کد مطلب: 44688
 
صدور حکم تاریخی ارتداد "سلمان رشدی" تا موفقیت اولین پیوند کلیه انسان
صدور حکم تاریخی "امام خمینی" مبنی بر ارتداد "سلمان رشدی"، موفقیت اولین پیوند کلیه انسان ، تولد مخترع ماشین تحریر ، تشکیل فدراسیون متحد عربی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۱
به گزارش زاهدانه ، امروز 25 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 24 ربیع الثانی 1436 هجری و 14 فوریه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به "رضاخان" با تصمیم مجلس (1303 ش)
رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمدشاه بود، همان طور که پیشتر در حادثه جمهوری چنین شد. به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقلیت هوادار او، مانعی جدّی در نیل به این هدف بود. از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هرچه مدرس بگوید پذیرفته می‌شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقات‌های بعدی، از توطئه‌های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کلّ قوا گردید.
صدور حکم تاریخی ارتداد
مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضاخان، مانع از انجام کارهای غیرقانونی وی شود، همکاری با او را پذیرفت. به همین علت فراکسیون‌های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر، طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید. بدین ترتیب، رضاخان به فرماندهی کلّ قوای ایران دست یافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‌ترین اهرم قدرت سلطنت خویش، قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار، بیش از پیش فراهم شد. در حقیقت باید از این تاریخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضاخان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند.

درگیری خونین ساواکی‌ها و عناصر ضدانقلاب با نیروهای انقلابی در تبریز (1357 ش)
عناصر ضدانقلاب و ساواکی‌ها که در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته بودند، با تیراندازی‌های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیدند. نیروهای وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با کشتن تعدادی و دستگیری 150 تن و فرار سایر مزدوران، این واقعه به پایان رسید.

درگذشت عزیزالله جوینی، شاهنامه‌پژوه پیشکسوت (1391 ش)
عزیزالله جوینی متولد سال 1304 در شهر اسفراین، دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران داشت و استاد بازنشستهٔ این دانشگاه بود. او بیش از 80 مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات منتشر کرده است. همچنین ترجمه‌های بسیاری از عربی و انگلیسی به زبان فارسی دارد. از میان کتاب‌های او به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «تصحیح و شرح فرهنگ مجموعه الفرس»، «تصحیح مفردات قرآن»، «تصحیح تفسیر نسفی» (ترجمه‌ای کهن از قران به فارسی موزون و مسجع)، «تصحیح فرهنگ مصادره اللغله»، «تصحیح نهج‌البلاغه»، «شرح واژگان دشوار و برگردان همه ابیات شاهنامه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)»، «نبرد اندیشه‌ها در داستان رستم و اسفندیار»، «داستان زال و رودابه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)، «داستان فرود سیاوش» (از دست‌نویس موزه فلورانس)، «داستان بیژن و منیژه» و «داستان رستم و سهراب» (از نسخه فلورانس). عزیزالله جوینی بعد از کمای سه‌روزه در پی خون‌ریزی داخلی، حدود ساعت 2 بامداد (چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه) در بیمارستان از دنیا رفت.

بنابر خبرگزاری فرانسه، سرهنگ هایله ماریام رئیس دولت اتیوپی در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که (1356 ش)
اتیوپی مدارک کافی در اختیار دارد که عربستان سعودی، ایران، امارات متحده و کویت دراجتماعی در یک سفارتخانه در قاهره تصمیم گرفتند به منظور محاصره اتیوپی زیر نظر امریکا یک پیمان محرمانه تشکیل دهند. رئیس دولت اتیوپی اعلام کرد: «چنانچه امریکا و انگلستان و آلمان فدرال درایجاد قتل عام ملت های آفریقا اصرار ورزند مناسبات سیاسی با این کشورها بی معنی خواهد بود.»

در گیلان مخالفین محمدعلی شاه متشکل شدند و عده ای از مجاهدین قفقازی به آنها ملحق گردیدند. (1287 ش)
یپرم ارمنی فرمانده مجاهدین قفقازی به واحدهای نظامی سر و صورتی داد.

صدور حکم تاریخی "امام خمینی" مبنی بر ارتداد "سلمان رشدی"، نویسنده کتاب آیات شیطانی (1367 ش)
سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی، به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است. تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت‌های غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود. اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب، باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت‌هایی به اسلام جلوگیری کرد.
صدور حکم تاریخی ارتداد
پس از صدور این فتوا، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان از آن حمایت کردند. این در حالی بود که دولت‌های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم نیروهای مسلمان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده‌های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آورد. رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلند یارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه‌های کلان بر عهده گرفت. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌اللَّه العظمی خامنه‌ای در این باره فرمود: حکمی را که امام امت بیان فرموده‌اند، حکمی است که هر یک از فقهای اسلامی اگر بخواهند بر طبق حکم اسلامی عمل کنند، همین حکم را باید بدهند و این فتوا قطعی است. هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان در حدود یک میلیون پوند در سال است.

 مستوفی الممالک پس از پانزده روز مطالعه وزیران خود را به این شرح معرفی کرد. (1301 ش)
مستوفی الممالک رئیس الوزراء و وزیر داخله - نصرالملک وزیر مالیه - ذکاء الملک وزیر خارجه - ممتاز الملک وزیر عدلیه - محتشم السلطنه وزیر معارف - سردار سپه وزیر جنگ. تعیین وزیران پست و تلگراف و فوائد عامه به بعد موکول شد

آقای رجبعلی خان معلم ژیمناستیک مدارس اصفهان به عزم سیاحت دور دنیا با دوچرخه بدون پول از اصفهان حرکت کرد، (1305 ش)
خط سیر وی عبارتست از اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، سیستان، خراسان، هرات، کابل از مسیر تنگه خیبر هندوستان، تبت چین، مغولستان، ژاپن. سانفرانسیسکو و امریکای شمالی

درگذشت "سیدقاسم الانوار" شاعر عهد تیموری (837 ق)
سیدقاسم الانوار از شعرای معروف عهد تیموریان اهل تبریز بود و از بزرگان علم و دانش کسب فیض کرد. وی بعد از مدتی در هرات در افغانستان اقامت گزید و تدریس را آغاز کرد. سیدقاسم به تدریج به شهرت رسید به طوری که شاگردان و مریدان وی از نواحی و شهرهای مختلف به حضورش می‌شتافتند. این ایام، مقارن با سلطنت تیمور و فرزندش شاهرخ بود. سیدقاسم پس از این که مورد سوءظن شاهرخ قرار گرفت به ناچار هرات را ترک گفت و به سمرقند در ازبکستان امروزی رفت. آثار ادبی سیدقاسم الانوار شامل یک دیوان غزل و چندین مثنوی است که نُسَخ خطی آن‌ها موجود است. هم‌چنین رساله‌های انیس العارفین و انیس العاشقین از جمله آثار این شاعر ایرانی است.

موفقیت اولین پیوند کلیه انسان در انگلیس (1963 م)
در 14 فوریه 1963 م پروفسور مارتین اسکات، جراح انگلیسی، در بیمارستان شهر لیدز انگلستان کلیه فردی را که تازه فوت کرده بود، برداشت و طی یک عمل جراحی به یکی از بیماران خود پیوند زد. این پیوند با موفقیت روبرو شد.

مرگ "جِیمز کوک" دریانورد و مکتشف انگلیسی (1779 م)
جِیمز کوک، دریانورد انگلیسی در 27 اکتبر 1728 م به دنیا آمد. وی گر چه در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کرد و تا 13 سالگی شاگرد یک خواروبار فروش بود، اما در سال 1755 م وارد نیروی دریایی انگلستان شد و به علت لیاقت و کاردانی خود تا مقام دریاسالاری ارتقا یافت. سفرهای دریایی جِیمز کوک منجر به حاکمیت و آغاز استعمار انگلستان در نقاطی از جهان از جمله جزایر هاوایی، استرالیا و زلاندنو و... گردید. کوک در سال 1768 م به سفری طولانی دست زد که ترسیم نقشه عبور سیاره زهره هدف اصلی آن بود. از دیگر اقدامات وی، سفر به اقیانوس آرام بود که طی آن موفق به اثبات بطلان شایعه وجود قاره بزرگ جنوبی گردید. در جریان این سفر، کوک مناطق اقیانوس جنوبگان و نواحی استرالیا را کشف کرد. وی در سفرهای خود، دور زمین را با کشتی طی کرد و از بعضی مناطق نقشه‌برداری نمود. کاپیتان جِیمز کوک سرانجام در چهاردهم فوریه 1779 م در 51 سالگی توسط یکی از بومیان جزایر هاوایی کشته شد.

آغاز سفر "بارتولو دیاز" دریانورد و مکتشف نامی پرتغالی (1487 م) (ر.ک: 13 ژانویه)
بارتولو میو دیاز دریانورد و کاشف پرتغالی در سیزدهم ژانویه 1450 م در پرتغال به دنیا آمد. به سبب استقبال فراوان جوانان آن زمان از نیروی دریایی، او نیز که اجدادش دریانورد بودند به این کار پرداخت و پس از سالیانی به مقام ناخدایی رسید. دیاز از آن زمان سفرهای دریایی فراوانی انجام داد، هرچند این سفرها مقدمه‌ای برای حضور استعمار پرتغال در نقاط مختلف جهان را فراهم می‌کرد. وی در یکی از این سفرها، که از 14 فوریه 1487 م آغاز شد، قصد داشت تا با دور زدن قاره افریقا راهی را به طرف هندوستان بیابد. به این منظور، دیاز پس از پیمودنِ اقیانوس اطلس به سوی جنوب، در 28 اوت سال 1488 م دماغه امیدنیک را در جنوبی‌ترین قسمت از قاره افریقا کشف کرد. دیاز پس از این کشف به شهرت فراوان رسید و سرانجام در 27 ژوئیه 1500 م در 50 سالگی درگذشت.

تولد "کریستوفر شولز" مخترع ماشین تحریر (1815 م)
کریستوفر لاتِم شولْزْ، مبتکر امریکایی در چهاردهم فوریه 1815 م در امریکا به دنیا آمد. وی در ابتدا مدتی کارگر چاپ‌خانه بود و لذا با شوق و علاقه، درباره پدید آوردن دستگاهی کوچک که کار نوشتن را به جای دست انجام دهد، به تفکر پرداخت. در سال 1864 م به کمک یکی از دوستانش توانست طرح دستگاهی را بریزد که صفحات کتاب را شماره‌گذاری می‌کرد، ولی چون ساختمان آن را جالب ندید، خود به ساختن ماشین بهتری همّت گماشت و نزدیک به سه سال بر روی این طرح کار کرد. با این حال پس از چندی به این نتیجه رسید که اگر کلید ماشین تحریرش دارای محوری باشد که بر آن حرفی حک شود می‌تواند روی کاغذ نقش بیاندازد و هر گاه ماشینْ چندین کلید داشته باشد و هر کلید برای یک حرف، دیگر به استوانه گردان نیز احتیاجی نیست. او نمونه‌ای از این دستگاه را ساخت که فقط دارای یک کلید بود، ولی مدتی بعد در سال 1868 م شولز اختراع خود را که تمام حروف الفبا را دربرداشت به ثبت رساند. با این حال چون در تنگنای مالی بود لذا امتیاز آن را به بهایی اندک به یک شرکت فروخت و بدین ترتیب ماشین تحریر رواج پیدا کرد. بعدها این شرکت، ماشین تحریرهای کامل‌تری از روی مدل شولز ساخت و دنیا را با این اختراع آشنا نمود. کریستوفر شولز سرانجام در سال 1890 م در 75 سالگی درگذشت.

قتل عام اهالی روستای فلسطینی سَعسَع توسط تروریست‌های صهیونیست (1938 م)
سال‌ها قبل از آنکه رژیم صهیونیستی، موجودیت خود را اعلام کند، گروه‌های تروریستی صهیونیستی برای ایجاد جوّ وحشت و ارعاب، به مناطق گوناگون فلسطینیان بی‌دفاع حمله می‌کردند و مردم بی‌گناه را قتل‌عام می‌نمودند. هدف اصلی این عملیات‌های تروریستی این بود که محیط فلسطین را برای مردم آن ناامن کنند و اهالی این مناطق را به ترک شهرها و روستاهای خود وادار سازند. در این راستا، در تاریخ 14 فوریه 1938 م صهیونیست‌های مسلح عضو گروه تروریستی پالْماخْ در ادامه قتل‌عام فلسطینی‌ها، عملیات کشتار اهالی روستای سَعسَع در فلسطین اشغالی را آغاز کردند. در این عملیات که تا روز بعد طول کشید، 20 خانه بر سر ساکنان آنها خراب شد و 60 فلسطینی که اکثراً زن وکودک بودند، کشته شدند. صهیونیست‌ها تا مدت‌ها، از قتل عام روستای سَعسَع به عنوان الگویی برای کشتار فلسطینی‌ها یاد می‌کردند و خوی وحشیگری خود را به رخ هم می‌کشیدند.

تشکیل فدراسیون متحد عربی با شرکت عراق و اردن (1958 م)
پس از روی کارآمدن جمال عبدالناصر در مصر و اوج‌گیری شعارهای پان عربیسم، مسئله وحدت کشورهای عربی مطرح شد و این امر با شکل‌گیری جمهوری متحده عربی در اول فوریه 1958 م با عضویت مصر، سوریه و یمن عملی گردید. در عکس‌العمل نسبت به این اقدام و با تحریک انگلستان و حمایت امریکا، رژیم‌های عراق و اردن نیز گفتگوهای خود پیرامون اتحاد دو کشور را آغاز نموده و در 14 فوریه 1958 بیانیه‌ای منتشر نمودند که بر اساس آن "اتحاد عربی" و "اتحاد هاشمیان" شکل می‌گرفت. در این کشور جدید، پیوندهای خارجی، مسائل دفاعی، گمرک و آموزش به یک کابینه فدرال واگذار گردید در حالی که در هر یک از دو کشور، کابینه‌ای محلی نیز وجود داشت. سیاست خارجی هماهنگ نیز از دیگر توافقات به دست آمده توسط وزرای خارجه عراق، اردن و انگلستان بود. در مارس همان سال قانون اساسی مشترک تهیه شد که بر اساس آن "پارلمان اتحاد" شکل می‌گرفت. این پارلمان 40 نفره که نیمی از اعضای آن عراقی و نیمی دیگر از اردن بودند در مسائل مالی حق قانون‌گزاری نداشتند در ادامه، در ماه مه 1958 م کابینه فدرال برپا گردید. این اتحادیه جوان عمر چندانی نیافت و پس از 5 ماه از اعلام موجودیت، سرانجام در تاریخ چهاردهم ژوئیه 1958 م به واسطه کودتای نظامی عراق منحل گردید. کودتای نظامیان علاوه بر فروپاشی اتحاد عربی و نظام سلطنتی، منجر به آغاز حکومت جمهوری در عراق شد.
Share/Save/Bookmark