کد مطلب: 37569
 
امریکا و متحدانش داعش را به وجود آوردند، نه ایران!
پایگاه اینترنتی نشریه دیپلمات در مقاله ای نوشت ایران داعش را به وجود نیاورده بلکه آمریکایی ها و متحدان غربی و منطقه ای آن این گروه را به وجود آورده اند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۵۳
امریکا و متحدانش داعش را به وجود آوردند، نه ایران!
 
به گزارش زاهدانه ، در این مقاله که توسط "بن رینولدز" نویسنده و تحلیگر امریکایی نوشته شده ، نویسنده در واکنش به یادداشت بارونس ترنر- عضو مجلس اعیان انگلیس و معاون سابق این مجلس - در همین سایت که ایران را "محرک اصلی" جنگ داخلی در عراق و عامل "محوری  در درگیری گسترده ای که امیدها برای ثبات خاورمیانه را نا امید کرده" دانسته بود، نوشته است: 

غرب و متحدان آن به جای این که در مورد  مقصر خیزش داعش فرافکنی کنند ، باید در آینه نگاه کنند. 

این تحلیگر امریکایی معتقد است تجاوز امریکا و متحدانش به عراق پایه گذار ظهور داعش شد و در ادامه کمک های مالی و تجهیزاتی امریکا ،اروپا و متحدان منطقه ای امریکا باعث قدرت گرفتن این گروه بی رحم شد.

رینولدز می نویسد:
ایران مسئول اصلی جنگ داخلی عراق، و یا درگیری گسترده در خاورمیانه نیست. ممکن است برای مخالفان ایران  مناسب باشد که ایران را مقصر رویش داعش بدانند، اما تاریخ داستان متفاوتی می گوید. 

در واقع ایالات متحده، اروپا غربی و متحدان منطقه ای آنها بیشترین مسئولیت را در ظهور گروه های افراطی مانند داعش دارند. حمله آمریکا به عراق در سال 2003، که انگلیس به ویژه از آن حمایت کرد، یک فاجعه استراتژیک بود. بر خلاف  تصورات در آن زمان، رژیم سکولار بعثی صدام حسین مانع  فعالیت القاعده در عراق بود. عراق نیز قبل از جنگ سال 1991 خلیج فارس، و در طول جنگ ایران و عراق به عنوان یک وزنه تعادل علیه جمهوری اسلامی  از سوی غرب حمایت می شد. تهاجم ایالات متحده به عراق همه  آن موارد را  تغییر داد. 

جنگ عراق صدام را سرنگون و این کشور را بی ثبات کرد، و باعث به راه افتادن موجی از خونریزی های فرقه ای شد. هچنین این  تهاجم عراق را به  یک پناهگاه امن و پایگاهی برای عضوگیری گروه های وابسته به القاعده تبدیل کرد. القاعده عراق، پیش درآمد داعش ، در ماه آوریل سال 2004 تاسیس شد. القاعده عراق به امید برافروختن جرقه درگیری های فرقه ای گسترده تر حملات وحشیانه ای علیه غیرنظامیان شیعه و مساجد آنها انجام داد.

دیپلمات نوشت: ایران روابط خود را با دولت مالکی بهتر کرد. در دراز مدت، ایران تلاش کرد عراق را به یک متحد راهبردی تبدیل کند. هنگامی که ایالات متحده به ایجاد دولت عراق کمک کرد ، به طور مداوم از مالکی پشتیبانی می کرد. 

این گزارش می‌افزاید: داستان سوریه حتی مهم تر است. در مراحل اولیه جنگ، عربستان سعودی، قطر و ترکیه انتقال سلاح به معارضان را آغاز کردند، وآن را فرصتی برای بی ثبات کردن  متحد اصلی ایران و حزب الله، دشمنان ژئوپلیتیکی خود، دیدند . هرچه جنگ داخلی عمیق تر شد، گروه های تروریستی به آن می‌پیوستند. آنها همچنین از مقادیر زیادی سلاح و کمک های مالی متحدان منطقه ای امریکا بهره مند شدند. 

عربستان سعودی، قطر و ترکیه آگاهانه از گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره ، وابسته رسمی القاعده در سوریه حمایت مالی کردند. جبهه النصره به سرعت به یکی از موثر ترین و با نفوذترین گروه های تروریستی که علیه دولت سوریه می جنگید،تبدیل شد. داعش و جبهه النصره ماه ها برسر مسائل نظری و عملی باهم جنگیده اند ، اما برخی از عناصر النصره در داعش ادغام شدند. میزان حمایت عربستان از داعش نامشخص  و به شدت مورد بحث است، اما بسیاری از تحلیلگران توافق دارند که بودجه و سلاح قابل توجهی در اختیار گروه های معارض وجود داشته است. 

دخالت خود ایالات متحده در جنگ سوریه  خود گویای همه چیز است. در اوایل جنگ داخلی، دولت اوباما حکم خود را داد که بشار اسد باید برود. با توجه به خصومت ایالات متحده نسبت به ایران و متحدان آن، این بیانیه جای تعجب نداشت.امریکا به معرضان سوریه کمک می کرد و در نهایت مخفیانه آنها را مسلح کرد، و تا آنجا پیش رفت که یک اردوگاه آموزشی برای آنها در شمال اردن به راه انداخت. 

اما به نظر می رسد ایالات متحده حمایت مستقیم خود از معارضان سوریه را بیشتر از این فراتر نبرد ،به این دلیل که هنگامی که دولت اوباما از کنگره500 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز "معارضان میانه‌رو،" درخواست کرد پنتاگون اعلام کرد پیدا کردن این افراد جهت آموزش و تسلیح دشوار است. به زبان ساده، این بدان معنی است که آنها واقعا وجود خارجی ندارند. با پیشروی‌های داعش در عراق، استراتژی آمریکا در دامن زدن به آتش در سوریه ،بدون این که اجازه دهد طرفی پیروز شود، در نهایت در حال آشکار ساختن تضادهای و تناقض های ذاتی آن است. 

در جنگ های داخلی عراق و سوریه هیچ کس بی گناه نیست، اما ایران در اصل مسئول وضعیت کنونی نیست. در عوض آمریکا و متحدان آن عراق و سوریه را بی ثبات کردند، و پناهگاه هایی امن برای تروریست‌هایی که قبلا وجود نداشتند،به وجود آوردند. متحدان ایالات متحده  با ارائه حمایت مادی خود به داعش و گروه هایی مانند آن  اجازه دادند که به تهدیدی برای کل منطقه تبدیل شوند، با وجود آن که فاقد هر گونه پایگاه مردمی قابل توجهی در سوریه و عراق هستند. برای ایران و حزب الله مبارزه با این گروه ها که شیعیان و دیگر اقلیت های مذهبی را به قتل می رسانند و به بردگی می کشانند،غیر منطقی نیست. اقدامات آنها( ایران و حزب الله ) تحت یکی از اصول قوانین بین المللی  یعنی " وظیفه محفاظت کردن" ،قرار می گیرد. 

از آغاز جنگ داخلی در سوریه ،ایران جدی ترین نیروی خارجی مبارزه کننده با داعش بوده است. ارتش سوریه به طور مداوم با مشکل نیروی انسانی و تجهیزات دست به گریبان بود. دشوار است که باور کنیم دولت سوریه بدون کمک ایران و متحد ایران ،حزب الله روی پای خود ایستاده باشد. برخلاف اعتراضات بارونس، ایران پایدارترین شریک منطقه ای برای  اتحاد موقت عمل گرایانه در راه مبارزه با داعش است. 

ایران و متحدان منطقه ای آن مسبب رویش سریع  و بی رحمانه داعش نیستند. گروه های تروریست مانند داعش و جبهه النصره به طور مداوم با مداخلات غرب درخاور میانه و نفوذ بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعودی و قطر مورد کمک  قرار گرفتند. مسئولیت ظهور داعش رمز و راز نیست: "غرب و متحدان آن فقط باید در آینه نگاه کنند. "
 
 
 

انتهای پیام./
Share/Save/Bookmark