کد مطلب: 44299
 
موانع بر سر راه توافق هسته‌ای ایران رو به افزایش است
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم "آرتور مک میلان" نوشت: برخی در تهران متقاعد شده اند که توافق هسته ای نهایی میان ایران و 1+5 پیشتر حاصل شده است و برخی بر این باورند که هرگز توافق نهایی در کار نخواهد بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۵
موانع بر سر راه توافق هسته‌ای ایران رو به افزایش است
 
به گزارش زاهدانه ، خبرگزاری فرانسه نوشت: در حالی که شک و تردید بر مذاکرات همچنان به قوت خود باقیست ، موانع رسیدن به توافق رو به افزایش است. در واشنگتن، نمایندگان کنگره اعمال تحریم های جدید بر ضد ایران را با وجود درخواست های کاخ سفید در خصوص دادن فرصت بیشتر به مذاکرات مد نظر دارند.نمایندگان پارلمان ایران نیز با تهدید های خود پاسخ داده اند. گفته می شود میزان غنی سازی اورانیوم و جدول زمانی برای لغو تحریم ها مانع رسیدن به توافق می‌شود و به گفته تحلیلگران فشارها رو به افزایش است.

"الی گرانمایه" کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا گفت: کسانی که با هر دیپلماسی میان ایران و غرب مخالفند پیشتر درصدد پایان دادن به این روند بوده اند.

اگرچه تا ضرب الاجل سی ام ژوئن برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ( انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه ، آمریکا به علاوه آلمان ) زمان زیادی مانده است اما دو ضرب الاجل قبلی از دست رفت. ایران می گوید آمریکا و سایر قدرت های جهانی باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

تحریم های جدید روند مذاکرات را به مخاطره می اندازد 
اسراییل بر ضد توافق نهایی سخت لابی می کند و عربستان سعودی نیز محتاط است.

تحلیلگران معتقدند اگر به زودی پیشرفت آشکاری حاصل نشود، ممکن است روند مذاکرات متوقف شود.

به گفته آنها ، بزرگترین تهدید، احتمال اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ایران است که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است چنین تحریم هایی به شکل موثری مذاکرات را به خطر می اندازد.

چنین نتیجه ای احتمالا هدف سخنرانی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل سوم مارس در کنگره آمریکا درباره تلاش های هسته ای ایران ایراد می کند.

"مارک کرک" سناتور جمهوریخواه و "رابرت منندز" سناتور دموکرات آمریکا اعلام کرده اند تا بیست و چهارم مارس تصمیم گیری خواهند کرد که تحریم جدید را روی میز بیاورند یا خیر. اگر آنها بتوانند به اندازه کافی دموکرات ها را در کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان به حمایت از تحریم ها متقاعد کنند ،آنها احتمالا اکثریت قاطعی را که برای تصویب تحریم ها لازم است به دست خواهند آورد.

گرانمایه گفت : اگر تغییر و تحولی در مذاکرات صورت نگیرد ، منندز به راحتی فرصتی برای جمع آوری حامیان خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark