کد مطلب: 43587
 
یک بررسی عاقلانه از لندن تا ایران/ واکاوی آخرین اظهارات "کامرون" در خصوص ایران
نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان "یک ‌ بررسی عاقلانه از لندن تا ایران"، آخرین اظهارات نخست وزیر انگلیس در خصوص ایران را واکاوی کرد.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
یک بررسی عاقلانه از لندن تا ایران/ واکاوی آخرین اظهارات "کامرون" در خصوص ایران
 
به گزارش زاهدانه ، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم "پل پیلار" تحت عنوان "یک ‌ بررسی عاقلانه از لندن تا ایران" نوشت: آنهایی که می خواهند ‌تنش ها و خصومت های بی پایان میان آمریکا و ایران ادامه پیدا کند و کسانی که بدین ترتیب تلاش می‌کنند تا هر گونه توافقنامه دیپلماتیک میان این دو کشور را در دم از بین ببرند ، با تازه ترین پروژه خود دست به کار شده اند و به طور قطع در طول هفته پیش رو سرشان خیلی شلوغ خواهد بود . این پروژه که با همکاری بنیاد آیپک AIPAC و در قالب طرح تحریم‌های پیشنهادی سناتورها "کرک و منندز" در حال پیگیری است، این هفته در نشست کمیته بانکداری سنای آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد و تا روز سه شنبه تنها برخی از شاهدان مخالف دستیابی به توافق هسته ای با ایران اعلام کرده اند مذاکرات روز پنجشنبه کمیته را درباره این طرح پیگیری می‌کنند. 

پیشنهاد دهندگان این طرح در دو جهت تلاش می کنند .  در درجه نخست و نگران کننده ترین آن از دیدگاه پیشنهاد دهندگان ، تکمیل مذاکرات بین المللی برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران و اعلام دستیابی به توافق خواهد بود( که قرار است در نشست مقدماتی این هفته از سر گرفته شود). حتی قبل از دستیابی به هر گونه توافقنامه، آنهایی که برای پیشبرد این طرح تلاش می کنند همچنین نگرانی خود را درباره احتمال از دست دادن حمایت برخی گروهها که قبلا حمایت خود را از آن اعلام کرده بودند ابراز داشته اند. برخی از افراد این گروه نمایندگان دموکرات سنا هستند از جمله برخی از نمایندگان که در کنگره قبلی حمایت خود را از نسخه اولیه طرح کرک- منندز اعلام کرده بودند. 

افراد این دسته و هر کس دیگر که به اشتباه فکر می کند تصویب این طرح به پیشبرد مذاکرات هسته ای با ایران کمک می کند، باید به خوبی به سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در خصوص این موضوع که در کنفرانس مشترک خبری روز جمعه  با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید مطرح شد توجه نشان دهد. کامرون گفت در خصوص ایران ما همچنان قاطعانه بر این اصل پایبند هستیم که تضمین شود ایران نمی تواند سلاح هسته ای تولید کند . بهترین شیوه برای تحقق این هدف این است که فضایی برای موفقیت مذاکرات با تهران ایجاد شود. ما نباید در شرایط کنونی تحریم های بیشتری بر ضد ایران اعمال کنیم چرا که این اقدام غیر سازنده و مخرب خواهد بود و ممکن است وحدت ارزشمند بین المللی را که تاکنون برای تحقق اهداف ما بسیار مهم و حیاتی بوده است ؛ به مخاطره بیندازد.

کامرون در ادامه تشریح کرد که چگونه آنهایی که پیش بینی می کردند در پی دستیابی به توافق موقت در چهارده ماه پیش آسمان به زمین می آید، چقدر در اشتباه بودند. نخست وزیر انگلیس خطاب به این افراد گفت آنهایی که می گفتند اگر با ایران توافقنامه موقت امضا کنید یا حتی اگر مذاکره با ایرانیها را آغاز کنید، رشته تحریمها از هم پاره خواهد شد و فشارها بر ایران از بین خواهد رفت و کسی نمی تواند جلوی ایران را بگیرد، فهمیدند که اشتباه می کردند و هیچیک از این موارد اتفاق نیفتاد. 

یاد آوری برخی از اظهارات نخست وزیر انگلیس در این راستا سازنده و مفید خواهد بود. انگلیس به عنوان یکی از اعضای گروه پنج به علاوه یک،  یکی از شرکای فعال در مذاکرات هسته ای  با ایران محسوب می شود.
 
از سخنان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس می توان دو موضوع مهم را  برداشت کرد. یکی اینکه این سخنان تاییدی بر این نکته است که افسانه اینکه چیزی شبیه طرح تحریمها در برابر سنا موجب تسهیل مذاکرات و دسترسی به توافقنامه می شود ، به معنی واقعی کلمه افسانه است و واقعیت ندارد.  به عبارت دیگر وقتی افرادی که در فرایند یک مذاکره مشارکت دارند می گویند اقدامی به جای تقویت دست آنها در مذاکره ، موجب تضعیف مواضع آنها می شود ، این نشانه خوبی است که در واقع آن اقدام موجب تقویت آنها در گفتگوها نخواهد شد. 

در حقیقت در اینگونه مواقع حتی لازم نیست تا درصدد تایید این سخنان از منابع مستقل بر آییم. حتی اگر کسی باشد که در بدترین شرایط به اهداف و نیات باراک اوباما دراین زمینه بدبین باشد و گمان کند که رئیس جمهور آمریکا به منظور دستیابی به دستاوردی در زمینه سیاست خارجی مایل به تسلیم در برابر ایران باشد، ولی هیچ دلیلی برای طرح این ادعاها در خصوص کامرون وجود ندارد.   

جنبه دیگری که از اظهارات نخست وزیر انگلیس به عنوان یکی از رهبران کشورهای متحد آمریکا برداشت می شود این است که اگر نابود کنندگان توافقنامه با  ایران از طریق چیزی شبیه طرح تحریم های اضافی بر ضد تهران موفق به این کار شوند، احتمالا همه چیز با شکست روبرو خواهد شد. مستقیم ترین پیامد این اقدام می تواند در قالب واکنش های تند ایران شکل بگیرد. در  بهترین شرایط این اقدام موجب خواهد شد ایرانی ها هر چه بیشتر در دادن امتیازات بیشتر به طرف غربی بی میل تر شوند زیرا مقامات تهران بدین ترتیب در توانایی و تمایل مقامات واشنگتن در عمل کردن به وعده های خود در صورت دستیابی به توافقنامه هسته ای ، بیش از پیش شک و تردید خواهند کرد و اعتماد خود را به آمریکایی ها از دست خواهند داد . و اما در بدترین شرایط ایرانی ها ممکن است به این نتیجه برسند که اقدام کنگره در تحریم بیشتر ایران  با روح حاکم بر متن توافقنامه موقت با غرب به ظور کامل منافات دارد و هیچ گزینه دیگری جز ترک میز مذاکرات و بازگشت به خانه برای مذاکره کنندگان ایرانی باقی نمی گذارد. 

ولی پیامدهای بیشتر این تحولات را باید در دیگر کشورهای جامعه بین المللی جستجو کرد. کامرون در سخنان روز جمعه خود به طور تلویحی و غیر مستقیم متذکر شد که وی به عنوان کسی سخن می گوید که به عقیده من (نویسنده ) در وهله نخست ، در واداشتن دیگر کشور های اروپایی به رعایت دقیق و کامل تحریم ها بر ضد تهران از جمله تحریم های نفتی،‌ نقشی بسیار قدرتمند ایفا کرده است . 
به عبارت دیگر امضای توافقنامه موقت با ایران موجب از هم پاشیده شدن رژیم تحریم ها بر ضد ایران نشد . ولی اگر کنگره آمریکا از اجماع بین المللی در زمینه تحریم ها فاصله بگیرد و به عرصه ای سوق پیدا کند که به کنگره به مثابه عامل اصلی کارشکنی در دستیابی به توافق با تهران نگریسته شود، احتمال دارد روند از هم پاشیده شدن رژیم تحریم ها بر ضد ایران به زودی زود آغاز شود. 

متحدان خوب و قابل اعتماد همواره درامور مختلف منافع متعدد دارند و همکاری آنها در تامین هواپیماهای جنگنده بیشتر برای جنگ در منطقه ای جهان خلاصه نمی شود. و البته کمک به محافظت از یکدیگر در برابر گرایش های نادرست و مضر محافل داخلی، یکی دیگر از چیزهایی است که متحدان خوب می توانند در حق یکدیگر انجام دهند .
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark