کد مطلب: 47415
 
گزارش زاهدانه از بزرگترین روستای جنوب شرق کشورکه فاقد امکانات رفاهی است؛
کلید بازگشایی طرح هادی در دست کدام مسئول است؟
مدیر بنیاد مسکن شهرستان دلگان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به اداره مخابرات طبق طرح خدماتی پیاده رو مسیر داده است، گفت: شرکت مخابرات یا پیمانکاران این شرکت طبق نقشه و مسیر بنیاد مسکن طرح را به درستی اجراء نکرده اند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
 
به گزارش زاهدانه، در قرن جدید که قرن تکنولوژی و ارتباطات است مشکل آنتن دهی موبایل و عدم دسترسی به اینترنت یا نداشتن خط تلفن خانگی یک مشکل اساسی در سیستان وبلوچستان به شمار می رود.
تلفن و اینترنت از جمله نیازهای اساسی زندگی مردم می باشد به طوری که در دنیای کنونی بسیاری از خدمات اجتماعی، اقتصادی ، آموزشی و غیره از طریق شبکه مخابراتی و زیرساخت های مربوط به آن فراهم می شود.
در سال های اخیر تلاش های بسیاری در سطح کشور در زمینه توسعه شبکه‌های مخابراتی صورت گرفته است و چندین اپراتور بزرگ تلفن همراه نیز در کشور مشغول به فعالیت هستند که دامنه گسترش آنها از کلان‌شهرها تا روستاهای دورافتاده کشیده شده است.

سهم پهناورترین استان کشور از امکانات مرفه به چه میزان است؟

اما گویا سهم پهناورترین استان کشور از این شبکه گسترده ارتباطی هم جزو آن دسته از قول و قرارهای فراموش شده مسئولانی است که اگر خود را لحظه ای جای مردم دور افتاده از بهترین امکانات رفاهی بگذارند ثانیه ای دوام نخواهند آورد و قوانین دنیا با پارتی بازی یا زیرمیزی گرفتن به نفع خود تغییر خواهند داد.
یکی از بزرگترین روستاهای استان سیستان و بلوچستان روستای چاه کیچی در۶۰کیلومتری غرب شهرستان دلگان می باشد که در جنوب استان در مسیر ترانزیتی بین بندر بزرگ چابهار و بندر عباس واقع شده است وهم مرز با استان کرمان نیز می باشد. این روستا که 800 خانوار دارد جمعیتی معادل 3000نفر را در خود جای داده است و همیشه پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور است.
از آنجایی که ارتباطات مهمترین عمل پیشرفت یک منطقه است ولی متاسفانه در دور دست ترین مناطق این استان همچون روستای چاه کیچی هنوز مردم از ارتباطات بسیار اندک بی بهره هستند.
این روستا در زمینه تلفن خانگی، زیر ساخت های مخابرات، دسترسی به اینترنت، عدم آنتن دهی تلفن همراه و راه های مواصلاتی و برخی مسائل دیگر در این زمینه دچار مشکلاتی است که نیازمند توجهات بیشتر مسئولین است.

کلید بازگشایی طرح هادی در دست کدام مسئول است؟

از طرفی با گذشت نزدیک به یک دهه از طرح هادی، طرحی که به منظور ساماندهی وضعیت روستا در زمینه‌هایی مانند جاده‌سازی و ترمیم ساختمان‌های روستایی کلید خورد تا از مهاجرت بیش از حد روستائیان جلوگیری کند و سبب بازگشت روستائیان به زادگاه خویش شود هنوز هم مشکلات این دسته از افراد در جامعه حل نشده و مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر با مشکلات زیادی مواجه هستند.
بر همین اساس برخی از روستاها همچون روستای کیچی از توابع کوهپایه با وجودی که از موقعیت جغرافیایی خوب و آب و هوای مناسب برخوردار هستند، در حال حاضر با دارا بودن فقط ۲۵ خانوار در حال خالی شدن از سکنه است و اگر مسئولین مربوطه از خواب شیرین خود بلند نشوند تعجب برانگیز نیست که این تعداد هم روستا را ترک کرده و به نقاط دیگری مهاجرت کنند.
این مشکل تنها به روستای چاه کیچی اختصاص ندارد و بسیاری از روستاهای این استان از نعمت تلفن ثابت بی بهره اند.
قریب به پانزده سال است که مردم روستای چاه کیچی شهرستان دلگان با خطوط تلفنی که در وسط خیابان سبز شده دست و پنجه نرم می کنند، خطوطی که باعث شد شهروندان ساکن این روستا با مشکلات متعددی در عبور و مرور از جمله ناامنی در تردد به خصوص هنگام شب مواجه شوند.
خطوط مخابراتی وتلفنی که از سال ۱۳۷۹ در این روستا اجرا شد و پس از اجرای طرح هادی دراین روستا هنوز تیرهای تلفن مخابرات در وسط خیابان و جاده های روستا قرار دارد و علی رغم پیگیری های مردم هیچ مسئولی نسبت به رفع این مشکل تاکنون اقدامی انجام نداده است.

مردم توپ سرگردان مابین مسئولین هستند

در این زمینه یکی از شهروندان چاه کیچی اظهار داشت: از زمان اجرای طرح هادی در این روستا و با توجه به اینکه تیرهای تلفن وسط جاده قرار گرفته اند مشکلات زیادی برای اهالی روستا بوجود آمده است که نمونه بارز آن وقوع چندین تصادف وسائل نقلیه در برخورد با این تیرها است که سلامت جان و مال مردم را تهدید می کند.
وی که از گفتن نامش امتناع می کند، ادامه داد: چندین بار به نماینده شرکت مخابرات در روستا مراجعه کرده ایم و مشکلاتمان را با او در میان گذاشته ایم اما متاسفانه هنوز خبری از برداشته شدن این تیرهای قد علم کرده تلفن در روستا نشده است.

مسئولین امر تدبیری قانع کننده بیندیشند

مشکلات مردم دلگان تنها به تلفن خانگی بسنده نمی شود وعدم آنتن دهی خطوط ایرانسل در ماههای اخیر نیزموجب نارضایتی این مردمان غیور وصبور شده است. قطعی پیاپی وطولانی مدت شبکه ایرانسل برای مردم این منطقه و توابع آن که از این خطوط خدمات دریافت و استفاده می کنند مشکلاتی را برای شهروندان این شهرستان ایجاد کرده است؛ هر چند که از اختلال در خطوط شبکه ایرانسل در شهرستان دلگان ماهها می گذرد اما این مشکل نیز همچنان ادامه دارد.
شماری از شهروندان دلگان در این رابطه به خبرنگار ما گفتند: در ماههای اخیر این چندمین باراست که با قطعی پیایی خطوط مواجه هستیم. این مشکل ارتباطی آن هم در شرایطی که در استان های همسایه سرعت اینترنت و دیگر خدمات ارتباطی و مخابراتی از رشد بالایی برخوردار است، برای مردم غی قابل تحمل شده است.
بر اساس آنچه شهروندان اظهار داشتند عدم آنتن دهی، قطع مکالمه حین تماس، ناموفق بودن برقراری ارتباط بین دارندگان سیم کارت ایرانسل برای مشترکین علاوه براینکه دردسر ساز شده موجب فراهم شدن نگرانی شهروندان را فراهم آورده است.
یکی دیگر از شهروندان افزود: اختلال خطوط ارتباطی تلفن همراه و اينترنت طی این سالها، سبب نارضايتی شهروندان اين خطه شده است و مسئولان بايد تدبيری در اين زمينه بينديشند.
وی گفت: امروزه خيلی از شغل ها و حرفه ها در جامعه نيازمند ارتباط آنلاين و کار با اينترنت است و از اینرو مردم با مشکل اساسی دست و پنجه نرم می کنند.
و اما مسئولین در اینباره چه می گویند؟ آیامشکلات مردم در روستای چاه کیچی حل خواهد شد؟

اختلاف نظر بین مسئولین سد راه اتصال خطوط تلفن در روستای چاه کیچی

پیمانکار شرکت مخابرات« طاهر بامری»، درچاه کیچی در این خصوص گفت: من فقط نماینده شرکت مخابرات روستا هستم و باید دراین رابطه باشرکت مخابرات ایرانشهر تماس بگیرید.
دادگر«مدیر ارتباطات زیر ساخت اداره مخابرات شهرستان ایرانشهر و دلگان» در این خصوص اظهار داشت: زمان اجرای خطوط تلفن، شرکت مخابرات از بنیاد مسکن و دهیاری ها استعلام می گیرد که در این زمینه میلیون ها تومان هزینه شده است و باید بنیاد مسکن خسارت جابجائی آن را بپردازد.

شرکت مخابرات طرح را به درستی اجرایی نکرده است

«دهیار چاه کیچی» حسین بخش بامری نیز بیان داشت: اجرای طرح هادی بر عهده بنیاد مسکن است و ربطی به دهیاری ندارد.
عنایت الله حقانی نیا «مدیر بنیاد مسکن شهرستان دلگان» هم با اشاره به اینکه بنیاد مسکن به اداره مخابرات طبق طرح خدماتی پیاده رو مسیر داده است، گفت: شرکت مخابرات یا پیمانکاران این شرکت طبق نقشه و مسیر بنیاد مسکن طرح را به درستی اجرا نکرده اند.
در تماسی که خبرنگار ما، با شرکت ایرانسل داشت هم کارشناس این اپراتور نصیر احمد صدیق طلب در مورد قطعی آتنن دهی خطوط ایرانسل در این شهرستان اعلام کرد: ارتباط ایرانسل شهرستان دلگان از سمت کرمان برقرار می شود و قطعی های موجود به این قسمت مربوط نمی شود.

سخن پایانی:

متاسفانه با پیگیری های خبرنگار ما هیچ کس از مسولین جواب درست و قانع کننده ای در این خصوص ندادند،امید است مسئولین امر علت این قطع و وصل و عدم آنتن دهی را اعلام کنند چراکه مردم دلگان همواره از تکرار قطعی خطوط ارتباطی ایرانسل گلایه دارند و لازم است تا مسئولین استانی نسبت به رفع سریع این مشکل اقدامات لازم را دردبرنامه کاری خود قرار دهند. چرا که نوسانات سرعت اينترنت در شهرستان دلگان قصه ديرينه ای دارد که همچنان اين قصه پرغصه، کاربران اينترنت را کلافه کرده است. نوسانات و قطعی های مکرر خطوط تلفن و اينترنت، گلايه بسياری از شهروندان روستایی در این شهرستان را در برداشته است به طوری که خيلی از آنها برای انجام يک سری از امور شخصی و اداری راهی مرکز شهر می شوند که این امر خود مشکلات و هزینه های اضافه تری را بر آنان تحمیل کرده است. .چالش قطعی اينترنت و خطوط تلفن همراه در اين شهرستان از مشکلات عمده ای است که شهروندان خواستار پيگيری و رسيدگی به آن هستند.

گزارش: نجمه خسروپرست
Share/Save/Bookmark