کد مطلب: 33227
 
نگاهی به اولین مناظره تلویزیونی دو نامزد انتخابات پارلمان اروپا/
مناظره یا یک سرود دو نفره؟! + تصاویر
روز جمعه 9 مه 2014 مناظره‌ای میان دو نامزد کمیسیون اتحادیه اروپا برگزار شد که گروهی از رسانه‌های اروپایی بالإتفاق آن را یک سرود دو نفره ارزیابی کردند تا یک مناظره تلویزیونی!
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۹
به گزارش زاهدانه ،"مارتین شولتز" (Martin Schulz) کاندیدای حزب سوسیال دموکرات اروپا و "ژان کلود یونکر" (Jean-Claude Juncker) کاندید حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی در انتخابات، دو نامزد از دو فراکسیون اصلی پارلمان اروپا هستند که در مناظره‌شان بسیار نرم و بی‌زاویه به موازات یکدیگر حرکت کردند و دو مجری برنامه نتوانستند مخاطبان را پای مناظره‌ای مهم نگه دارند.
 

مناظره یا نمایشی بدون بیننده؟
روزنامه آلمانی "دی تسایت" روز شنبه 10 می 2014 در مطلبی با عنوان "سرود به جای مناظره" به شرح این "دوئل نمایشی" پرداخت و نوشت:
 
 
دو نامزد انتخابات پارلمان اروپا در مناظره‌ای که روز جمعه برگزار شد، به جای "دوئل" (Duell) بیشتر در حال اجرای "دوئت" (Duett) یعنی همصدایی در خواندن یک سرود دونفره بودند.
 
مناظره تلویزیونی 90 دقیقه‌ای جمعه شب، برنامۀ مشترکی میان شبکه خبری "زد.د.اف" آلمان و "او.اِر.اف" اتریش بود و به دلیل خسته‌کننده بودن نتوانست رضایت ببینندگان را به خود جلب کند؛ چون دو نامزد به جای اینکه یکدیگر را به چالش بکشند، تقریباً در تمام موضوعات دیدگاه‌های یکسانی داشتند. به همین خاطر تلاش مجریان برای تزریق هیجان به برنامه عملاً بی‌نتیجه ماند و آن‌ها بیکار ماندند.
 
 
البته شروع مناظره با جملۀ جذاب مارتین شولتز آغاز شد: "یونکر کسی است که می‌خواهد مسائل اروپا را به پشت پرده بکشاند."
 
 
پاسخ یونکر به این کنایه این بود: "من و مارتین شولتز، پشت همین درهای بسته با هم آشنا شدیم!"
 
 
یونکر با جوابش نشان داد این دو نفر ده‌ها سال است که در روند پیشبرد اهداف اتحادیه اروپا، جزو "خودی‌های مقرّ بروکسل" و از بهترین دوستان یکدیگر به حساب می‌آیند.
 
وضعیت اتحادیه اروپا اکنون به گونه‌ای است که انواع بحران‌ها (در رأس آن‌ها مسئله اوکراین) همانند انسان‌هایی درون دریاچه در حال غرق شدن هستند و قرار است آقای شولتز و آقای یونکر باهم رقابت کنند که معلوم شود شنای کدامیک بهتر است و می‌تواند با شجاعت و توانمندی، اتحادیه را از بحران‌های پیش رو نجات دهد.
 
 
اما این روزنامه آلمانی به دلایل متعددی پیش‌بینی می‌کند که این انتخابات ممکن است به جای افزایش قدرت پارلمان اروپا، بحران مشروعیت اتحادیه را بیش از پیش تشدید کند:
 
از "یورگن هابرماس" (Jürgen Habermas) فیلسوف آلمانی گرفته تا "سیمون هیکس" (Simon Hix) پژوهشگر سیاسی انگلیس بر این عقیده‌اند که بدون داشتن یک پارلمان اروپای قوی، که به تمام شهروندان کشورهای اروپایی در راستای همگرایی آنان گزینه‌های مفید ارائه کند، اتحادیه اروپا همچنان از نبود دموکراسی رنج خواهد برد.
 
 
 
 
انتخابات ریاست پارلمانی اتحادیه اروپا در تاریخ 25 می 2014 (4 خرداد 93) در قاره سبز برگزار خواهد شد. از آنجایی که شهروندان اروپایی به طور مستقیم در این انتخابات شرکت ندارند، "سیمار گابریل" (Sigmar Gabriel) رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان نسبت به فریب مردم در انتخابات اتحادیه اروپا هشدار داد.
 
 
این روزنامه آلمانی در پایان گزارش خود پیشنهاد کرد که از این پس، وقتی سیاستمداران هیچ اختلاف‌نظری با یکدیگر ندارند، فقط به خاطر یک شوی تبلیغاتی، اختلافات ساختگی را نمایش ندهند.
 
گزارش از طاهری
 
منابع:
 
http://www.zeit.de/politik/ausland/2014-05/tv-duell-europawahl
http://www.zeit.de/politik/ausland/2014-05/europaparlament-eu-paradoxie
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark