کد مطلب: 62215
 
کلان شهری که محروم از فضای سبز استاندارد است؛
طرح جامع فضای سبز پارک ملت زاهدان به کجا رسید؟
زاهدان که به گفته مسئولین یکی از کلان شهر‌ها محسوب می‌شود اما از فضای سبز استاندارد محروم است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۷
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، کمبود فضای سبز یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم در فصول گرم سال است که با مدیریت فضای سبز شهری می‌توان در هر شهری با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، فضای سبز متناسب با محیط را فراهم کرد که سال‌های سال اثرات مطلوب خود را به شهر برجای می‌گذارد.

پارک‌های شهری از اصلی‌ترین بخش‌های کاربری فضای سبز هستند که به صورت عمومی و رایگان در دسترس همه شهروندان شهر قرار می‌گیرند.

اما آنچه که مهم است کیفیت توزیع و پراکنش این پارک‌ها در سطح شهر و همچنین کیفیت این فضا‌ها و تأسیسات و خدمات ارائه شده در آن‌ها است.

مردم با وجود زندگی پرتنش و ماشینی امروزی در کلانشهر زاهدان نیازمند مکان‌هایی تفریحی مانند پارک و یا فضا‌های سبز در شهر هستند تا فارغ از کار روزانه، ساعتی را در کنار خانواده در پارک‌ها سپری کنند.

زاهدان از جمله شهر‌هایی است که با کمبود پارک و فضای سبز مواجه است، البته برای جبران این مسأله مهم شهری از سوی مسئولان شهرداری تلاش‌هایی صورت گرفته، اما مشکلات گذشته باعث شده کمبود این فضا‌ها در شهر همچنان پابرجا باشد.

این کمبود فضای سبز در کلان شهر زاهدان برای مردم تبعاتی به همراه خواهد داشت.

مسیر ۱۰ کیلومتری از کلان‌شهر زاهدان به سمت شهرستان خاش پارک ملت واقع شده است و به دلیل نیمه کوهستانی بودن و فضای سبزی که دارد به عنوان محل طبیعت‌گذرانی و گردشگری مسافران و علاقه‌مندان قرار دارد.

پارک ملت یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک‌های زاهدان به‌طوری‌که از ۱۳۶هکتار مساحت پارک ملت، ۷۰هکتار آن درختکاری شده است.

یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما با انتقاد از کمبود سرانه فضای سبز پارک ملت زاهدان در حوزه فضای سبز شهری گفت:‌امیدواریم مسئولان، طرح‌های توسعه فضای سبز شهری را با جدیت بیشتری پیگیری کنند تا خانواده‌های ساکن در تمامی مناطق شهر به نحوی عادلانه از چنین امکاناتی بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای سنجش شکوفایی و رونق شهری توجه به گسترش فضای سبز است و همچنین فضای سبز به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سلامت روانی زندگی شهری محسوب می‌شود.

کاشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نهال در پارک ملت زاهدان

ابراهیم طیبی، رئیس پارک ملت زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما یکی از مشکلات اساسی شهر‌ها را کمبود فضای سبز شهری دانست و گفت: فضای سبز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع دارای ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی است.

وی افزود: فضای سبز از دیر باز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر خدمات شهری شهرداری هاست که از مؤلفه‌های مهم نظام زیستی شهر‌ها و نیاز‌های اساسی جامعه شهری تحت عنوان زیرساخت شهری محسوب می‌شود.

طیبی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ نهال در کمتر که مسئولیت پارک ملت زاهدان را برعهده گرفتم کاشته شده است.

این مسئول تصریح کرد: پارک ملت زاهدان پتانسیل‌های خوبی برای تبدیل شدن به یک مکان توریستی را دارد لذا با تأمین و جذب اعتبارات لازم برای این پارک و با برنامه‌ریزی دقیق و پشتکار می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

به گفته وی؛ ظرف چند ماه آینده پارک ملت کلان شهر زاهدان بهسازی می‌شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark