کد مطلب: 43284
 
تبعات خشونت در روابط زناشویی
کارشناس مسائل خانواده گفت: زوج‌هایی که در خانواده اصلی خود شاهد آزار و اذیت بوده‌اند، همین موضوع زمینه ساز برای آزار و خشونت در بزرگسالی خواهد بود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۸
به گزارش زاهدانه ، عزت اله فولادی، کارشناس خانواده با بیان این مطلب اظهارکرد: همسر آزاری می‌تواند جنبه فیزیکی، جسمی یا روانی و یا شکل‌های دیگری داشته باشد که در واقع دیگری را مورد ضرب و شتم یا به جهت عاطفی- روانی مورد آزار و اذیت قرار دهد که هم جنبه فیزیکی یا جسمی وهم جنبه روان شناختی می‌تواند داشته باشد.

فولادی در ادامه عنوان کرد: وقتی که همسر‌آزاری مطرح می‌شود، معمولا یک مرد به ذهن می‌رسد، در حالی که همیشه این طور نیست، گاهی عکس این موضوع اتفاق می‌افتد ولی در فرهنگ‌هایی که مرد سالاری به نوعی حاکم است، طبیعتا این رفتار ممکن است برای مردان بیشتر قابل تصور باشد.

این کارشناس خانواده با اشاره به پیامدهای همسر آزاری افزود: رابطه زناشویی یک رابطه مبتنی بر هم کفو بودن و ارضای نیازهای عاطفی- روانی و حتی جسمانی است و موقعی که بین زوج نوعی آزار و خشونت اتفاق می‌افتد آن رابطه کامل را طبیعتا تحت تأثیر قرار می‌دهد و نمی‌تواند یک رابطه‌ رشد دهنده که باعث آرامش باشد، ایجاد کند.

وی در ادامه بیان داشت: در هر حال هر فردی که مورد آزار و اذیت، جسمی با روان شناختی قرارگیرد، نمی‌تواند خودش را به طور کامل عرضه کند و همیشه حالت دفاعی و به نوعی خشم و احساس منفی در درون وی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد تا نیازهای همسرش را برآورده کند و به عنوان یک مانع اساسی می‌تواند در رابطه زناشویی مطرح باشد که معمولا زیربنای این مسئله بیشتر فقدان و فقر مهارت‌های ارتباطی است که می‌تواند ایجاد تعارض کند.

این کارشناس خانواده در خصوص عوامل همسر آزاری، تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله تجارب فرد، عوامل درون فردی و برون فردی، اجتماعی و فرهنگی و عوامل اقتصادی نیز در این زمینه نقش دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل درون فردی و خود ارزشمندی پایین، مشکلات عاطفی و برخی مشکلات شخصیتی می‌تواند زمینه سازی این موضوع باشد، افزود: در هر حال خانواده خیلی می‌تواند در کودکی، نوجوانی و جوانی افراد نقش داشته باشد، اگر فرزندان شاهد والدین رشد یافته‌ای باشند و در خانواده‌هایی که به نوعی با محبت و عاطفه مثبت با آنان برخورد می‌شود، رشد کنند طبیعتا می‌تواند پیش بینی کننده رفتارهای مثبت در بزرگسالی باشد اما با این وجود مسائل اقتصادی هم در زمینه ساز بودن این موضوع نقش به سزایی دارد.

فولادی در پایان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در خانواده‌هایی که به  جهت اقتصادی نارسایی‌هایی وجود دارد از قبیل بیکار بودن شوهر و مسائلی از این قبیل همه این موارد در همسر آزاری نقش دارد چرا که استرس به فرد وارد می‌شود و طبیعتا موقعی که فشار روانی بالایی در فرد بیکاری وجود داشته باشد، مشکلات اقتصادی و برخی مسائل از این قبیل می تواند بر روی کیفیت رابطه زناشویی تأثیر گذار باشد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark