اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به فضای مجازی، اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به عنوان شکلی جدید از اعتیاد طبقه‌بندی شده‌اند.

در این نوع اعتیاد فرد وابستگی زیادی به بازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد و بخش زیادی از زمان خود را صرف انجام این بازی‌ها می‌کند همچنین با افراط در این عمل دچار عارضه‌های جسمی و روانی می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی اعتیاد کودکان به بازی‌های کامپوتری و اختلالات روانی ناشی از آن را یک بیماری معرفی کرده است و امروزه این امر به واقعیتی تبدیل شده که همه آن را می‌دانند.

علائم فیزیکی اختلال بازی؛ سندروم تونل کارپال (نوعی بیماری مربوط به مچ دست)، میگرن، اختلال خواب، کمردرد، اختلال در غذاخوردن، ضعیف شدن چشم و سر درد است.

بازی‌های اینترنتی باعث بروز هیجانات منفی در کودکان می شود

مسلم بشکار، کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری یعنی انجام بی‌اختیار بازی‌های کامپیوتری به‌مدت طولانی و مکرر تا جایی که فرد بدون آگاهی از عواقب منفی این رفتار، نتواند بازی را متوقف کند یا دفعات و مدت انجام بازی را کاهش دهد.

به گفته وی؛ اعتیاد را می‌توان به ۲ دسته رفتاری یا استفاده از مواد تعریف کرد.

بشکار گفت: در واقع فرد با انجام اعمال خاص به صورت مکرر یا استفاده پی در پی از مواد در لحظه به سرخوشی و احساس مطلوب دست پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: یکی از رفتار‌های که این روز‌ها بیش از پیش توجه همگان به ویژه خانواده‌ها را به خود معطوف کرده استفاده مکرر از بازی‌های اینترنتی فرزندان در منازل است.

وی تصریح کرد: بازی‌های اینترنتی علاوه بر صرف وقت زیاد باعث بروز هیجانات منفی در کودکان خواهد شد.

بشکار تشریح کرد: کودکان با صرف وقت زیاد و تجربه هیجانات منفی در بازی‌های اینترنتی از جمله؛ خشم، اضطراب، افسردگی، رابطه اجتماعی پایین و حتی ناکارآمدی را بیش از پیش برای خود افزایش خواهند داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کودکان باتوجه به اقتضای سن خود و گذراندن دوره‌های حساس رشد میزان تأثیرپذیری آنان از محیط اطراف، توجه این قشر به بازی‌های اینترنتی بیش از پیش معطوف شده است.

به گفته کارشناس اجتماعی؛ باز‌های رایانه‌ای باعث شده تا میزان ارتباط کودکان با دنیای واقعی کمرنگ و در حوزه ارتباطات بین فردی بسیار ضعیف عمل کنند.

بشکار اذعان کرد: باتوجه به روانه شدن تعداد متنوع بازی‌های اینترنتی نظارت و سواد والدین در این عرصه نسبت به فرزندان خود بسیار ضروری و حائز اهمیت به نظر می‌رسد و در صورت عدم کنترل در میان مدت آسیب‌های روانی فراوانی برای کودکان در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: والدین با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به کاهش یا جلوگیری از آسیب‌ها اقدامات لازم را مورد توجه قرار دهند از جمله اقداماتی که می‌توانند نسبت به مدیریت فرزندان در این عرصه اقدام کنند.

کارشناس اجتماعی افزود: مشخص کردن میزان حضور فرزندان در فضای مجازی به ویژه در بازی‌های اینترنتی، نصب نرم‌افزار‌های کنترلی تا میزان ساعات حضور کودکان را در بازی‌های اینترنتی، کنترل و ورود آنان به سایت‌های مخصوص متناسب با سنین کودکان اقدام شود.

بشکار تشریح کرد: دانلود و نصب بازی‌های که متناسب با دوره‌های رشد کودکان تنظیم شدند تا ضمن جلوگیری از آثار سوء میزان مهارت و یادگیری کودکان را درعرصه خواندن، نوشتن و محاسبات افزون کنند.

وی خاطرنشان کرد: حذف اپلیکشن‌های ضد هنجار‌های اجتماعی و فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی باید مورد توجه و تأکید والدین قرار گیرد تا خدشه‌ای به هنجار‌های مورد تأیید وارد نشود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark