کد مطلب: 48806
 
گزارش زاهدانه از جاده های غیر استاندارد جنوب شرق کشور؛
بیش از 3 هزار نفر در جاده های سیستان وبلوچستان جان باختند/ 15 درصد تصادفات جاده ای ناشی از خودروهای حامل سوخت است
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان در خصوص نقش ماشین های حمل سوخت در بروز تصادفات جاده ای نیز بیان داشت: 15 درصد کل تصادفات منجر به فوت و جرح مربوط به خودروهای حامل سوخت در جاده ها بوده است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
 
به گزارش زاهدانه، در روزهای اخیر خبرهای زیادی مبنی بر تصادفات جاده ای از رسانه های مختلف در حال منتشر شدن است که این مهم باعث نگرانی مردم سیستان وبلوچستان شده است. آمار بالای تصادفات جاده ای در دومین استان پهناور کشور روز به روز بیشتر می شود و این در حالی است که حجم وسیعی از راه های مواصلاتی در این استان وجود دارد اما هيچ يک از محورهای مواصلاتی آن آزاد راه نيست و به لحاظ داشتن بزرگراه با ميانگين کشوری فاصله زيادی دارد، همچنین جاده های بين شهری اين استان نسبت به جاده های ديگر استان ها از کيفيت پايين تری برخوردار بوده و همين امر سبب شده که هر سال آمار بالايی در تصادفات را داشته باشد.
خواب آلودگی، غفلت در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط افراد، نبود آزاد راه و جاده های استاندارد باعث شده هرازگاهی شاهد از دست دادن جان تعدادی از شهروندان در این خطه از کشور باشیم.
بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل پزشکی قانونی سیستان وبلوچستان در شش ماهه نخست امسال آمار متوفیان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی 3هزار و 170 نفر برابر 2 هزار و 421 مرد و 749 زن می باشد که عمده دلیل وقوع این حوادث وجود جاده های غیر استاندارد در استان است.
در گزارش پزشکی قانونی با اشاره به محل وقوع تصادفات منجر به فوت آمده است که معابر درون شهری با 45 مورد فوت در اثر تصادفات رانندگی و سوانح جاده ای مواجه بوده و جاده های برون شهری با 309مورد و معابر و جاده های روستایی با 64 مورد مواجه بوده اند.
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از ابتدای سال تا کنون در تعداد تصادفات جاده ای که منجر به فوت شده است شاهد 19 درصد کاهش و در تصادفات جرحی با 31 درصد افزایش مواجه بوده ایم.
سرهنگ ایوب شرافتی در خصوص بیشترین و کمترین محورهای تصادفاتی در استان گفت: محورهای زاهدان- خاش و خاش- سراوان به ترتیب دارای بیشترین تصادفات و محورهای زابل – نهبندان و زاهدان به سمت میرجاوه دارای کمترین تصادفات بوده است.
وی با اشاره به اینکه 13 درصد کل تصادفات از ابتدای سال تاکنون منجر به فوت شده است، افزود: درفصل تابستان شاهد بروز تصادفات بیشتری در جاده های مواصلاتی استان بوده ایم.
این مسئول در خصوص نقش ماشین های حمل سوخت در بروز تصادفات جاده ای نیز بیان داشت: 15 درصد کل تصادفات منجر به فوت و جرح مربوط به خودروهای حامل سوخت در جاده ها بوده است.
وی در خصوص برخورد با قاچاقچیان سوخت در استان افزود: از شهریور ماه سال گذشته حسب تدابیر موجود در جهت کنترل تصادفات و برخورد با رانندگان متخلف حرفه ای به ویژه خودروهای حامل سوخت و اتباع غیرمجاز طرح امنیت و آرامش محورهای مواصلاتی با استقرارتیم های تلفیقی پلیس راه و یگان های تکاوری و انتظامی به مرحله اجرا در آمده که تاکنون نیز ادامه داشته است.
سرهنگ شرافتی در ادامه این مطلب بیان داشت: با هماهنگی مقامات قضایی استان دستور قضایی مبنی برتوقیف شش ماهه خودروهای حامل سوخت غیرمجاز اخذ گردیده است، علاوه بر این نیز موضوع تصادفات و تردد نابهنجاری این خودروها در جلسات کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده ای با حضور استاندر مطرح شد که در جهت کنترل این وضعیت و کاهش قاچاق سوخت و در نهایت کاهش تصادفات این خودروها برنامه هایی به ارگان های ذیربط ابلاغ شد.
وی در این راستا به رانندگانی که به صورت خواسته یا ناخواسته اقدام به حمل سوخت غیرمجاز می کنند، گفت: سرعت و سبقت های غیر مجاز شرایط خطرناکی را برای سایر رانندگان و کاربران ترافیک ایجاد می کند همچنین باعث تصادفات و تلفات سنگین برای سایر افراد بیگناه که هیچ تقصیری در تصادفات نداشته اند نیز می شود.
فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان به آن دسته از رانندگانی که زمینه ایجاد بی نظمی و هرج و مرج در محورها را فراهم می آورند، گفت: این اقدام آنها که صرفا در جهت کسب منافع شخصی و به صورت غیر مجازمی باشد شرعا و قانونا حرام می باشد لذا به رانندگان این خودروها توصیه می شود از ارتکاب چنین اعمال و حرکات نابهنجاری در محورهای مواصلاتی استان که هرساله جان چندین نفر از مردم را به نابودی می کشاند جدا خود داری کنند.

گزارش: نجمه خسروپرست(منبع جوان)
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark