کد مطلب: 41742
 
اسرائیل نگران قدرت‎گیری حزب الله و حضور ایران در جنگ با داعش است
شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد، اسرائیل منطقه ای در نزدیکی دمشق را بمباران کرد مقامات اسرائیلی تاکنون این خبر را نه تایید نه تکذیب کرده اند.اما همینکه این حمله انجام گرفته است سئوالاتی مختلفی را مطرح کرده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۹
اسرائیل نگران قدرت‎گیری حزب الله و حضور ایران در جنگ با داعش است
 
به گزارش زاهدانه به نقل از "انیس لووالوا" مشاور و کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی خاورمیانه در این باره مدعی شده است: به نظر می رسد این حمله به یک مرکز نظامی درحومه دمشق انجام گرفته است و گفته می شود هدف این بمباران نیز سلاح و تجهیزات نظامی ارسال شده از ایران بوده است.
 
لووالوا افزود اکنون که اوضاع سوریه بی ثبات و دچار جنگ داخلی شده است مقامات اسرائیلی بیشتر نگران اوضاع در سوریه هستند و در نتیجه هر گونه تحرک نظامی را در این کشور به دقت زیر نظر دارند.

انیس لووالوا در پاسخ به سئوالی که چرا مقامات اسرائیلی هنگامی که رژیم شان این گونه حملات و بمباران را انجام می دهند خبر آن را تایید یا تکذیب نمی کنند گفت اسرائیلی ها این گونه اقدامات به علت نگرانی از اقدام تلافی جویانه طرف مقابلشان به طور رسمی تایید نمی کنند. از سوی دیگر اگر اسرائیل این گونه اقدامات را به طور رسمی تایید کند آنگاه طبق قوانین بین المللی ، جامعه ملل باید واکنش نشان دهد. چون طبق قوانین بین المللی هیچ کشوری حق ندارد به کشور همسایه خود تجاوز کند یا علیه آن اقدام نظامی کند. در چنین حالتی طرف خاطی باید منتظر پیامدهای بین المللی آن باشد. 

مشاور و کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی خاورمیانه افزود در چنین حالتی یعنی اگر اسرائیل مسئولیت اقدامات خود را برعهده گیرد و جامعه بین المللی نیز واکنش دهد، آنگاه ممکن است تقابل های منطقه ای و بین المللی شکل گیرد . تقابلی که یک طرف آن اسرائیل و آمریکا و طرف دیگر آن سوریه ، ایران و روسیه خواهد بود.

انیس لووالوا در پاسخ به این سئوال نیز که آیا ممکن است سوریه یا جنبش حزب الله به این حمله واکنش نشان دهند گفت سوریه که امکان واکنش نشان دادن ندارد. 

این کارشناس افزود ازاین گذشته معلوم نیست که آیا روس ها امکانات و تسلیحات کافی در اختیار سوریه قرار دهند تا علیه اسرائیل واکنش نشان دهد.
مشاور و کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی خاورمیانه در همین باره تصریح کرد همیشه باید اقدامات اسرائیل در سوریه را در ارتباط با حزب الله تجزیه و تحلیل کرد. یعنی اگر اسرائیل اقدامی در سوریه انجام می دهد باید بدانیم که هدف جنبش حزب الله لبنان بوده است. وجود حزب الله تهدیدی جدی برای اسرائیل است زیرا تاکنون چندین جنگ بین این جنبش و اسرائیل انجام گرفته است و اسرائیل نیز هیچ گاه در این جنگ ها برنده نبوده است. 

مشاور و کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی خاورمیانه خاطر نشان کرد تنها نگرانی اسرائیل آن است حزب الله از بحران سوریه مقتدرانه خارج شود.

این کارشناس در ادامه افزود اسرائیل از نزدیکی ایران و قدرت های جهانی در مبارزه با داعش در سوریه و عراق به شدت نگران است. به همین علت نیز اسرائیل همیشه نگران دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران بود.بنابراین این مسئله مهم است و در معادلات منطقه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد. 
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark