کد مطلب: 47601
 
گفت و گوی خواندنی زاهدانه با مدیر کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان؛
عرضه دام زنده تهدیدی برای سلامت عموم / عامل انتقال ویروس کرونا از شتربه انسان اثبات نشده است
مدیر کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان عرضه دام زنده را تهدیدی برای سلامت عمومی عنوان کرد و گفت: با پیگیری های استاندار ورود مرغ زنده به داخل شهر زاهدان ممنوع شد و به محض ورود کامیون حامل طیور زنده به شهر آن بار توقیف شده و بعنوان کالای غیر بهداشتی ضبط و به کشتارگاه منتقل می شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
 
دکتر مهدی حسینی در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در راستای تامین سلامت غذا و ارتقای سلامت عمومی اقدامات مختلفی از جمله کنترل بر تمامی مراحل عرضه دام تا رسیدن به دست مصرف کننده، واکسیناسیون دام ها و پلاک کوبی دام را انجام می دهد، اظهار داشت: هدف نهایی این نهاد تامین مواد غذایی و بهداشتی سالم برای انسان از طریق کنترل بیماری های دامی است.
وی عرضه دام زنده را تهدیدی برای سلامت عمومی عنوان کرد و گفت: با پیگیری های استاندار ورود مرغ زنده به داخل شهر زاهدان ممنوع شد و به محض ورود کامیون حامل طیور زنده به شهر آن بار توقیف شده و بعنوان کالای غیر بهداشتی ضبط و به کشتارگاه منتقل می شود.
حسینی یکی از عمده مشکلات این حیطه را عدم فعالیت کشتارگاه طیور در استان عنوان کرد که تا امروز این کشتار به صورت زنده در برخی نقاط شهر صورت می گرفت اما اکنون کشتارگاه فعال در سطح استان موجود است و این مشکل نیز رفع برطرف شده است.
وی یکی از دیگر مشکلات را در خصوص برخورد با افرادی که به طور غیر بهداشتی به عرضه و فروش دام مشغول هستند را نبود مکان یا میدان دام عنوان کرد و افزود: با شروع فعالیت میدان دام بهنام در زاهدان این مشکل نیز برطرف شد.
این مسئول در خصوص انتقال ویروس کرونا از شتربه انسان گفت: این بیماری در هیچ جا به اثبات نرسیده است اما انتقال این ویروس از انسان به انسان وجود دارد که مشابه آن در کشور عربستان مشاهده شده و یکی از مخاطراتی که بعد از بازگشت حجاج، جمعیت انسانی را به خطر می اندازد این است که شاید برخی از حجاج به این ویروس آلوده شده باشند.
حسینی از جمله علائم این بیماری در انسان را بصورت یک تب گذرا در انسان عنوان کرد و افزود: در افرادی که سیستم ایمنی قوی ای دارند این بیماری علائم خاصی ندارد اما در کودکان و افراد مسن بخاطر تضعیف سیستم ایمنی این بیماری منجر به مرگ افراد هم می شود.
وی در این زمینه بیان کرد: در سیستان و بلوچستان در دو کانون ایرانشهر و نصرت آباد عامل بیماری زا را در شترهای بومی جدا کره ایم که با توجه به آزمایشاتی که توسط مرکز بهداشت صورت گرفته موردی از این بیماری مشخص نشده است.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص وجود مرغ های هورمونی اظهار داشت: اصلا در کشور مرغ هورمونی نداریم، متاسفانه این اشتباهی است که در بین عموم مردم جا افتاده زیرا هزینه تهیه مواد هورمونی بسیار بالاست و تاثیری چندان مطلوبی در رشد طیور ندارد.
وی باقیمانده دارویی در فرآورده های گوشتی را یکی از مشکلات در این زمینه عنوان کرد و بیان داشت: فرق مرغ سبز با معمولی این است که مرغ معمولی در دوره زمانی خود دارو یا همان آنتی بیوتیک را برای مقابله با بیماری مصرف می کند و بعد به کشتارگاه برای ذبح منتقل می شود اما مرغ سبز در طی دوره هیچ دارویی استفاده نکرده لذا در استان مرغداری هایی داریم که بسته بندی گوشت آنها معمولی است اما هیچ داروی پرورشی برای مرغ استفاده نمی کنند
حسینی در خصوص قرنطیه نای دامی در استان افزود: قرنطینه های دامی موجود در شهرستان های مرزی حدودا 60 واحد می باشند که همه آنها بعلت پنج ورودی موجود کوهک، میرجاوه، میلک، پیشین و ریمدان فعال نبوده زیرا در یک دوره زمانی بعلت برخی مشکلات از آن سوی مرزها برخی از این قرنطینه ها غیر فعال می شود.
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان بیان کرد: شماره تلفن 1512 در کل استان آماده پاسخگویی به نظرات ، انتقادات و پیشنهادات همشهریان است و در صورتی که شهروندان هر موردی مشاهده کردند می توانند ما را در جریان بگذارند تا برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark