کد مطلب: 31427
 
اختصاصی
داروهای قاچاق تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: فراوده های بهداشتی و دارویی که به صورت قاچاق وارد بازار می شود بسیار خطرناک هستند و یکی از تهدید های بزرگ علیه سلامت جامعه محسوب می شوند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۲
 
دکتر علیرضا مبارکی
دکتر علیرضا مبارکی در گفتگو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت : دارو باید تحت نظارت و کنترل دقیق بهداشتی ساخته شود، وزارت بهداشت در مورد تولید داروهای داخلی در کارخانجات کنترل کامل دارد و دارو تحت شرایط کاملا بهداشتی ساخته می شود.

وی گفت : یک سری دارو هم به صورت قانونی با نظارت وزارت بهداشت وارد کشور می شود که از آنها هم بازدید به عمل می آید و تاییدهای بین الملی آنها گرفته می شود و بعد در کشور توزیع می گردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد : یک سری فراورده های دارویی که اکثرا هم مواد اعتیاد آور و داروی مخدر می باشند به صورت غیر مجاز وارد کشور می شود و ما نمیدانیم این داروها با چه مواد اولیه ای و تحت چه شرایطی تهیه می شوند، این داروها اکثراً حاوی مواد تقلبی و سمی می باشد و با داشتن مواد اعتیاد آور مصرف کننده را وادار می کند که به آن وابسته شود.

دکتر مبارکی در مورد داروهای قاچاق گفت : این فراورده ها شاید اصلی و اورجینال باشند ولی بدلیل شرایط نامناسب حمل و نقل و محل های نگهداری به احتمال خیلی زیاد دچار فساد می شوند و مصرف آنها نه تنها که مفید نیست بلکه بسیار خطرناک است.

وی بیان کرد : داروخانه ها تنها جای مورد تایید وزارت بهداشت جهت تهیه دارو می باشد زیرا داروخانه ها تاییده قانونی از وزارت بهداشت دارند و مورد نظارت و کنترل قرار می گیرند .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مورد داروهای کمیاب اینگونه گفت : یک سری داروها در کشور کمیاب می باشد اما با پیگیری از طریق سیستم های اطلاع رسانی و پاسخگویی های وزارت بهداشت مانند تلفن گویای 1490 که 24 ساعته پاسخگو می باشد مردم می توانند این داروها را را تهیه کنند و به هیچ عنوان حتی جهت تهیه داروهای کمیاب هم به بازار آزاد مراجعه نکنند.

مبارکی با تاکید به تهیه مواد بهداشتی و دارویی از داروخانه ها افزود : اکنون درکشورهای پاکستان و چین اکثر داروها و مواد بهداشتی با مواد تقلبی تولید می شود و با توجه به هم مرز بودن استان ما با پاکستان این مواد به صورت قاچاق به راحتی وارد بازار آزاد می شود و شهروندان باید آگاه باشند که از این مواد استفاده نکنند.

وی گفت : معاونت غذا و دارو نظارت کاملی بر کار داروخانه ها دارد و در صورت مشاهده تخلف و توزیع داروی غیر مجاز برخورد بسیار جدی با آنها خواهد شد و همچنین و شهروندان در صورت مشاهده اینگونه تخلفات و کم فروشی و عدم ارائه دارو توسط داروخانه ها می توانند موضع را گزارش دهند تا به این موضوع رسیدگی شود.

وی در انتها افزود : وظیفه وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از عوارض داروهای تقلبی می باشد و در همین راستا با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی واحدهای متخلف شناسایی و مواد غیر بهداشتی معدوم می گردد .

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark