۱
کد مطلب: 49827
 
گزارش زاهدانه از جولان بیماری هزار چهره در کشور؛
دیابت در سیستان و بلوچستان روبه افزایش است/ خطر در کمین افراد سیگاری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان بروز بیماری دیابت روبه افزایش است که یکی از علل آن مصرف بی‌رویه دخانیات‌ است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۱
 

به گزارش زاهدانه، دیابت؛ بیماری خاموش یا هزار چهره ای است که چنان آرام و بی سر و صدا بروز می كند كه انسان از وجود آن مطلع نمی شود و تنها پس از سپری شدن یك دوره پنج تا هفت ساله و ظهور آثار و عوارض، از بیماری خود آگاه می شوند و كار پر زحمت مراقبت ها را آغاز می كند در حالیكه یك آزمایش خون ساده می توانست مانع بروز این بیماری شود.

افراد مبتلا به این بیماری اگر سیگاری باشند یا علاقه زیادی به شیرینی ها و چربی ها داشته باشند روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت، زیرا با ولع كاذب ناشی از گرسنگی، نمی توانند از خوردن غذاها و شیرینی هایی كه سال ها به آن ها عادت كرده اند، اجتناب كنند.

از آنجایی که صدها میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه بیش از سه میلیون بیمار نیز براثر این عارضه جان خود را از دست می دهند انجمن دیابت ایران نیز گزارش داده، سالانه هفت میلیون نفر بر شمار مبتلایان به دیابت افزوده می شود.




عمده عوارض این بیماری خاموش و هزار چهره زیاد نوشیدن و تكرر ادرار، كاهش ناگهانی وزن، سقط جنین، فشارخون و چربی خون بالا است که در صورت كنترل نشدن، ضعف چشمی و پارگی مویرگ های چشم را نیز به همراه دارد.

در این زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته سلامت  در مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: دیابت یکی از شایعترین علل نابینایی و قطع عضو است که تشنگی زیاد، تکرار ادرار، گرسنگی مداوم، خستگی مفرط، تاری دید و بی‌حسی اندام‌ها نیز از جمله علائم این بیماری می باشد.

مهدی طباطبایی با اشاره به اینکه الگوی زندگی افراد را باید با آموزش تغییر داد، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و اگر مرگ و میرناشی از بیماری‌های مزمن به 10 درصد افزایش پیدا کند سالانه 5 درصد کاهش رشد اقتصادی داریم.


وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان بروز بیماری دیابت روبه افزایش است، افزود: یکی از علل آن مصرف بی‌رویه دخانیات‌ است و در افراد سیگاری خطر ابتلا  به دیابت 30 تا 40 درصد بیشتر از دیگران است.

این مسئول بیان کرد: تغییر الگوی غذایی، افزایش تحرک بدن، جلوگیری از افزایش وزن و پرخوری و پرهیز از دخانیات در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت موثر است.

وی ادامه داد: افزایش و کاهش شدید قندخون بسیار خطرناک است و باید با تغییر الگوی غذایی قندخون خود را در حالت نرمال قرار دهیم.

طباطبایی مصرف مواد لبنی، سبزیجات و مواد پروتئینی را  از جمله مواد غذایی عنوان کرد که منجر به کاهش این بیماری می شود؛ همچنین مصرف زیاد روغن، قند و شکر و شیرینی‌جات نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر استفاده از میان‌ وعده‌های سالم از جمله میوه‌جات تاکید کرد و گفت: ورزش‌های پر تحرک به صورت روزانه به طوریکه ضربان قلب را افزایش دهد برای سلامت بدن مفید است
.

در پایان نیز لازم به ذکر است که در شهرستان زاهدان 140 مریض دیالیزی وجود دارد که هزینه درمان آنها در طی یکسال بیش از چهار میلیارد ریال است.

انتهای پیام/

 
Share/Save/Bookmark
 
 


 
یکی دیگر ازعوامل افزایش دیابت استفاده ازنان سفید وبدون سبوس است که دراستان ما رایج است درحالی که نانوایان موظف به استفاده از ارد سبوسدار مباشند ازآرد قنادی استفاده میکنند مردم هم براین باورند که نان سفیید بهتر است غافل ازاینکه نان سفید علاوه برایجاد دیبت باعث بروز بیماریهای دیگری نیز درانسان میشود (1960)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۱۴:۲۲:۳۴