کد مطلب: 62279
 
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد:
واقعه طبس؛ شکست پنجه عقاب در برابر اراده الهی
کارشناس سیاسی گفت: صحرای طبس یادآور شکست خفت‌بار متجاوزان در عملیات پنجه عقاب و تبلور قدرت امداد الهی است
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۷
 
مجید جانی کول در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: عملیات پنجهٔ عقاب در ایران، معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی زمینی ایالات متحده در ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد و این عملیات، نخستین تجربهٔ عملیاتی نیروی دلتا بود.

وی افزود: در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودن جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

کارشناس سیاسی ادامه داد: طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند.

کول ادامه داد: در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیرو‌ها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

وی بیان کرد: صبح هنگام به وقت آمریکا، هنگامی که کارتر در تلویزیون ظاهر شد، با چشمان برافروخته اعلام کرد که عملیات «پنجه عقاب» شکست خورده است. سپس اظهار کرد که اسناد طبقه‌بندی شده سری، در بالگرد‌ها به جای مانده است.

کول گفت: در واقع این پیام، برای بنی صدر، صادر شده بود. بی‌درنگ، بنی صدر دستور داد چند بمب افکن، بالگرد‌های به‌جا مانده را بمباران کنند. بر اثر این خیانت، فرمانده سپاه یزد محمد منتظر قائم که برای بازرسی و بررسی محل به آنجا رفته بود به شهادت رسید.

وی افزود: در ایران، پس از شکست عملیات نیرو‌های آمریکایی، گروگان‌های آمریکایی به مکان‌های مختلفی برده شدند تا امکان انجام عملیات‌هایی از این دست در آینده دشوارتر شود.

به گفته کول؛ این حوادث باعث افزایش سوءظن به فرماندهان نیرو‌های هوایی و ستاد ارتش شد و هر ۲ در کمتر از ۲ ماه بعد، از سمت‌های خود برکنار شدند.

وی با اشاره به اهداف آمریکا برای اجرای این عملیات، گفت: هدف کارتر بازیابی روحیه به کاخ سفید و سیاستمداران آن، ترمیم غرور آسیب دیده خویش، آزادی گروگان‌ها و تضعیف روحیه مردم ایران بود.

کول خاطرنشان کرد: پس از اجرای عملیات آزادسازی گروگان‌ها، قرار بود مراکز مهم اقتصادی و مکان شخصیت‌های مهم انقلاب نیز، مورد هجوم قرار بگیرد و کودتایی علیه نظام روی بدهد.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark