کد مطلب: 43589
 
بیماری‌های مهلک نتیجه بی‌توجی به مصرف نمک/صنایع غذایی در میزان نمک مصرفی محصولاتشان دقت کنند
زنده دل گفت:مصرف نمک، محدود به مصرف نمک سر سفره نبوده و لازم است به مصرف نمک در صنایع غذایی به خصوص لبنیات توجه کافی شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
بیماری‌های مهلک نتیجه بی‌توجی به مصرف نمک/صنایع غذایی در میزان نمک مصرفی محصولاتشان دقت کنند
 
به گزارش زاهدانه ، در همایش بسیج ملی کاهش مصرف نمک که صبح امروز در انستیتو تغذیه ایران برگزار شد، دکتر زنده دل قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان، اظهار داشت: سرطان معده جزو سرطان‌های اول کشور بوده که در مردان شیوع بیشتری داشته و نمک ارتباط نزدیکی با این سرطان دارد، این سرطان با درصد بالایی منجر به مرگ و میر می‌شود، خود نمک به تنهایی مصرف قند و دیگر مواد انرژی زا را افزایش می‌دهد. 
 
وی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در ایران سالانه ۸۵هزار نفر به سرطان مبتلا شده و ۵۵ هزار نفر به دلیل ابتلا به سرطان فوت می‌شوند. 
 
دکتر زنده دل طی گزارشی اعلام کرد؛ شمال و شمال غرب ایران بیشترین بروز سرطان معده را دارد که حدود ۶ برابر تفاوت دارد، همچنین در لبنیات و به خصوص در پنیر بیشترین میزان نمک را دارند که بیشترین محصول در شمال کشور است، نمک موجود در پنیر عفونت بیشتری را تولید می‌کند که فاکتور اصلی سرطان معده است لذا بین لبنیات و سرطان معده ارتباط قوی وجود دارد، همچنین مصرف ترشیجات، نمک سود شده و مصرف سوسیس و کالباس هم در ابتلا به سرطان معده نقش بسزایی دارند. 
 
این معاون پژوهشی در خصوص پیشنهاداتی این گونه اعلام کرد: اطلاعات اپیدمیولوژیک محدود بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و لازم است مصرف نمک در نقاط مختلف جغرافیایی مورد بررسی قرار گیرد و نقش مصرف نمک در کشور تهیه شود، همچنین مصرف نمک، محدود به مصرف نمک سر سفره نبوده و لازم است به مصرف نمک در صنایع غذایی به خصوص لبنیات توجه کافی شود. 
 
ضروری است برنامه ثبت سرطان جمعیتی ارتقاء یابد تا امکان ارزیابی مداخلات در مناطق مختلف کشور فراهم شود. 
 
 
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark