کد مطلب: 53596
 
معضلی که شهروندان را کلافه کرد؛
آسفالت خیابان های زاهدان زیر تیغ بی تدبیری متولیان شهر/ چه کسی مسئول تحمیل هزینه بر شهروندان است؟
آسفالت تکه تکه، چاله چوله های عجیب و قریب و ناگهانی یا سرعت گیرهای غیراستاندارد و بدون علائم هشدار دهنده همه دست به دست هم داده تا اسباب نارضایتی شهروندان زاهدانی را بیش از پیش فراهم کنند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
 
به گزارش زاهدانه، ساعتی از نیمه شب گذشته بود عقربه های ساعت 45 دقیقه بامداد را نشان می داد. در حال صحبت کردن با یکدیگر بودیم که ناگهان احساس کردیم زیر پایمان لرزید. با چند دقیقه تاخیر از سر بهت و تعجب که چه شد؟ از ماشین پیاده شدیم؛ باز هم بخاطر دست اندازهای غیر اصولی و عدم علائم هشدار دهنده حادثه ای دیگر رخ داد. همانگونه که طی شبانه روز برای خیل عظیمی از رانندگان این اتفاق می افتند و هزینه سهل انگاری برخی مسئولین را مردم باید از جیب خود پرداخت کنند.


گرچه این حادثه هیچ خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی زیادی برایمان به وجود آورد؛ حادثه ای که رانندگان شهر را نیز عاصی کرده است.


نه علائم هشدار دهنده ای دارند و نه استاندارد هستند گاها تکه تکه شده و باید با یک حرکت نمایشی و مارپیچ از آنها عبور کرد. علی ای حال افزایش روز افزون و قارچ گونه سرعتگیر های غیر استاندارد و غیر فنی در سطح شهر زاهدان نه تنها آرامش را از روح و روان شهروندان گرفته، بلکه به افزایش میزان ترافیک و تصادفات نیز کمک کرده است.


وجود سرعت‌گیرهای غیر مجازی که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و تا فاصله چند متری قابل مشاهده نیستندبه جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شود، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می شوند. این سرعت گیرها علاوه بر به هم زدن تمرکز و به اصطلاح اعصاب رانندگان و مسافران، خساراتی را نیز جلوبندی خودروها به همراه دارد بگونه ای که کسب و کار جلوبندی سازها در این میان رونق گرفته است.
سرعت گیرهایی که نفس گیر هستند و هر روز شاهد حضور پررنگ تر آنها در کف خیابان های شهر هستیم.


نکته جالب این است که در برخی خیابان ها شهر همچون شهید مزاری، بلوار انقلاب، امیر کبیر یا دانشگاه بیش از 4 دست انداز وجود دارد که بسیاری از رانندگان از آنها به عنوان نفس گیر یاد کرده و آنها را غیر استاندارد دانسته و معتقدند در نصب این سرعت گیرها نیز کارشناسی لازم صورت نگرفته و تنها با هدف مجبور کردن رانندگان به توقف خودرو به هر قیمتی در نقاط مختلف نصب شده اند.


در این میان علاوه بر سرعت گیرها خراب بودن آسفالت خیابان ها هم مزید بر علت شده و داد شهروندان را در آورده بگونه ای که کنده کاری های پی در پی و روزانه در یک خیابان یا درزگیری های نامناسب و عدم استفاده از قیر مرغوب از جمله عوامل تکه تکه بودن آسفالت خیابان های شهر شده است.
این مهم در حالی رونق بیشتری به خود می گیرد که روزانه شاهد وجود چاله های عمیق و دست اندازهایی هستیم که نه تنها صدای نارضایتی مردم را به پا کرده و آنها را با هزینه های گزاف تعمیرات ماشین مواجه کرده است بلکه کسب و کار جلوبندی سازها را هم رونق بخشیده زیرا رانندگان به طور ناگهانی با این چاله ها و کنده کاری های موجود در خیابان مواجه می شوند و تا بخواهند فرمان ماشین را به سمت دیگری هدایت کنند کار از کار گذشته و فاتحه جلوبندی ماشینشان خوانده شده است.


براستی این است اوضاع این روزها در خیابان های کلان شهری بنام زاهدان که علی رغم داشتن عرض کم و تردد وسائط نقلیه متعدد با ساخت و سازهای غیر مجاز و حفاری های زیادی نیز مواجه اند. حفاری هایی که از سوی دستگاه های خدماتی برای ارائه خدمات به شهروندان صورت می گیرد و از آن سو نیز با آسفالت های کنده کاری شده عجیب و غریبی که به حال خود رها شده اند شهروندان را مواجه می کنند. گویا برخی از مسئولان برای درست کردن خرابکاری خود هیچ عجله ای نداشته و این مردم هستند که باید چهارچشمی وجب به وجب خیابان ها را زیر ذره بین قرار دهند تا مبادا در دام این چاله ها گرفتار شوند.
Share/Save/Bookmark