کد مطلب: 40404
 
گروه 1+5 موافق لغو تدریجی تحریم‌ها بر ضد ایران است
صدای روسیه در گزارشی نوشت: گروه 1+5 موافق لغو تدریجی تحریم‌ها بر ضد ایران است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۹
5+1
 
5+1
به گزارش زاهدانه ، پایگاه اینترنتی صدای روسیه امروز پنجشنبه در گزارشی در مورد پرونده هسته ای ایران و تمایل میانجی گران بین المللی به لغو تحریم ها بر ضد ایران نوشت: در بحبوحه مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران، مسئله چگونگی لغو تحریم های بین المللی بر ضد تهران همچنان یکی از مسائل اصلی حل نشده است. ایران می خواهد که این تحریم ها در روز انتشار توافقنامه، لغو شوند. اما از نظر شرکت کنندگان در این مذاکرات، این امکان، عملی به نظر نمی رسد.

تا 24 نوامبر، تاریخی که تهران و گروه پنج به علاوه یک به توافق رسیده اند در آن به مناقشه سیاسی و دیپلماتیک درخصوص برنامه هسته ای ایران خاتمه دهند، کمتر از دو هفته باقی است.

مذاکرات درباره مسئله هسته ای ایران به خط پایانی خود رسیده است. به این علت است که این روزها شدت آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. طی چند روز گذشته، طرف های مذاکره تقریبا 24 ساعته در حال رایزنی بودند.

هفتم نوامبر، این شش میانجی به همراه کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، در وین گفتگو کردند.

9 و 10 نوامبر، نوبت جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا بود که به اتفاق کاترین اشتون در مسقط، پایتخت عمان، با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش دیدار کند. به علاوه، هیأت ایرانی رایزنی هایی دو جانبه با نمایندگان روسیه، چین و اتحادیه اروپا داشتند.

11 نوامبر دور دیگری از مذاکرات در مسقط، این بار، بین وزیر امور خارجه ایران و شش میانجی بین المللی برگزار شد. طرف ها حاضرند برای رسیدن به یک توافق نهایی تا هر زمان که نیاز باشد، مذاکره کنند.

مذاکره کنندگان تا 24 نوامبر مهلت دارند تا در مورد سندی که ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید می کند و در ازای آن تحریم های وضع شده بر ضد این کشور لغو می شود، به توافق نهایی برسند.

با این حال، اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با تدوین یک توافقنامه پیش از مهلت تعیین شده وجود دارد. بیشتر ناظران تصور می کنند که موانع اصلی بر سر راه توافق نهایی رفع شده و تنها مسئله مورد مذاکره، تعداد سانتریفوژهای ایران است. آمریکا با کاهش تعداد سانتریفوژها تا بین پنج هزار تا شش هزار سو موافق است، اما ایران بر تعداد کنونی سانتریفوژها که 9400 سو است، تأکید دارد. از نظر دولت ایران، این حداقل تعداد سانتریفوژ مورد نیاز نیروگاههای هسته ای کشور است که می تواند اورانیوم غنی شده به اندازه کافی تولید کند.

اکنون برای حل « مرحله به مرحله » این مسئله، دو سناریو مطرح است : طبق سناریوی اول، لغو تدریجی تحریم ها به گزارش های ماهیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته است. در سناریوی دوم نیز در هر مرحله از مذاکرات با مسئولان، بخشی از تحریم ها لغو شود.

شرکت کنندگان در این مذاکرات و همچنین دیگر کشورهای جهان مدت هاست که می خواهند مشکلات مربوط به مسئله هسته ای ایران حل و فصل شود و تمایل دارند که این مسئله نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه از لحاظ اقتصادی نیز حل شود. جامعه بین الملل امیدوار است که این مذاکرات حرفه ای به نتیجه برسد و پس از 24 نوامبر دیگر تنش‌هایی بین ایران و کشورهای غربی وجود نداشته باشد.



انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark