کد مطلب: 44589
 
تعامل میان ایران و عربستان راه حل مبارزه با تروریسم است
نویسنده عرب، تعامل و آشتی ایران و عربستان سعودی را تنها راه حل مبارزه با تروریسم داعشی در منطقه خواند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۱۹
تعامل میان ایران و عربستان راه حل مبارزه با تروریسم است
 
به گزارش زاهدانه به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "رولا جبریل" روزنامه نگار و نویسنده سیاسی در گفتگو با این شبکه گفت: مطالب زیادی درباره علل قدرت گرفتن گروه داعش مطرح است. باید سطح تحلیل را به سطحی فراتر از تروریسم برد. باید به این اندیشید که جوامع باید فراگیر و چندصدایی باشند. وقتی مسلمانان میانه رو در صحنه نباشند، افراطیون از فضا و شرایط سوءاستفاده می کنند. باید به بسترهای رشد جریانهای افراطی توجه داشت. حکومتهای افراد خودکامه ای همانند حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر و ژنرال السیسی رئیس جمهور کنونی مصر سبب قدرت گرفتن جریانهای وابسته به اسلام سیاسی می شود و این جریانها، آموزه های سید قطب را ترویج می کنند که در دهه 1960 مطرح بود. ایمن الظواهری محصول اقدامات رژیم سرکوبگر حسنی مبارک در مصر است. فردی همانند ابومصعب الزوقاوی که رهبر القاعده در عراق بود نیز محصول جامعه اردن است. او اردنی بود که با شیعیان در عراق می جنگید و درعین حال، افرادی را به داخل اردن می فرستاد تا عملیات انجام بدهند. وی نه سال پیش این کارها را انجام می‌داد. 

افراطی گری فقط داعش نیست بلکه دربرگیرنده القاعده و جبهه النصره است. چگونه می‌توان ریشه همه این گروهها را خشکاند. برای رسیدن به این هدف به اجماع  و رویکرد فراگیر در این کشورها نیاز است. برای تحقق این هدف باید جنگ شیعه و سنی پایان یابد. باید ایران و عربستان سعودی با هم کنار بیایند و آشتی  و درنهایت به توافقی دست پیدا کنند که به این افراط گرایی پایان بدهد.

وی در ادامه افزود: اقدامات گروههای افراطی اعم از داعش یا القاعده برای ایجاد هراس است و اینکه ما اقدامات واکنشی بیش از حد صورت بدهیم. بنابراین باید مراقب باشیم. پس از سی سال مبارزه با تروریسم ، دو درس جدی را باید فراگرفته باشیم که عبارتند از: تهاجم غربی به تنهایی نتیجه ای ندارد و باید به دنبال ایجاد جوامعی چندصدایی و متکثر باشیم. بیست میلیون مسلمان در کشورهای اروپایی زندگی می کنند. وضع در کشورهای اروپایی به صورتی شده است که مسلمانان خودشان را از حس تعلق به جوامع اروپایی دور می بینند.  همین وضع سبب می شود آنها هدف  راحتی برای جذب شدن به جریانهای افراطی باشند. درعین حال باید به ایدئولوژی عربستان سعودی نیز توجه شود. عربستان سعودی نمی تواند هم درجبهه مبارزه با داعش باشد و درعین حال، مروج ایدئولوژی باشد که القاعده و داعش نیز با آن هم عقیده هستند. 

در سوریه می بینیم داعش همان کتابهای درسی را در مدارس خود توزیع می کند که عربستان سعودی در مدارسش توزیع می کند. ایدئولوژی داعش و عربستان سعودی یکسان است. باید به این مسئله نیز توجه داشت . باید به فکر اصلاحات سیاسی و اصلاحات اقتصادی نیز باشیم.

 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark