کد مطلب: 40308
 
مذاکرات مسقط نشانه نزدیک بودن توافق است/ توافق جامع، تاریخ منطقه را تغییر می‌دهد
روزنامه الشرق الاوسط در مقاله ای نوشت توافق احتمالی بین ایران و گروه 1+5، احتمالا تاریخ منطقه غرب اسیا را تغییر خواهد داد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۸
مذاکرات مسقط نشانه نزدیک بودن توافق است/ توافق جامع، تاریخ منطقه را تغییر می‌دهد
 
به گزارش زاهدانه ، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای با عنوان "مسقط ما را به کدام سمت هدایت می‌کند؟" به قلم  "عبدالرحمن الراشد" مدیرکل شبکه العربیه نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از آغاز یک تاریخ جدید در روابطش با ایران و خوب شدن مجدد روابطش با این کشور، هیجان زده شده است به همین علت مقامات آمریکا و اروپا با هیئت ایران در مسقط گفت و گو می کنند تا بتوانند به یک راه حل برای پرونده هسته ای ایران دست یابند.

نویسنده مقاله افزود: ما در غرب آسیا با این مذاکرات چند مشکل جدی داریم. اولین مشکل، محرمانه بودن این مذاکرات است. این شیوه با خط مشی آمریکا در ارتباطاتش با کشورها مغایر است. آمریکا در مذاکراتش با کره شمالی کشورهای مربوطه منطقه را در جریان مسائل محرمانه و تصمیمات قرار داد اما در مذاکراتش با ایران در را به روی کشورهای متحدش مانند گروه کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، مصر و نیز اسرائیل بست.

مشکل دوم، وعده هایی است که دولت آمریکا درمورد امتیاز ندادن می دهد و بارها عدم صحت آن ها روشن شده است. آخرین مورد خلاف وعده عمل کردن اوباما، عقب نشینی از این موضع بود که به ایران اجازه نمی دهد که بیش از پانصد دستگاه سانتریفیوژ داشته باشد اما دیدیم که با هزار و پانصد سانتریفیوژ موافقت کرد. علاوه بر این، واشنگتن در زمینه دارایی های بلوکه شده امتیازهای زیادی داده است.

سومین مشکل، درخواست ایرانی ها برای گرفتن مجوز گسترش نفوذ در منطقه است. با این که واشنگتن می گوید که با چنین موضوعی موافقت نخواهد کرد اما در منطقه این تردید وجود دارد. نکته ای که این تردیدها را بیشتر می کند، سوق یافتن مواضع آمریکا به سمت منافع ایران در عراق و سوریه است. نمونه این سوق یافتن، اظهارات اوباما درباره سوریه است. اوباما متعهد شد با تشکیلات داعش بجنگد اما با مجازات نظام سوریه، مخالفت کرد. 

چهارمین مشکل، خود طرح هسته ای ایران است زیرا به نظر می رسد آمریکا از تعهدات قبلی اش عقب نشینی کرده است و این موضوع به نحو بسیار جدی موجب تغییر موازنه قدرت در منطقه خواهد شد. 

نویسنده مدعی است: اگر مذاکره کنندگان در مسقط در برابر ایران تسلیم شوند و به آن اجازه دهند طرح هسته‌ای‌اش را دنبال کند، احتمالا ما وارد برهه ای خطرناک شده‌ایم. معنای این امر ایجاد اختلال در موازنه قدرت در منطقه خواهد بود و در پی آن کشورهای منطقه در راس آن ها عربستان، ترکیه و مصر مجبور خواهند شد یک نیروی بازدارنده هسته ای موازی با ایران ایجاد کنند. هم اکنون حضور داعش و القاعده در منطقه خاورمیانه جهان را تهدید می کند، اگر نیروی بازدارنده مذکور نیز شکل گیرد، جهان بیشتر تهدید خواهد شد.

نویسنده ادامه داد وقتی که ما از مذاکرات انتقاد می کنیم، به این علت نیست که مخالفیم کشورهای غربی با ایران به توافق برسند و بحران پایان یابد، واقعیت این است که ما باور نداریم توافق مطرح شده واقعا مانع برنامه هسته‌ای شود. نکته ای که شک ما را به این توافق بیشتر می کند این است که آمریکا کشورهای منطقه را از مذاکرات حذف کرد و در عین حال مواضعی جانبدارانه از ایران در سوریه و عراق اتخاذ کرد.

نویسنده در پایان نوشت مذاکرات مسقط به طور ضمنی اشاره می کند که توافق نزدیک شده است و اگر صورت گیرد، احتمالا تاریخ منطقه را تغییر می‌دهد.
 
 
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark