کد مطلب: 40461
 
بزرگترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام متعلق به سیستان و بلوچستان است
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي سیستان وبلوچستان گفت : کتابخانه اهدایی مرحوم ˈسیاوش پروازˈ به عنوان بزرگترین گنجینه شخصی فرهنگی جهان اسلام محسوب می شود.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۲
 
قاسم سیاسر در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت : وراث مرحوم سیاوش پرواز با اهدای 80 هزار جلد کتاب و 15 هزار سند، بزرگ‌ترین گنجینه فرهنگی جهان اسلام را رقم زده‌اند و به طور یقین می‌شود گفت، مرحوم پرواز بزرگ‌ترین اهداگر کتاب جهان است.

وی گفت : مرحوم پرواز در دوران حیات خویش طی دو مرحله به ترتیب 10 و 12 هزار جلد کتاب به دانشگاه فردوسی مشهد اهدا کرد که در صورت افزودن آنها به دیگر گنجینه اهدایش در دنیا بی نظیر خواهد شد و در کتاب گینس رکورددار می شود.

وی با اشاره به اینکه مرحوم ˈسیاوش پروازˈ پژوهشگر برجسته معاصر در زابل چشم به جهان گشود افزود : وی پس از تحصیل در مدارس زابل برای تکمیل تحصیلات عازم مشهد مقدس گردید و در طول خدمت در کسوت وکیل حقوقی به گردآوری کتب، نشریات و اسناد مختلف باارزش در رشته های مختلف پرداخت.
مرحوم سیاوش پرواز

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي سیستان وبلوچستان با اشاره به ایجاد استدیوی مجهز مصاحبه در این مکان بیان داشت : استدیوی ضبط و مصاحبه با مشاهیر و مفاخیر استان از سال 86 آغاز به کار نموده و تا کنون بیش از 9300 دقیقه مصاحبه در آرشیو شفاهی ما موجود است مه جهت استفاده در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی افزود : این استدیو از امکانات خوبی برخوردار است و فقط در استان سیستان و بلوچستان و تهران موجود است و با اطلاع رسانی امیدواریم بتوانیم مصاحبه های بیشتری را ضبط کنیم .
استدویو
سیاسر به کتابخانه تخصصی ایران شناسی در این مکان اشاره کرد و افزود : این کتابخانه با بیش از 14 هزار جلد منابع کتابی و اسناد موقوفی دکتر ایرج افشار سیستانی یکی از مفاقر سیستان است که در زمینه ایران شناسی و استان شناسی پؤوهشگران می توانند از آن استفاده کنند.
ایرج افشار سیستانی
کتابخانه


وی افزود :در قسمت مخزن اسناد ملی کتابخانه اسناد ملی و ارزشمند در  همچنین اسناد خطی قدیمی با قدمت بیش از 700 سال نگهداری می شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark