کد مطلب: 30051
 
سناریوی تلخ تربیتی در مناظره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
جدا از موضوع تعطیلی پنج شنبه‌ها، رفتارهای رخ داده در مناظره، حاکی از سناریوی تلخ تربیتی بود. اگر قرار باشد مسئولان آموزش و پرورش هم از کلام نامناسب برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، پس بهتر است کلمه «پرورش» را از روی نام وزارت آموزش و پرورش بر داشت.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۷
به گزارش زاهدانه،در حال حاضر نظام آموزشی ایران برای 5 روز هفته دانش‌آموزان محتوای آموزشی و تربیتی دارد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است.

پنج‌شنبه‌ها در دولت گذشته و با پیگیری حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش تعطیل شد؛ البته در همان زمان هم بحث‌هایی در مجلس مطرح بود مبنی بر اینکه مدارس در روزهای پنج‌شنبه به فعالیت‌های فوق برنامه بپردازند ولی به دلیل آماده نشدن سازوکارهای آن، عملیاتی نشد.

اما در دوره فعلی و پس از اخذ رأی اعتماد مجلس توسط علی‌اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، وی مصمم به تغییر این برنامه شد و در نتیجه خبری مبنی بر لغو تعطیلی روزهای پنج‌شنبه منتشر شد که صد البته به فاصله کمتر از 24 ساعت این خبر تکذیب شد و عنوان شد که قرار است برنامه روزهای پنج‌شنبه تغییر کند و پس از آن طرح یک روز بدون کیف و کتاب مطرح شد؛ طرحی که هنوز در مرحله حرف است.

مناظره روز گذشته شبکه یک سیما نیز به ماجرای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و ابهامات این روز پرداخت و 5 نفر در جلسه حضور یافتند؛ علی‌اصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در انجمن اولیاء و مربیان و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به عنوان مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وی در آن دوران به عنوان موافقان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و علیرضا علی‌احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش میهمانان بی‌طرف این مناظره بودند.

از همان ابتدا، موافقین و مخالفین سخنان خود را آغاز کردند و هر کدام سعی می کردند با سخنان خود، درستی ادعای خویش را ثابت کنند و فضای آرامی آغاز شد اما در ادامه مناظره، فضای حاکم تغییر پیدا کرد.

رفتارهای کفاش پس از اعلام اولین نظرسنجی‌ها و عنوان شدن بیشترین رأی به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، تغییر یافت و سعی کرد با مواردی چون با نظرسنجی نمی‌توان طرح بزرگی را اجرا کرد و زیر سؤال بردن نظرسنجی، از تأثیر بالای درصد نظر موافقین تعطیلی پنج‌شنبه ها بکاهد.

اینجا بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی به اهمیت رأی دادن مردم اشاره کرد و به اهمیت رأی مردم برای بنا شدن ایران اسلامی، انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس اشاره کرد.

اما کفاش که از سوی مجری برنامه به عنوان نماینده دولت معرفی شده بود، با نسبت دادن رفتارهای ژورنالیستی به حاجی‌بابایی و کوچک شمردن نظرسنجی‌ها، فضای مناظره‌ها را نفع وزیر سابق آموزش و پرورش کشاند و لحن کلام حاجی‌بابایی در پاسخ به وی مبنی بر اینکه «کاش حرمت وزیر سابق آموزش و پرورش را نگه می‌داشتید» و تأکید بر اینکه «اگر در این مناظره حضور داشته، بحث کارشناسی مطرح بوده و به اصرار نیز حضور پیدا کرده است و اگر قرار است روند اینگونه ادامه پیدا کند چیزی نگوید»، بردی را برای خود رقم زد.

اما بی طرف مناظره یعنی علیرضا علی‌احمدی که به حق نقش خود را در این مناظره به خوبی ایفا کرد و به دنبال آرام کردن فضا بود، با طرح سؤالاتی از کفاش، ابهامات جدیدی را در طرح یک روز بدون کیف و کتاب ایجاد کرد که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ دهند.

بخش آخر این برنامه به مناظره کفاش و سحرخیز انجامید، مناظره‌ای که باز با عدم موفقیت کفاش مواجه شد.

طرح موضوعاتی چون «هم‌اکنون امور تربیتی در مدارس نیست»، در حالی که در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت اعلام شده است که امور آموزش و تربیتی در پنج روز اول هفته انجام می‌شود، عدم مطالعه کفاش نسبت به مصوبه را نشان می دهد.

از سویی کفاش بحث دایر بودن مدارس در روزهای پنج‌شنبه در سه استان را مطرح کرد و این را سندی بر اجرای نادرست تعطیلی پنج‌شنبه‌ها دانست که به نظر می‌آید معاون پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش در جریان اخبار و رخدادهای گذشته این وزارتخانه نبوده است، چرا که بارها و بارها از سوی سحرخیز در آن دوران اعلام شده بود که به دلیل دو نوبته بودن برخی مدارس، امکان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در برخی از مدارس وجود ندارد.

سحرخیز هم در فرصت کم مناظره نمی‌توانست به طور کامل از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها دفاع کند.

پایان مناظره نیز با درصد بالای موافقان سحرخیز و گلایه‌های چندباره کفاش نسبت به نظرسنجی موجب شد که این مناظره با پیروزی تیم حاجی‌بابایی پایان یابد و درنهایت حرکت سحرخیز و پیش‌دستی وی برای دست دادن به کفاش و خاتمه دوستانه این مناظره و تعلل کفاش! درس تربیتی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش بود!

جدا از موضوع تعطیلی پنج شنبه ها، رفتارهای رخ داده در این مناظره، حاکی از سناریوی تلخ تربیتی بود؛ اگر قرار باشد مسئولان آموزش و پرورش هم از کلام نامناسب برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند، پس بهتر است کلمه «پرورش» را از روی نام وزارت آموزش و پرورش بر داشت.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark
مرجع : فارس