کد مطلب: 36971
 
اینجا "فرگوسن" آمریکا است!/ آمریکا حتی در قرن 21 هم از اتهامات نژادپرستانه مبرا نیست
اینجا همان زمانی است که تاریخ با نژادپرستی تلاقی می یابد، اتهامی که امریکا همواره سعی در تبرئه شدن از آنرا داشته و دست کم در قرن حاضر به برچیدن آن بالیده است! اما، حوادثی که بی‌هیچ وقفه ای همواره سیاه پوستان در امریکا را قربانی می‌کند، خود موید این است که آمریکا در این زمینه شکست خورده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶
اینجا "فرگوسن" آمریکا است!/ آمریکا حتی در قرن 21 هم از اتهامات نژادپرستانه مبرا نیست
 
به گزارش زاهدانه ، ایالات متحده برای افراد سیاهپوست جایی ندارد، این حقیقتی است که همگان بدان واقفند، منتها بار دیگر اتفاقی افتاده که این حقیقت جا خوش کرده در پس ذهن همگان، را بار دیگر یادآوری می‌کند.


کشته شدن "مایکل براون" جوان ۱۸ ساله سیاهپوست در ایالات متحده امریکا، به راستی خشم بسیاری را بر انگیخت و پس از جلب توجه رسانه‌های بین المللی، باعث واکنش نشان دادن اوباما، رئیس جمهوری امریکا به این مسئله شد. رئیس جمهور آمریکا خیلی سریع بیانیه داد و از این ماجرا ابراز تاسف کرد. البته ابراز تاسف او نتوانسته است موجب آرامش مردمی شود که احساس می کنند نژادپرستی در آمریکا هنوز ادامه دارد.

روز گذشته مردم در بیش از 90 شهر آمریكا از جمله لس‌آنجلس، دیترویت و نیویورك برای اعلام همبستگی با تظاهرات ضدنژادپرستی مردم شهر فرگوسن به خیابان‌ها ریختند. مردم معترض كه شب را در خیابان به سر بردند، به نشانه احترام به جوان سیاه‌پوست قربانی نژادپرستی، یك دقیقه سكوت كردند. ادامه اعتراضات در شهر فرگوسن به حمله به نیروهای پلیس و خودروهای گشتی آنها انجامید.  بر اساس این گزارش، در این حملات، سه افسر پلیس بر اثر اصابت سنگ معترضان زخمی شدند و 3 خودروی گشتی نیز آسیب دید.  تاكتیك‌های خشن پلیس و استفاده از یگان‌های مسلح به سلاح‌های غیرمتعارف (SWAT) در خاموش كردن اعتراضات خیابانی، برای متفرق كردن معترضان، آتش خشم مردم را بیش از پیش برانگیخت.

 

"بروان" که قربانی آفریقایی تبار یک پلیس نژاد پرست در آمریکا بود، روز شنبه هفته گذشته در فرگوسن کشته شد.

بگذارید به طریقی صریح این ماجرا را بررسی نماییم. آنچه بر همگان روشن است این حقیقت است که افسر پلیس امریکا برای کشتن براون هیچ دلیل قانع کننده ای نداشته و همواره روایتی مبهم از ماجرایی که گذشته است از سوی پلیس امریکا مطرح شده. در حقیقت براون تنها به دلیل رنگ پوست تیره اش مورد ظن واقع شده و افسر پلیس به سمت این جوان ۱۸ ساله شلیک کرده و وی را به قتل رسانده است.


بر اساس تمام گزارشات موجود، "مایکل"، یک جوان بسیار کوشا و مثبتی بوده که به تازگی از دبیرستان فارغ التحصیل شده و برای ثبت نام در کالج خود را آماده می کرد، اما از آنجایی که یک افسر پلیس به خیال خود وی را اراذل و اوباش می پندارد (لازم به یادآوری است که این تفکر تنها به دلیل رنگ پوست براون در ذهن این افسر پدید آمده است) با شلیک بی دلیل گلوله‌ای، عمر وی را به پایان می رساند. بی هیچ شکی این طرز تفکر، نژادپرستانه تلقی می‌شود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اف بی آی، اداره پلیس فرگوسن در امریکا، میزان دستگیری سیاه‌پوستان به دلیل اتهام قاچاق مواد مخدر، دو برابر سفیدپوستان است. دو سوم جمعیت فرگوسن سیاه پوست است، این در حالی است که تنها شش درصد از ماموران پلیس در این شهر سیاه پوست هستند. همچنین تنها ۱۶ درصد از اعضای شورای این شهر سیاه پوست هستند و هیچیک از اعضای هیئت مدیره مدارس این شهر، از سیاه پوستان تشکیل نشده اند.


آنچه که در فرگوسن اتفاق افتاد در واقع شمایی از کل ایالات متحده امریکا است. طی ماه گذشته سه سیاه پوست دیگر توسط پلیس در ایالات متحده کشته شدند.

بر اساس آمار بیش از چهار میلیون سیاه‌پوست یا لاتین طی یک دهه گذشته در نیویورک مورد بازجویی قرار گرفتند، این در حالی است که ۹۰ درصد از آنان بر اساس ارقام موجود در اداره پلیس نیویورک، هیچگاه مرتکب هیچ جرم و جنایتی نشده بودند و این بازجویی ها کاملا بی دلیل بوده است.

هیچ آماری مبنی بر اینکه سیاه پوستان در امریکا بیش از سفیدپوستان مواد مخدر مصرف می‌کنند وجود ندارد، با این حال بیش از سفید پوستان به این اتهام دستگیر می شوند و در حقیقت این اتهامی است که بدان بهانه، پلیس امریکا فرصت تخلیه تمایلات نژادپرستانه خود را می‌یابد.



***  تلاقی تاریخ و مکان نژاد پرستی
اینجا همان زمانی است که تاریخ با نژادپرستی تلاقی می یابد، اتهامی که امریکا همواره سعی در زدودن آنرا داشته است و دست کم در قرن حاضر به وضوح به برچیدن آن بالیده است. 

اما آنچه که در عمل می‌بینیم این است که آمریکا هنوز هم نتوانسته خود را از گناهان چندین ساله‌اش مبرا سازد، برده‌داری یکی از بدترین این گناهان بوده، بلایی که امریکا برای بیش از چند قرن بر سر سیاه پوستان آورده بود فاجعه است. هرچند طی چند دهه گذشته همواره سعی داشته ننگ نژاد پرستی را از خود بزداید اما، حوادثی که بی‌هیچ وقفه‌ای همواره بر سر سیاه‌پوستان در امریکا می آید خود موید این است که هیچگاه موفق نبوده و نخواهد بود.


بیش از ۸۰ سال مردان سفید بر اساس قانون اساسی امریکا حق داشتند مردان و زنان سیاه را به عنوان برده و به مثابه مایملک خود به مشقت بارترین کارها بگمارند. استقلال انسانها و اینکه همه برابر خلق شده اند و از حقوق مسلمی چون زندگی، آزادی و سعادت برخوردارند، در مورد سیاه پوستان صدق نمی‌کرد.

*** آمریکا هیچگاه از نژادپرستی مبرا نخواهد شد
پس از لغو قانون برده داری تبلیغ علیه نژادپرستی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی آغاز شد. "کلمات زیبایی" علیه این عمل شنیع توسط رهبران سیاسی ادا می شد، اما این حرفها تا عمل فاصله بسیار داشت.

نژادپرستی در امریکا با تاریخ این کشور گره خورده است، هنوز هم در این کشور هستند مدارسی که از ثبت نام کودکان سیاه پوست به دلایلی واهی امتناع می کنند.


*** کسانی خود را آمریکایی های بومی می دانند که بومیان سرخپوست را قتل عام کردند
تبعیض نژادی در آمریکا هم اکنون به یک موضوع مهم و قابل بحث در مجامع بین المللی تبدیل شده است. امریکایی های آفریقایی تبار، امریکایی های آسیایی، امریکایی های لاتین و امریکایی های اروپای شرقی، هنوز هم توسط افرادی که خود را امریکایی های اصیل می دانند نادیده گرفته می شوند، این در حالی است که این سفیدپوستانی که خود را امریکایی های اصیل معرفی می کنند در واقع نواده افرادی هستند که سرخپوستان امریکا را به بدترین وضع در این کشور قتل عام کردند.


با وجود اینکه امریکا برای حفظ چشم انداز خود باید این جامعه ناهمگن متشکل از جوامع مختلف را تحمل کند، افکار نژادپرستانه ای که تا گوشت و استخوان سفیدپوستان این کشور تزریق شده، این عمل را غیر ممکن می سازد.

با وجود اینکه رسانه های امریکایی سعی دارند خوی نژادپرستی در سفیدپوستان این کشور را کتمان کنند، این حقیقت وجود دارد که باقی مردمان به غیر از سفیدپوستان در امریکا، برای یافتن شغل، مسکن، تحصیل و اخذ وام مشکل دارند.

منابع:
http://www.realclearpolitics.com/articles/2014/08/15/our_selective_outrage_123665.html
http://www.washingtontimes.com/news/2014/apr/30/curl-what-to-do-with-racism-in-the-21st-century/?page=all
http://listcrux.com/top-10-most-racist-countries-in-the-world/

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/aug/15/michael-brown-ferguson-america-racism
http://theconcourse.deadspin.com/america-is-not-for-black-people-1620169913
 


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark