کد مطلب: 44738
 
از کشف شبکه جعل کارت پایان خدمت تا درگذشت بنیانگذار تئاتر ایران
درگذشت بنیانگذار تئاتر ایران ، تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران ، کشف شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو ، واگذار فرماندهی کل قوا به رضاخان ، آغاز جنگ فرانسه و انگلیس بر سر استثمار هند و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۵۰
به گزارش زاهدانه ، امروز 26 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 25 ربیع الثانی 1436 هجری و 15 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
 

درگذشت "سید علی نصر" بنیانگذار تئاتر ایران (1340 ش)
سید علی نصر فرزند سید احمد نصر الاطّباء، در سال 1270 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات و فراگیری زبان فرانسه، به تدریس زبان فرانسوی و ریاضیات پرداخت. سید علی نصر بعدها وارد کارهای دولتی گردید. و وزیر پست و تلگراف، سفیر کبیر ایران در چین و هند و نیز نماینده ایران در سازمان ملل متحد شد. وی در آغاز مشروطیت به کار نمایش و تئاتر روی آورد و اقدام به تأسیس تئاتر ملی کرد. نصر برای آموختن فن تئاتر به اروپا رفت و پس از بازگشت، کمدی ایران را به سبک تئاتر اروپایی تأسیس نمود.
از کشف شبکه جعل کارت پایان خدمت تا درگذشت بنیانگذار تئاتر ایران
او در راستای گسترش این فن، هنرستان هنرپیشگی را بنا نهاد و خود به تدریس تاریخ هنر پرداخت. سید علی نصر را به سبب تلاش‌های فراوانی که در عرصه تئاتر و نمایش به انجام رسانده است به عنوان پدر تئاتر ایران می‌دانند. علم الاشیاء در شش جلد، تاریخ ایران و دنیا، تاریخ عمومی و تاریخ مختصر ایران از جمله تألیفات، سیروس و اشتباه لُپّی از نمایشنامه‌ها و تاریخ یونان و انقلاب فرانسه از جمله ترجمه‌های اوست. سید علی نصر سرانجام در هفتاد سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه به خاک سپرده شد.

رحلت عالم مجاهد و فقیه بزرگوار آیت اللَّه "سید عباس مُهری" (1366 ش)
آیت اللَّه سید عباس مُهری در سال 1294 ش (1333 ق) در استان فارس به دنیا آمد. آیت‌اللَّه مهری در طول سالیان اقامت در کویت و در جریان نهضت اسلامی مردم به رهبری امام خمینی، با برپایی مجالس سخنرانی به مناسبت‌های گوناگون و با ارسال نامه و تلگراف به محضر علما و مراجع و با پخش اعلامیه، پیام و نوار سخنان حضرت امام و دیگر بزرگان، لحظه‌ای از قیام و فعالیت باز نایستاد و علیه جور شورید. آیت‌اللَّه مهری اولین مؤید امام از علمای خارج از کشور بود که پس از قیام 15 خرداد 42، تلگراف تند و آتشینی به محمدرضا پهلوی فرستاد که با این عمل، وی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ممنوع الورود به ایران شد. منزل او در کویت علاوه بر این که به عنوان کانون تبادل نظر درباره شیوه‌های مبارزه با رژیم ستمشاهی بود، به عنوان واسطه‌ای بین امام در نجف اشرف و پیروان ایشان در ایران، اروپا و سایر نقاط عمل می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب، حضرت امام، آیت‌اللَّه مهری، را به امامت جمعه کویت منصوب کردند که با تبعید آیت‌اللَّه مهری، نماز جمعه برگزار نگردید. این عالم بزرگوار سرانجام پس از عمری مجاهده در راه اسلام، در 26 بهمن 1366 ش برابر با 26 جمادی‌الثانی 1408 ق در 72 سالگی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) مدفون شد.

تصویب اولین برنامه هفت ساله ایران توسط مجلس شورای ملی (1327 ش)
لایحه برنامه هفت ساله در 26 بهمن ماه 1327 با عنوان «برنامه عمرانی ایران» به تصویب مجلس شورای ملی رسید و به قانون تبدیل شد. پس از تصویب لایحه برنامه، دوران فعالیت سازمان موقت برنامه خاتمه یافت و شخصیت حقوقی «سازمان برنامه» رسمیت یافت و متولی اولین برنامه برای رشد و توسعه اقتصاد کشور که در آن زمان به «برنامه هفت ساله عمرانی ایران» شهرت یافته بود، شد

اظهار نظر نمایندگان ایران و عراق در سازمان ملل هنگام طرح برخوردهای مرزی دو کشور (1352 ش)
نمایندگان دو کشور در شورای امنیت نظریات کشورهای خود را در این خصوص ابراز داشتند. نماینده عراق مدعی شد تانکهای ایران 5 کیلومتر در خاک عراق پیش رفته اند.

برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران (1353 ش)
در این انتخابات سناتور دکتر طاهر ضیائی به ریاست کل انتخاب شد. مهندس عنایت بهبهانی همان سمت را در تهران گرفت.

کشف شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو (1354 ش)
سرلشکر دولو قاجار رئیس اداره نظام وظیفه عمومی در گزارشی تأکید کرد که 39 شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو کشف شده است. از این عده 32 نفر افسر و درجه دار بوده اند.

گزارش آسوشیتدپرس از اعتراض دانشجویان ایرانی به بی عدالتی های حکومت شاه (1356 ش)
خبرگزاری آسوشیتدپرس از اوکلاهماسیتی گزارش داد که امکان تظاهرات برای نشان دادن نارضایتی از دستگیری دانشجویان ایرانی در این شهر وجود دارد؛ همچنین از دستگیری 21 دانشجو به اتهام شورش، اجتماعی غیر قانونی و مخفی کردن یک فراری خبر داد. ایرانیان زندانی دست به اعتصاب غذا زدند و از زمان دستگیری این دانشجویان، دیگر ایرانیان محصل، کلاس های درس کالج را تحریم کردند. اعتراض این دانشجویان به بی عدالتی های حکومت شاه ایران است.

واگذار فرماندهی کل قوا در جلسه مجلس شورای ملی به رضاخان (1303 ش)
در این جلسه فرماندهی کل قوا از احمدشاه سلب و رضا خان سردار سپه گردید. طرح قانونی که به تصویب مجلس رسید به این شرح است: «ریاست عالیه کل قوای دفاعیه و تأمینه مملکتی را مخصوص رضاخان سردار سپه دانسته که با اختیارات تامه در حدود قانون اساسی و قوانین مملکتی انجام وظیفه نماید و سمت مزبور بدون تصویب مجلس شورای ملی از ایشان سلب نتواند شد

آغاز بنای شهر بغداد در زمان خلافت خاندان بنی‌عباس (145 ق)
منصور دوانیقی دومین خلیفهٔ عباسی، بانی شهر بغداد است. این خلیفه، آن جا را دارالخلافهٔ عباسی قرار داد. نام اول این شهر مدینه المنصور بود. اما نام بغداد رواج بیشتری یافت و به همین اسم نامیده شد. این شهر قبلاً دهکده‌ای به نام بغداد بوده است.

درگذشت "ابن سیده" دانشمند و ادیب (458 ق)
ابوالحسن علی بن اسماعیل، معروف به ابن سیده، از دانشمندان و ادبای قرن پنجم در اندلس می‌باشد. وی دارای حافظه‌ای فوق العاده بود. الانیق، المخصَّص و الوافی فی علم القوافی از جمله تالیفات اوست.

وفات "امام الحرمین جوینی" دانشمند نامدار و آگاه به علوم زمان (478 ق)
ابوالمعالی عبدالملک بن عبداللَّه بن یوسف جُوینی، ملقب به ضیاءالدین، جامع اصول و فروع، کلام و تمامی فنون علمی و استاد امام محمد غزالی است. وی مدتی در مکه و مدینه مجاور بوده و تدریس می‌کرد و به همین جهت به "امام الحرمین" مشهور گردید. تمامی مسایل فقهی را موافق هر کدام از مذاهب چهارگانه که سوال می‌کردند، فتوا می‌داد وی در زمان سلطنت الب ارسلان سلجوقی، رییس مدرسهٔ نظامیهٔ نیشابور شد و ریاست علمی به او منتهی می‌گردید. امام الحرمین تا سی سال با کمال استقلال، تمامی امور محراب، منبر، تدریس، خطابه و مناظرات مذهبی و مذاکرات دینی را بر عهده داشت و تالیفات متعددی نگاشته است. الارشاد فی اصول الدین، مدارک العقول و غنیة المسترشدین از جمله آثار اوست. وفات او در نیشابور اتفاق افتاد. گویند که بعدها جسدش را به کربلا منتقل نموده و در جوار پدرش دفن کردند.

برگزاری اولین جلسه نمایندگان اروپا برای ایجاد دیوان داوری بین‌المللی در لاهه (1922 م)
اولین جلسه نمایندگان دول اروپایی برای ایجاد یک دیوان داوری بینالمللی در شهر لاهه در هلند، تشکیل شد. این جلسه به ابتکار تزار امپراتور روسیه در جریان جنگ اول جهانی پیشنهاد شده بو. مقر این دیوان بینالمللی در شهر لاهه قرار دارد و قضات امروزه آن توسط نمایندگان مجمع عمومی سازمان ملل متحد و از میان قضات ملل مختلف انتخاب میشوند.

آغاز جنگ استعمارگران فرانسه و انگلیس بر سر استثمار سرزمین هند (1782 م)
جنگ دریایی میان فرانسه و انگلیس در سواحل هند که هفت ماه به طول انجامید، از سری جنگ‌های این دو کشور برای تسلط استعماری بر هندوستان و چپاول منابع آن بود. قبل از این جنگ، فرانسه در پی شکست از انگلیس در جنگ سیزده ماهه مَدرَس با امضاء قرارداد پاریس، از هند چشم‌پوشی کرده بود اما آغاز مجدد جنگ در روز پانزدهم فوریه 1782 م نشان داد که فرانسوی‌ها به آسانی نمی‌توانند از مطامع استعماری خود در هند بگذرند. با وجود آن که جنگ دریایی هفت ماهه به نفع فرانسه تمام شد، اما این کشور نتوانست عملاً بار دیگر به هند بازگردد و انگلیس همچنان به عنوان استعمارگر اصلی شبه‌قاره هند در این سرزمین باقی ماند.

آغاز قیام انقلابی "سانْتاماریا" علیه رژیم استبدادی "سالازار" دیکتاتور پرتغال (1960 م)
حکومت پرتغال از سال 1932 م تحت حاکمیت آنتونیو سالازار دیکتاتور پرتغال قرار داشت که به عنوان نخست‌وزیر در حدود 40 سال این مقام را حفظ کرد. دکترین "سالازاریسم" مبتنی بر دیکتاتوری سیاسی و اجتماعی و اصلاحات اقتصادی و تأمین رفاه عمومی بود. ایجاد نظام تک حزبی و اعمال دیکتاتوری مطلق باعث شد تا گالوائو که از نویسندگان و نظامیانِ این کشور بود در جریان یک شورش، در 15 فوریه 1960 م، کشتی سانتاماریا که متعلق به پرتغال بود را تصرف نماید. این عملیات که به عنوان یک شورش تلقی گردید با پس دادن کشتی به پرتغال و پناهنده شدن گالوائو به برزیل خاتمه یافت. دو سال بعد در جریان یک قیام داخلی، سربازخانه‌های این کشور به تصرف طرفداران گالوائو درآمد که آنهم ناکام ماند. سالازار تا اواخر سال 1968 م به حاکمیت خود ادامه داد و سرانجام در سال 1970 م درگذشت.
Share/Save/Bookmark