کد مطلب: 40108
 
شکست دموکراتها در انتخابات اخیر، سیاست خارجی آمریکا را پیچیده‌تر می‌کند
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: جهان مملو از بحران شده است از حملات تروریستها در عراق گرفته تا گردن زدن اتباع آمریکایی در سوریه. این جهان مملو از بحران سبب افزایش گمانه زنی ها درباره ضعف رئیس جمهور آمریکا شده است که همین موضوع سبب پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای آمریکا شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۷
شکست دموکراتها در انتخابات اخیر، سیاست خارجی آمریکا را پیچیده‌تر می‌کند
 
به گزارش زاهدانه ، رویترز نوشت: اما کاهش اعتماد عمومی به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و استیلای دوباره جمهوری خواهان بر کنگره آمریکا سبب پیچیده تر شدن - و نه تضعیف جدی - سیاست خارجی واشنگتن در زمانی خواهد شد که آمریکا با جنگ هایی در خاورمیانه و شرق اروپا و همچنین ظهور یک چین تهاجمی تر در آسیا مواجه شده است .

جمهوری خواهان به سبب مطرح شدن این دیدگاه که کاخ سفید خود را درگیر بحران هایی دایمی کرده است، موفق شدند در انتخابات میان دوره ای این کشور به پیروزی برسند. رسانه های آمریکایی همواره خبرهایی درباره داعش در سوریه یا ابتلای اعضای تیم پزشکی آمریکایی به ویروس ابولا منتشر می کنند که این موضوع سبب آسیب دیدن دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای روز سه شنبه شد.

مخالفان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر - دو سال پایانی ریاست جمهوری اوباما - از قدرت بیشتری در کنگره این کشور برخوردارند . اما رئیس جمهور آمریکا همچنان بر اساس قانون اساسی این کشور از اختیارات گسترده ای به منظور اجرای سیاست های خارجی خود برخوردار است و می تواند تصمیم بگیرد واشنگتن بیش از پیش می تواند تمرکز خود را معطوف سیاست خارجی کند و اگر کنگره مانع از اجرای جاه طلبی های داخلی او شود می تواند دوره های دوم ریاست جمهوری روسای جمهور قبلی آمریکا الگو برداری کند.

اوباما به منظور تأثیر گذاری در زمینه های سیاست بین المللی با فهرستی بلند از چالش های دشوار رو به روست.

"آرون دیوید میلر" مشاور دولت های قبلی آمریکا - هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها - درباره مسائل خاورمیانه  اعلام کرد: جهان شاهد رئیس جمهوری است که سال های پایانی ریاست جمهوری اش را سپری می کند و قدرتش نیز به صورت قابل توجهی تضعیف شده است. او همچنین گفت: این درک وجود دارد که شاهد رئیس جمهوری هستیم که قدرت به شدت تقلیل یافته است ، کسی که سبب شده است واشنگتن با دوران دشواری مواجه شود.

** تأثیر سیاست خارجی آمریکا بر انتخابات میان دوره ای **
جمهوری خواهان همواره باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان به سبب ناکامی در انجام اقداماتی سخت گیرانه تر برای مقابله با بحران های جهانی متهم کرده اند. اوباما و مشاورانش همواره در مقابل منتقدانی که خواستار انجام اقدامات نظامی هستند، مقاومت کرده اند.

جمهوری خواهان - با به دست گرفتن کنترل سنا و افزایش استیلای خود بر مجلس نمایندگان آمریکا - به منظور اتخاذ اقداماتی سخت گیرانه تر در مذاکرات بین قدرت های جهان و ایران - در موضعی قدرتمندتر قرار دارند. در حالی که ضرب الاجل 24 ماه نوامبر - که برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای تعیین شده بود - جمهوری خواهان بیم آن دارند اوباما در زمینه کاهش تحریمها امتیازات زیادی خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا می تواند خودش برخی تحریم ها را به حالت تعلیق در آورد اما در نهایت برای لغو دایمی تحریم ها به مجوز کنگره نیاز دارد.

دست یابی به توافق هسته ای با ایران پس از چند دهه دوری از آمریکا می تواند یک میراث گرانبها در زمینه سیاست خارجی برای اوباما محسوب شود ، توافقی که هنوز حاصل نشده است. 

"پیتر کینگ" نماینده جمهوری خواه از نیویورک اعلام کرد با استیلای جمهوری خواهان بر سنا، آنها قادر خواهد بود در صورتی که اوباما بخواهد درباره ایران آنها را دور بزند با تصویب قانونی جدید دست به اقدام تلافی جویانه بزنند.

کینگ در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: اگر او تلاش کند با زیرکی اقداماتی پنهانی انجام دهد در آن صورت باید با واکنش هایی مواجه شود.

یکی دیگر از مناقشات به شیوه مقابله رئیس جمهور آمریکا با داعش مربوط می شود ، گروهی که بخش های گسترده ای از خاک عراق و سوریه را تحت کنترل خود در آورده است. جمهوری خواهان پیشرو تأکید می کنند هدف باراک اوباما برای تضعیف و در نهایت نابودی داعش با ناکامی مواجه خواهد شد ف مگر آن که رئیس جمهور آمریکا عملیات نظامی محدود کنونی - بمباران های هوایی - و کمک محدود به میانه روهای سوری را گسترش دهد.

در بحبوحه برگزاری انتخابات میان دوره ای در آمریکا، برخی تحلیل گران و کارشناسان خواستار تغییر تصیمم اوباما در خودداری از اعزام نظامیان بیشتر به عراق شده اند که این موضوع منعکس کننده خودداری اوباما از استفاده از قدرت نظامی در سطح گسترده به ویژه در خاورمیانه آشوب زده است.

"مایک لی" سناتور جمهوری خواه از ایالت یوتا - یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا - اعلام کرد: به نظر می رسد بدون اعزام نیروهای پیاده نظام شکست داعش از نظر فیزیکی غیر ممکن است.

** مناقشه بر سر اوکراین و گوانتانامو **
باراک اوباما همچنین احتمالا با فشارهای جمهوری خواهان و اتخاذ موضعی قدرتمندانه تر علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به سبب نقش مسکو در اوکراین مواجه خواهد شد، بحرانی که سبب شده است روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود - همانند دوران جنگ سرد - برسد. رئیس جمهور آمریکا کشورهای اروپایی را برای اعمال تحریم هایی علیه روسیه با خود همراه کرده است اما بسیاری از جمهوری خواهان در آمریکا خواستار اتخاذ اقداماتی سخت گیرانه تر علیه مسکو هستند.

موضوع دیگر که احتمالا سبب بروز سایش هایی بین اوباما و جمهوری خواهان خواهد شد، سرنوشت زندان گوانتانامو در کوباست، زندانی که به سبب نگهداری مظنونان تروریستی خارجی با محکومیت های بین المللی مواجه شده است. باراک اوباما این زندان را از جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به ارث برد و وبارها اعلام کرد این زندان را تعطیل خواهد کرد اما در این کار ناکام ماند. بیشتر جمهوری خواهان در آمریکا با تعطیلی این زندان به شدت مخالفند. به نظر می رسد استیلای جمهوری خواهان بر سنای آمریکا سبب بروز شک و تردید های بیشتری در زمینه قابلیت اوباما برای تعطیلی این زندان خواهد شد. با این حال، وجود کنگره ای که جمهوری خواهان در آن اکثریت را دارند - ممکن است دیدگاهی مثبت تر در زمینه معاهده تجارت در دو سوی اقیانوس آرام اتخاذ کند ، معاهده ای که واشنگتن در حال مذاکره بر سر آن است.

این موضوع در دستور کار نشست آسیا- اقیانوس آرام قرار خواهد داشت که قرار است هفته آینده در پکن - پایتخت چین - آغاز شود و رئیس جمهور آمریکا نیز در آن شرکت خواهد کرد.

اگر اوباما در پی دست یابی به دستاوردی دیگر در دوران ریاست جمهوری خود است ممکن است در پی کاهش تحریم های دوران جنگ سرد بر کشور کمونیستی کوبا باشد . او در دوران نخست ریاست جمهوری خود برخی محدودیت ها را علیه کوبا لغو کرد. اما پیش بینی می شود جمهوری خواهان در آمریکا با چنین اقدامی مخالفت کنند.
 
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark