کد مطلب: 37551
 
روحانی شدیداللحن‌ترین اظهارات خود را علیه آمریکا ابراز داشت/ ایران حق دارد به آمریکا بدبین باشد
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اذعان به بجا بودن بدبینی آمریکا در قبال آمریکا با توجه به تحریم‌های جدید، نوشت تحلیل های متعددی درخصوص اظهارات شدیداللحن دیروز رئیس جمهور ایران درباره آمریکا ارائه می شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
روحانی شدیداللحن‌ترین اظهارات خود را علیه آمریکا ابراز داشت/ ایران حق دارد به آمریکا بدبین باشد
 
به گزارش زاهدانه ، روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی به قلم "توماس اردبرینک" نوشت: برای بیش از یکسال، حسن روحانی رئیس جمهور با تلاش برای احیاء سطحی از روابط با آمریکا به عنوان دشمن دیرینه این کشور در موقعیت دشواری قرار داشته است. روحانی حتی در اوایل ریاست جمهوری اش با اوباما تماس تلفنی داشت. اما لحن روزحانی در روز شنبه به طور فاحش متفاوت با قبل بود. وی در کنفرانس خبری روز شنبه دیدگاه دیرینه ایران را تکرار کرد مبنی بر اینکه آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست. وی نه تنها همکاری با آمریکا را در مبارزه با گروه های تروریستی منطقه ای رد کرد( پس از آنکه خودش ماه گذشته این ایده را مطرح کرده بود) بلکه تلویحا گفت که آمریکا با اقداماتش مسئول شکل گیری داعش و نیز القاعده و طالبان است.

این روزنامه نوشت بعلاوه، وی در اینباره ابراز تردید کرد که آمریکا «حسن نیت کافی» برای حل مسئله هسته ای ایران دارد و تحریم های جدید دولت اوباما در خصوص برنامه هسته ای ایران را «یک حرکت بسیار زشت» خواند.

نیویورک تایمز ادامه داد روحانی این سخنان را یک روز پس از آن بیان داشت که دولت اوباما تحریم های جدیدی (برضد ایران) اعمال کرد و حدود سی فرد و نهاد را که به گفته آن با برنامه هسته ای این کشور مرتبط اند، در فهرست سیاه (تحریم) قرار داد. کاخ سفید در بیانیه ای تحریم های جدید را ادامه  راهبردش در سرکوب تلاش‌ها برای دور زدن یا نقض تحریم های موجود توصیف و در عین حال بر تعهد آمریکا بر حصول توافق تا اواخر نوامبر  تاکید کرد.

این روزنامه ادامه داد اما تحریم های جدید ظاهرا موجب دلسردی روحانی شده است. وی طی کنفرانس خبری گفت: بله، البته که تحریم ها را دور میزنیم چون آنها را غیرقانونی و جنایت بر ضد بشریت می دانیم.

وی افزود که با توجه به بی اعتمادی مردم ایران به آمریکایی ها،  برای بهبود روابط باید ابتدا آمریکا در جهت اعتماد سازی اقدام کند اما متاسفانه اقدامات شان فقط بی اعتمادی را تشدید می کند.

روحانی روز شنبه گفت که هنوز درباره سفر به مقر سازمان ملل در نیویورک برای نشست امسال تصمیم نگرفته است و هیچ برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارد.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: تحولات منطقه حاکی از آن است که آمریکا و ایران به طور فزاینده منافع مشابهی دارند. هر دو کشور داعش را  پس از اشغالگریهای آن در عراق و سوریه یک تهدید قوی می دانند. ایران از کردهای عراق در مبارزه شان با این گروه حمایت کرده، اقدامی که آمریکا نیز از آن حمایت کرد.
 
 


انتهای پیام./
Share/Save/Bookmark