کد مطلب: 62666
 
نذری به وسعت یک زندگی؛
بیمارانی که چشم انتظار نذر خون هستند
ماه محرم نماد ایثار و ازخودگذشتگی که با نذر خون در این ماه می‌توانیم جان انسان‌های دیگر را نجات دهیم.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، ترویج فرهنگ‌های درست و خوب مسئولیتی است که بر عهده ما انسان‌ها است و از هر فرصتی برای تبیین و ایجاد این فرهنگ‌ها باید استفاده کنیم که یکی از این فرهنگ‌ها که ترویج و نشر آن بسیار باارزش و بااهمیت است اهدای خون به همنوعان است.

اهدای خون به‌عنوان یک کار بشردوستانه است، افراد زیادی روی تخت بیمارستان چشم‌انتظار دریافت خون هستند اهدای خون می‌تواند نجات‌دهنده جان باشد و نجات جان سایر انسان‌ها امری بسیار مهم و خداپسندانه است.

چند سالی است که نذر خون و اهدای خون در ایام ماه مبارک محرم رواج یافته است و مانند سایر نذورات مردم نیز با نذر خون در این کار خیر شرکت می‌کنند ماه محرم نماد ایثار و ازخودگذشتگی خاندان پیامبر است که این سرلوحه‌ای برای ماست و با اهداکردن خون می‌توانیم این ازخودگذشتگی را انجام دهیم.

با اهدای خون می‌توانیم جان انسان‌های دیگر را نجات دهیم در این راستا از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر این پویش در زاهدان برگزار می‌شود طبق آمارها در دهه اول محرم آمار اهداکننده خون افزایش‌یافته است به علت اهمیت ویژه این نذر در نجات جان سایر انسان‌ها نباید این امر مهم فراموش شود.

مردم سیستان و بلوچستان همواره از پویش‌های اهدای خون استقبال می‌کنند


شهرام کرمی، معاون فنی سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان همواره به امر اهدای خون توجه ویژه‌ای دارند و از فرصت‌های ایجاد شده در مناسبت‌های ملی، مذهبی و نذر خون به‌خوبی استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ذخایر خون استان در حال حاضر در حد قابل‌قبول قرار دارد؛ ولی به دلیل مصرف روزانه و بسیار زیاد در بخش‌های تالاسمی، ذخایر خونی بسیار ناپایدار است و ممکن است در روزهای آینده در بعضی از گروه‌های خونی پر مصرف با کمبود موقتی مواجه شویم.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان با اشاره به ناپایدار بودن ذخایر خونی تصریح کرد: سازمان انتقال خون از مردم خواهشمند است همچنان در روزهای آینده و به طور مستمر باتوجه‌به تاریخ اهدای خون قبلی خود، به پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان مراجعه نمایند.

وی در ارتباط با شرایط فرد اهداکننده خون افزود: حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ سال و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم است، آقایان هر سه ماه یک‌بار و خانم‌ها هر چهار بار یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

کرمی تشریح کرد: شرایط گرمای بی‌سابقه هوا قطعاً در تمایل مردم به اهدای خون تأثیر منفی می‌گذارد، اما باید توجه داشت بیماران نیازمند به خون در همه فصول و هر روز نیاز به تزریق خون و فرآورده‌های خونی دارند.

وی اذعان کرد: محیط پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان برای پذیرایی از داوطلبان اهدای خون کاملاً استاندارد و مطبوع است فقط به اهداکنندگان عزیز توصیه می‌شود پس از اهدا از انجام کار سنگین و یا از حضور در محیط‌های گرم و زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنند.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان در پایان گفت: مراکز انتقال خون استان در زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و سراوان هر روز و پایگاه انتقال خون در خاش روزهای یکشنبه و سه‌شنبه فعال هستند و برای اهدای خون می‌توانند در این روزها مراجعه کنند.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark