کد مطلب: 48223
 
گزارش «زاهدانه» از نامهربانی با یار مهربان؛
از عدم حمایت مسئولین از نویسندگان تا هزینه بالای چاپ در سیستان و بلوچستان
«غلامحسین زرگر»، نویسنده کتاب های دوران دفاع مقدس در سیستان وبلوچستان است که عمده ترین مشکل نویسندگان در استان را عدم حمایت تمام مسئولین ذیربط از این حیطه عنوان کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۷
 
به گزارش زاهدانه، هر چند که با آمدن تکنولوژی و فناوری های جدید مردم میل کمتری به خرید کتاب پیدا کرده اند و این روزها از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی به آسانی کتاب های مورد علاقه خود را در آن جستجو می کنند و با یک کلیک آن را دانلود و در اختیار دارند اما کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد.
« من یار مهربانم دانا و خوش زبانم گویم سخن فراوان با آنکه بی زبانم» این بیت شعر برای خیلی از ما آشنا به نظر می رسد. بدرستی که کتاب کالای ارزشمندی است که با صرف کمترین هزینه می توان آن را به دست آورد اما برخی از ما انسان ها آنقدر خود را در فناوری های روز سرگرم کرده ایم که دیگر یادمان رفته یک یار قدیمی هم وجود دارد که با زبان بی زبانی مملو از دانش و آگاهی است و می تواند عزت نفس و بزرگی را به ما هدیه کند.
هم اکنون که در هفته کتاب و کتاب خوانی قرار داریم باید گفت با گذشت بیش از پنجاه سال از تاسیس اولین كتابخانه عمومی در استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر این خطه از کشور که عنوان جوانترین استان کشور را یدک می‌کشد 57 کتابخانه نهادی و 10 کتابخانه مشارکتی دارد و با این وجود سهم مردم آن از آثار فرهنگی و هنری بسیار پایین است به گونه ای که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها بیان کرده است که سهم مردم استان از آثار فرهنگی و هنری نسبت به سایر استان های کشور بسیار ناچیز است و باید در این زمینه چاره اندیشی صورت بگیرد.
از این رو  خبرنگار ما  به مناسبت همفته کتاب و کتابخوانی مصاحبه ای با یکی از نویسندگان در استان داشته که در ادامه می خوانید.
غلامحسین زرگر نویسنده کتاب های دوران دفاع مقدس در سیستان وبلوچستان است که در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: از سال 1383 پا به عرصه نویسندگی گذاشته است.
وی تاکنون 14 کتاب پیرامون دفاع مقدس منتشر کرده است که شامل زندگینامه و خاطرات رزمندگان در دوران هشت سل دفاع مقدس می باشد.
از جمله آثار مكتوب این نویسنده در حوزه تبيين نقش ارتش جمهوری اسلامی ايران در دوران 8 سال دفاع‌مقدس‌ را می توان از سربازی به سرداری، یک لحظه شوکه شدم، جايزه برای اسارت يل سيستانی، جنايات وحشيانه چقدر؟، قهرمان بلوچستان ، ديده‌ بيدار عشق، زندگی‌نامه فرماندهان، اميران و شهدای ارتش سيستان و غيورمردان ۸۸ نام برد.
وی عمده مشکل نویسندگان در سیستان وبلوچستان را عدم حمایت تمام مسئولین ذیربط عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه تمام کتاب هایم در چاپخانه های استان به چاپ رسیده اما باید بگویم که هزینه چاپ نسبت به سایر استانها در این منطقه زیاد تر است و این خود مشکل دیگری می باشد که با آن مواجه هستیم.
زرگر برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی مردم در استان بیان کرد: اگر قیمت کتابها و توزیع آن متناسب باشد و یک سازمان متولی شود و در فروش کتاب ها تخفیف قائل شود و با ارزش 50 درصد آنها را عرضه کند شاید بتوان از این طریق در افراد انگیزه ایجاد کرد تا آنها میل به خرید و خواندن کتاب داشته باشند.
وی دومین راه افزایش فرهنگ کتابخوانی را حمایت کردن از کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد و افزود: در کتابخانه های استان باید انواع کتاب های سیاسی، اجتماعی، دفاع مقدس و تاریخی و غیره وجود داشته باشد تا افراد متناسب با سلیقه خود آن را انتخاب کنند.

سخنان گوهر بار: کتاب و کتاب خوانی از منظر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه درباره وضعیت کتاب و کتاب خوانی در کشور، دردِ دل ها و رهنمودهایی دارد که راه گشا و شنیدنی است. ایشان در این زمینه می فرمایند: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلبا غمگین و متأسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می کند؛ چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت می دهد. اگر هر منصفی به بیانات نبیّ مکرم اسلام و ائمه علیه السلام و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتاب خوانی دعوت می کردند و فرا می خواندند، همه افسانه ها از ذهنش شسته خواهد شد.»

سخن پایانی:

اگر بتوان افراد جامعه را با هر روشی به کتاب و کتابخوانی تشویق کرد آن وقت می توان به توسعه و پیشرفت کشور و جامعه امیدوار بود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark