کد مطلب: 47862
 
گزارش زاهدانه از شایعترین بیماری در زنان؛
پوکی استخوان بیماری خاموش استخوان ها/ زنان 4 برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند
معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان وبلوچستان از پوکی استخوان بعنوان شایعترین بیماری سیستماتیک در بدن یاد کرد و گفت: زنان 4 برابر مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
تاریخ انتشار : شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱
 
به گزارش زاهدانه، از آنجایی که زنان بعنوان یکی از ارکان اصلی خانواده محسوب می شوند سلامت آنان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بروز هر گونه اتفاق ناخوشایندی که سلامت آنان را تهدید کند باعث صدمات جبران ناپذیری روحی و جسمی در سایر اعضای خانواده می شود. از همین رو شناخت بیماری هایی که سلامت این قشر از جامعه را تهدید می کند گام موثری برای پیشگیری از بروز هر گونه بیماری در این افراد را دارد.
پوکی استخوان یکی از بیماری شایع در سالمندان به ویژه زنان است که هیچ علاومت اولیه ای ندارد به همین علت به آن بیماری خاموش نیز می گویند و بیشتر زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن یا مچ ) بشکند.
این بیماری که بر اثر کاهش تدریجی تراکم استخوان ها از سن 45 سالگی به بالا خود را نشان می دهد بیشتر بعلت کم تحرکی، استفاده نکردن از مواد حاوی کلسیم و کاهش ویتامین" D " رخ می دهد.
آمارها نشان می دهد که ميزان پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان است و شکستگی ناشی از آن در زنان، تقریبا" دو برابر مردان شايع است. از همین رو در سـال ۲۰۰۲ سازمـان جهانـی بهداشـت ۵ بيمـاری را بـه عنـوان كشنده ‌تريـن بيماری‌هـا اعـلام كـرد که ايـن بيمـاری هـا شامـل سرطـان، ايـدز، بيمـاری ‌هـای قلبی و مغزی و پوكی استخوان بودند.
در این بیماری استخوان ها بدون هيچ علامتی پوک می شوند و وقتی علائم درد و شکستگی بروز پيدا می کند که بيماری در مرحله پيشرفته است به این صورت که گاهی فرد در تمام استخوان های خود احساس درد و سوزش می کند و گاهی حتی فرد متوجه شکستن استخوان هم نمی شود، چنان که گاهی فشارهای کوچک مثل خم شدن يا بلند کردن يک وسيله سنگين يا حتی سرفه می تواند موجب شکستگی استخوان شود.
بر این اساس مطالعات نشان داده است که بهترین و مناسب ترین راه برای پیشگیری از این بیماری تغذیه مناسب و استفاده از مواد حاوی کلسیم و ویتامین " D "، ورزش و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز، استفاده از نور خورشید با رعایت اصول یعنی با استفاده از کلاه و دستکش و کرم ضد آفتاب ، زیر نظر پزشک بودن و هورمون درمانی در زنان یائسه می باشد.
در این زمینه معاون اجرایی مرکز بهداشت استان در سمینار استئوپروز در خصوص این بیماری اظهار داشت: پوکی استخوان بعنوان شایعترین بیماری سیستماتیک در بدن است که در پی آن مواد معدنی در بدن کاهش یافته و با توده استخوانی و اختلال در زیر ساختهای بافت استخوانی در افراد، خود را بروز می دهد.
دکتر کیانی با اشاره به اینکه زنان 4 برابر مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، گفت: آموزش در هر سطحی بعنوان عامل تاثیر گذار در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسزایی را ایفا می کند.
وی عوامل محیطی، دریافت ناکافی کلسیم و دریافت زیاد کافئین، فیبر و الکل، استعمال دخانیات و داروها، عدم فعالیت، وزن کم و سابقه فامیلی را از جمله عوامل مهم ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
دکتر کیانی بیان کرد: با گرفتن رادیو گرافی ساده و بررسی آزمایشگاهی می توان از روند رو به رشد پوکی استخوان در افراد پیشگیری کرد.
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان با بیان اینکه نژاد نقش بسزایی در ابتلا به پوکی استخوان دارد، خاطر نشان کرد: ابتلا به پوکی استخوان در نژاد های مختلف فرق دارد به این طریق که میزان شکستگی ها در سفید پوستان و آسیایی ها بیشتر از سیاه پوستان است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark