کد مطلب: 52100
 
هشدار جدی به زنان باردار؛
سرطان و دیابت؛ هدیه دردناک قلیان برای خانواده‌های ایرانی/ کم‌خونی و کم‌وزنی نوزادان نتیجه مصرف دخانیات در زمان بارداری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف دخانیات بر روی مادر و جنین تاثیرگذار بوده و به سلامت آنها آسیب وارد می کند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۲
 
به گزارش زاهدانه، گرایش به قلیان و مصرف بیش از حد دخانیات طی سال های اخیر باعث شده تا قلیان جزء ثابت هر میهمانی و شب نشینی باشد. کشیدن قلیان و پُک حرفه ای زدن دیگر مختص مردان نبوده و دختران هم بسیار حرفه ای وارد عمل شده اند بگونه ای که در پارک ها، محافل عمومی، کافی شاپ یا سفره خانه های سنتی برخی افراد به صورت گروهی یا با اعضای خانواده خود در کنار بساط کباب و غذاهای خانگی حتما یک قلیان قد بلند برای خودشان دارند که در حال چاق کردن آن باشند.
قبح کشیدن قلیان در بین خانواده ها از بین رفته و بسیاری تصور می‌کنند که قلیان هیچ مشکلی ایجاد نکرده و ضرر آن از سیگار نیز کمتر است، آن هم به این علت که کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد را دچار اعتیاد نمی ‌کند زیرا تصور می کنند دود حاصل از قلیان از آب رد شده و مواد سمی آن از بین می‌ رود اما این تصور کاملا اشتباه بوده و سلامت آنها و اطرافیانشان را به مخاطره می اندازد.

پوکی استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی، کم‌خونی و کم‌وزنی در نوزاد از جمله عوارض مصرف دخانیات در زنان باردار به شمار می آید که در همین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه حدود 17 درصد از مادرانی که در سن باروری هستند دخانیات مصرف می کنند، اظهار داشت: مصرف دخانیات بر روی مادر و جنین تاثیرگذار بوده و به سلامت آنها آسیب وارد می کند.
مهدی طباطبایی گفت: با توجه به رشد شهرنشینی و پیر شدن جمعیت دنیا، مصرف دخانیات نیز یک عامل خطر در جهان است.
وی آسیب‌های مصرف دخانیات را بیماری‌های قلبی و عروقی، 13 نوع سرطان، دیابت و غیره عنوان کرد و ادامه داد: نیمی از افراد کره زمین با دود دخانی مواجه هستند که اکثر آنها مصرف‌کننده نیستند.


این مسئول با بیان اینکه الگوی مصرف قلیان در جامعه و در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها گسترش یافته است، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند اثرات آن را به صورت جدی در یک یا دو دهه آینده مشاهده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در کشور ما ریشه تاریخی و فرهنگی دارد، گفت: این معضل در کوتاه مدت قابل رفع نیست و باید فرهنگ‌سازی شود که در این راستا نیازمند همکاری قوه مجریه، قضائیه هستیم زیرا اگر به این باور نرسیم که مصرف دخانیات یک چالش بزرگ است، باید در آینده هزینه های گزافی پرداخت کنیم.
طباطبایی جمع‌آوری تنباکوهای معطر و ممنوعیت قلیان در اماکن عمومی را از جمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد و ادامه داد: در سه ماه نخست امسال بیش از 50 واحد عرضه قلیان جمع‌آوری شده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark