کد مطلب: 28026
 
کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان در زاهدان رونمایی شد
کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان استانی در زاهدان رونمایی شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۵
به گزارش زاهدانه ، امروز ( 2 آذر ) با حضور مسئولان از کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان در شهرستان زاهدان رونمایی شد.

نویسنده کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان، حمیده یعقوبی است که این اثر مشترک توسط اداره کل ارشاد اسلامی استان و انجمن هنرهای تجسمی به چاپ رسیده است.

کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان در تیراژ 1000 نسخه و در 152 صفحه به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب در باره سه آیتم، موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان، عوامل تاثیرگذار در پوشاک استان و پوشاک در باورهای مردم سیستان و بلوچستان مطالبی ارائه شده است.

نویسنده کتاب را در دو بخش خلاصه کرده است که بخش نخست مربوط به پوشاک سیستان و بلوچستان بوده و بخش دوم در باره تشریح زیورآلات در سیستان است.

در بخش پوشاک سیستان به پوشاک مرد، پوشاک زن و پوشاک کودک و تزئیناتی که بر روی پوشاک مردم سیستان انجام می‌شود، پرداخته است.

در بخش پوشاک بلوچستان نیز به چهار قسمت، پوشاک مرد، پوشاک زن، پوشاک کودک و تزئینات پوشاک زنان بلوچ و بررسی فرم و رنگ نقوش سوزن‌دوزی پرداخته است.

هم‌چنین در بخش تشریح زیورآلات پوشاک سیستان در ابتدا مطالبی در زمینه پیشینه زیورآلات در ایران باستان آورده است و بعد زیورآلات سیستان و سپس در مورد زیورآلات بلوچستان به ارائه مطلب پرداخته است.

در بررسی نقوش زیورآلات بلوچستان در باره آیتم‌هایی از جمله، واحد اندازه‌گیری در ساخت زیورآلات سازی سنتی، واحد وزن در صنعت زیورآلات سازی، موارد مصارف و مورد نیاز در ساخت زیورآلات، نحوه ساخت زیورآلات در بلوچستان و نمونه‌هایی از زیورآلات زینتی در فرهنگ قوم بلوچ آمده است.

حمیده یعقوبی نویسنده کتاب اظهار کرد: پوشاک بارزترین نماد فرهنگی و مشخص‌ترین مظهر قومی است.

وی افزود: پوشاک راحت‌ترین پدیده فرهنگ پذیری و سلطه‌پذیری است.

نویسنده کتاب پوشاک و زیورآلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنوع پوشاک مناطق مختلف قومی به منزله علامت و نشانه خاص برای معرفی این اقوام است که سنت خود را آشکار می‌سازد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark