کد مطلب: 48345
 
فوق تخصص عفونی اطفال:
متصدیان داروخانه از ارائه آنتی بیوتیک بدون نسخه خودداری کنند/ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک روی ارگانهای بدن اثرسوء دارد
یک فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه باید از تجویز داروی خود به دیگران خودداری کرد، گفت: متصدیان و مسئولان داروخانه ها به منظور ارتقاء سلامت جامعه از ارائه آنتی بیوتیک بدون نسخه به بیماران جدا خودداری کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۲
 
به گزارش زاهدانه، سوز سرمای زمستان خود را در هر کوی و برزنی نمایان کرده است و از آنجایی که در آستانه فصل زمستان هستیم این روزها شاهد شیوع بیماری های میکروبی و ویروسی در بین افراد هستیم.
سرماخوردگی در این فصل یکی از شایعترین بیماری ها در بین مردم است و از آنجایی که این بیماری در نظر اکثر مردم با خود درمانی مداوا می شود می تواند منجر به ایجاد بیماری های حاد دیگری شود و حتی تا سر حد مرگ نیز پیش برود.
امیر حسین را که یادتان است همان کودک 4ساله ای که در همایش سه ساله های حسینی آمده بود تا در مراسم عزای دختر سه ساله امام حسین(ع) شرکت کند، این کودک که بعلت خورانده شدن قرص اشتباه توسط والدینش هم اکنون در بستر بیماری با درد دست و پنجه نرم می کند هم با خوددرمانی به این حال و روز گرفتار شد و اکنون بهترین روزهای کودکی اش را با حسرت خوردن به تماشا می نشیند زیرا نه توانی برای حرکت دارد و نه می تواند از دستگاه اکسیژنی که به همراه دارد جدا شود.

از آنجایی که اکثر پزشکان مصرف خود سرانه داروها را منع می کنند باز هم شاهد آن هستیم که برخی از خانواده ها سلامت جسم خود و کودکانشان را به مخاطره می اندازند و بجای مراجعه به پزشک به خوددرمانی روی می آورند. در این فصل هم تا یکی از اعضای خانواده شان سرما می خورد سریعا به او آنتی بیوتیک و قرص های به اصطلاح چرک خشک کن تجویز می کنند که در این باره باید گفت آنتی بیوتیک ها بعد از مسکن ها دومین دسته از داروهای پر مصرف در کشور هستند که حدود 200 نوع مختلف دارند و پزشکان برای درمان عفونت های مختلف از آنها استفاده می کنند و در صورتی که اشتباه مصرف شوند بسیار خطرناک خواهند بود و عوارض جانبی زیادی همچون ناراحتی های ملايم گوارشی، تهوع، اسهال، حساسيت به نور آفتاب و واکنش های حساسيتی را در پی دارند که در این زمینه افراد درصورت داشتن استفراغ، اسهال آبکی، دردهای شکمی شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
در همین راستا فوق تخصص عفونی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه سرماخورده ها آنتی بیوتیک مصرف نکنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیماریهای ویروسی خودبه خودی بهبود می یابند پس از ابتلاء به بیماری هایی مانند سرماخوردگی ساده، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

دکتر غلامرضا سلیمانی گفت: در سرماخوردگی ها و بیماری های عفونی ویروسی که سیستم تنفسی فرد درگیر می شود، باید ضمن خودداری از مصرف خودسرانه دارو و پیش از مزمن شدن بیماری، به پزشک مراجعه شود.
وی با بیان اینکه هر آنتی بیوتیک برای یک نوع بیماری تجویز می شود، ادامه داد: به یاد داشته باشید که هر نوع آنتی بیوتیک یا به اصطلاح چرک خشک کن برای درمان نوع خاصی از عفونت ها تولید می شود لذا از توصیه داروی مورد استفاده خود به دیگران پرهیز کنید.
سلیمانی با اشاره به اینکه تمامی داروها دارای عوارض جانبی هستند، بیان کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک روی تمام ارگانهای بدن اثرسوء دارد و می تواند باعث بروز مشکلات کلیوی، کبدی، کم خونی وخونریزی، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و پلاکهای سفید روی زبان شود .
وی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ماده ای است که ازیک میکرو ارگانیسم تولید یا ازآن گرفته می شود ومیکروارگانیسم های دیگر را ازبین می برد یا مانع تکثیرآنها می شود، بیان کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باعث قوی شدن باکتریها شده و داروهایی که درمقابل این باکتریهای موثر هستند اثر خود را از دست می دهند .
این فوق تخصص عفونی اطفال تصریح کرد: این موضوع باعث افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک در جامعه شده و باکتریهای قوی ومضر ازبین نمی روند.
وی گفت: این باکتری ها حتی باقی مانده، رشد وگسترش پیدا می کنند که در اثر آن بیماری طولانی شده و فردچارعارضه خواهد شد.
سلیمانی افزود: مضرات ناشی از ایجاد باکتریهای مقاوم حتی کسانی را که آنتی بیوتیک نیز مصرف نکرده اند، تحت تاثیر قرار می دهد.
این فوق تخصص عفونی اطفال ادامه داد: متاسفانه مصرف خودسرانه دارو دراستان درتمامی گروههای سنی به ویژه کودکان به وفور دیده می شود که در این راستا باید گفت تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که بیمار نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد و داروی تجویز شده را برای مدت زمانی که دستورداده می شود مصرف کند.
وی در پایان با بیان اینکه باید از تجویز داروی خود به دیگران خودداری کرد، گفت: متصدیان و مسئولان داروخانه ها به منظور ارتقاء سلامت جامعه از ارائه آنتی بیوتیک بدون نسخه به بیماران جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark